حکم یکسال زندان برای شش خواننده زن و هشت مرد در ایران تایید شد

By | ۱۳۹۸-۰۷-۲۴

بنابراین اسناد، ۱۵ نفر زن و مرد در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب استان تهران به ریاست قاضی مقیسه در دی‌ماه ۱۳۹۶ به اتهام “فعالیت غیرمجاز در امور سمعی و بصری و مشارکت در ساخت آثار موسیقی و تصاویر مبتذل و انتشار آن از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای ضدنظام” به تحمل یک سال حبس محکوم شده بودند.

یکی از متهمان که با نام هنری «فرآواز» در عرصه خوانندگی موسیقی سبک جاز فعالیت می‌کند، اکنون ساکن آلمان است و در گفتگو با بی‌بی‌سی حکم خود را تایید کرده است.

کلیپ موسیقی “با من برقص” در خیابان‌های تهران تهیه شده است

به گفته “فراواز”، پرونده قضایی او و پنج خواننده زن دیگر، “بدون اینکه با یکدیگر همکاری قبلی داشته باشند” در قالب یک پرونده در تابستان ۱۳۹۵ و در دادسرای فرهنگ و رسانه تهران تشکیل شده بود. بازپرس وقت این پرونده جمعی، بیژن قاسم زاده بوده است. آقای قاسم‌زاده که پیشتر دستور فیلتر تلگرام را هم صادر کرده بود، دو هفته پیش به اتهام فساد مالی بازداشت شد. او بازپرس پرونده امیرحسین مقصودلو مشهور به تتلو هم بود.

در تصویر متن حکم قاضی شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران مستقر در دادگاه انقلاب اسلامی که به نظر بی‌بی‌سی فارسی رسیده است، تجدیدنظرخواهی متهمان به این دلیل که “اعتراض موجه و مستدلی ارائه نشده” رد شده است.

دادگاه تجدیدنظر تهران به جز تایید حکم یک سال حبس تعزیری برای این ۱۴ نفر، برای یک متهم مرد دیگر این پرونده مجازات ۹ میلیون تومان جزای نقدی تعیین کرده است.

بنابر آنچه در حکم دادگاه تجدیدنظر آمده است از مجموع ۱۵ متهم، تنها ۴ نفر از آنها در جریان این پرونده وکیل اختیار کرده بودند و ۱۱ نفر دیگر شخصا دفاعیات خود را ارائه کرده بودند.

فراواز فروردین، یکی از محکومان این پرونده است که اکنون در آلمان به سر می‌برد

فراواز فروردین، یکی از محکوم‌شدگان در رای دادگاه تجدید نظر که اکنون در آلمان به سر می‌برد در همین رابطه به بی‌بی‌سی فارسی گفت او و دیگر اعضای این گروه برای نخستین بار سه سال پیش از سوی دادگاه بدوی به علت “تولید موسیقی و پخش تصاویر مبتذل و پخش این تصاویر از شبکه‌های معاند” یه تحمل یک سال زندان محکوم شده بودند اما امیدوار بودند در دادگاه تجدید نظر این حکم شکسته شود.

ایران شبکه‌های تلویزیونی فارسی زبان خارج از این کشور را “معاند” می‌خواند.

یکی از این ویدئو کلیپ‌ها با عنوان “با من برقص” که آواز آن را فراواز فروردین اجرا کرده سه سال پیش (۲۰۱۶) در ایران تهیه شده و در آن افراد مختلفی در خیابان‌های تهران یا در میانه امور عادی روزانه خود در حال رقص و شادی دیده می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *