نیشکر هفت‌تپه: فشار امنیتی بر کارگران ادامه دارد

By | ۱۳۹۸-۰۷-۲۶

کارگران مجتمع صنعتی نیشکر هفت‌تپه از ابتدای ماه مهر بار دیگر دست به اعتصاب زدند. این بار نیز اعتصاب آنها با پیگرد و تهدید امنیتی مواجه شده است. در روزهای گذشته، مسئولان نظامی و اطلاعاتی شوش با حضور در میان کارگران اعتصابی این مجتمع آن‌ها را به اخراج تهدید کردند و محمد مقیسه، قاضی پرونده نیشکر هفت‌تپه با صحه‌گذاشتن بر حکم‌های سنگین صادرشده برای متهمان، این حکم‌ها را «خداپسندانه و عادلانه» خواند.

به گزارش کمپین دفاع از بازداشت‌شدگان مجتمع نیشکر هفت‌تپه، حمیدرضا بهاروند، فرمانده نیروی انتظامی شوش، و بهمنی، رئیس حفاظت اطلاعات این شهرستان چهارشنبه ۱۰ مهر با حضور در این مجتمع کارگران را تهدید کرده اند. نیروهای مسلح این دو مسئول امنیتی را همراهی می‌کرده اند.

اسماعیل بخشی در یکی از تجمع‌های اعتراضی کارگران نیشکر هفت‌تپه

فرمانده نیروی انتظامی شوش از کارگران خواسته است که به اعتراض خود پایان دهند و آن‌ها را به اخراج و پیگرد امنیتی تهدید کرده است.

به گزارش کانال تلگرامی سندیکای نیشکر هفت‌تپه، پس از حضور این مسئولان امنیتی، سه تن از کارگران اخراجی ــ محمد خنیفر، ایمان اخضری و محسن چشم‌خاور ــ که حکم بازگشت به کار آن‌ها صادر نشده، از سوی پلیس امنیت شوش فراخوانده شده‌اند. این سه تن سپس به دفتر دادستانی واقع در اهواز انتقال داده شده‌اند. این سه کارگر از ورود به شرکت نیز منع شده‌اند.

کارگران نیشکر هفت‌تپه از اول مهر در اعتراض به اخراج ۲۰ تن از همکاران خود و باخواست بازگرداندن اخراجی‌ها به سر کار، آزادی اسماعیل بخشی و لغو خصوصی‌سازی شرکت دست به اعتصاب زدند. سه‌شنبه ۹ مهر در نهمین روز اعتصاب کارگران، سرانجام با مصوبه شورای تامین شهرستان شوش ۱۷ نفر از ۲۰ کارگر اخراجی به سر کار خود بازگشتند. پرونده ایمان اخضری، عظیم سرخه و محمد خنیفر که دادگاه انقلاب تهران آن‌ها را به شش سال زندان محکوم کرده، هنوز «در دست بررسی است.»

سندیکای نیشکر هفت‌تپه اعلام کرده است قرارداد ۱۵۰ تن از کارگران به دلیل «عدم نیاز» تمدید نشده و مدیریت شرکت قصد اخراج این کارگران را دارد. سندیکا اسامی تعدادی از این کارگران را نیز که در معرض اخراج قرار دارند، اعلام کرده است.

همزمان با تهدید کارگران برای واداشتن آن‌ها به سکوت، امید اسدبیگی، کارفرمای نیشکر هفت‌تپه ۱۰ مهر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری محلی «صدای کرخه» از بازگشت به کار ۱۷ تن از اخراجی‌ها خبر داد.

به گفته اسدبیگی، کارگران پس از دادن تعهد اجازه بازگشت به کار یافته‌اند: «بعد از تصمیم مدیریت شرکت مبنی بر عدم تمدید قرارداد همکاری ۱۷ نفر از کارگران هفت تپه بدلائل بی انضباطی با بررسی تمام جوانب و با هدف کمک به خانواده‌های این کارگران با اخذ تعهد قرارداد کاری آنها مجددا تمدید شد.»

تهدید و ارعاب دامن متهمان زندانی پرونده نیشکر هفت‌تپه را نیز در بر گرفته است.

روز سه‌شنبه ۹ مهر اسماعیل بخشی، امیرحسین محمدی‌فرد، ساناز الهیاری و امیر امیرقلی که در ارتباط با پرونده نیشکر هفت‌تپه در زندان به سر می‌برند، از زندان به دادگاه منتقل شدند. محمد مقیسه قاضی دادگاه خطاب به متهمان گفته است: «احکام صادره علیه متهمان پرونده هفت‌تپه بسیار خدا پسندانه و عادلانه بوده است»، و «با این حکم‌ها آخرت خود را خریدم».

این در حالی است که ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه یک روز پس از صدور حکم متهمان پرونده هفت‌تپه در دادگاه انقلاب تهران و در حالی که اعلام احکام موجی از اعتراض را در پی داشت گفت خواستار بازبینی احکام فعالان کارگری شده است.

دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه شنبه ۱۶ شهریور عسل محمدی، ساناز الهیاری، امیر امیرقلی و امیرحسین محمدی فرد، اعضای تحریریه نشریه گام را هر کدام به مجموعاً ۱۸ سال حبس محکوم کرد که هفت سال آن قابل اجرا است. اسماعیل بخشی، کارگر و نماینده کارگران نیشکر هفت‌تپه به مجموعاً ۱۴ سال حبس (هفت سال قابل اجرا) و محمد خنیفر، کارگر دیگر هفت‌تپه به مجموعاً ۶ سال حبس (پنج سال قابل اجرا) محکوم شده‌اند.

سپیده قلیان، دیگر متهم پرونده بالاترین حکم را گرفت. درحالی که حکم اولیه ۱۸ سال زندان بود، قاضی دادگاه یک سال و نیم هم به اتهام «اخلال در نظم» به مجازات حبس او اضافه کرد. هفت سال از حکم زندان سپیده قلیان قابل اجراست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *