گزارش نشنال اینترست؛ایران ۱۵۰۰ شناور تندرو هجومی دارد

By | ۱۳۹۸-۰۸-۰۷
ایران در حال برنامه ریزی برای ساختن قایق‌های تندرو هجومی است که می‌توانند به سرعت ۱۰۰ نات در ساعت برسند.
رویداد۲۴  مایکل پک در نشنال اینترست نوشت: ایران در حال برنامه ریزی برای ساختن قایق‌های تندرو هجومی است که می‌توانند به سرعت ۱۰۰ نات در ساعت برسند.

دریابان علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اخیرا اعلام کرده است: «ما با بهره گیری از قابلیت‌ها و تخصص فنی نیرو‌های بومی خود در حال آماده شدن برای تولید قایق‌های تندرویی هستیم که با سرعت ۱۰۰ نات حرکت می‌کنند. امروز قصد داریم شناور‌های دریایی را رونمایی کنیم که قابلیت حرکت با سرعت ۹۰ نات را دارند».

رسانه‌های ایران اخیرا گزارش‌های زیادی در مورد قابلیت‌های پیشرفته ناوگان قایق‌های تندرو مسلح ایران منتشر کرده اند. نیروی دریایی آمریکا و کشور‌های دیگر در واقع این قایق‌های تندرو را به عنوان تهدید جدی برای نیرو‌های خود در نظر بگیرند. ایران با کمک ناوگان بزرگی از این شناور‌ها می‌تواند ناو‌های جنگی بزرگ آمریکا را محاصره و غافل گیر کند.

تنگسیری در دسامبر سال ۲۰۱۸ ادعا کرد که قایق‌های تندرو سپاه مجهز به فناوری رادارگریز خواهند بود.

این فرمانده ایرانی در مصاحبه با پرس تی وی گفت: «ما قصد داریم قایق‌های تندرو نیروی دریایی سپاه را به فناوری رادار گریز مجهز کنیم و سرعت آن‌ها را در آینده برای انجام ماموریت‌های دریایی افزایش دهیم. علاوه براین، ما در حال نصب موشک‌هایی بر روی شناور‌های دریایی نیروی دریایی سپاه هستیم که با سرعت بسیار بالایی حرکت می‌کنند».

تنگسیری گفت که سپاه پاسداران ایران در حال حاضر سریع‌ترین قایق‌های تندرو را در دنیا دارد. او ادامه داد: «ما در حال کار بر روی قایق‌هایی هستیم که با سرعت ۸۰ نات در ساعت و بیشتر حرکت می‌کنند. در آینده نزدیک برنامه خود برای ساخت قایق‌های تندرو با سرعت بالاتر از ۸۰ نات را شروع می‌کنیم».

ایران دارای بیش از ۱۵۰۰ شناور تندرو هجومی است که مجهز به موشک‌های ضد تانک، نارنجک انداز، مسلسل و حتی سیستم‌های راکت انداز هستند. قایق سراج-۱ یک نمونه الگوبرداری شده از قایق تندرو بلید رانر بریتانیا است. این قایق ۱۶ تنی می‌تواند با سرعت ۶۵ نات در ساعت حرکت کند.

روزنامه دیلی گراف در مورد قابلیت‌های این شناور می‌نویسد: «این قایق مجهز به دو موتور هزار اسب بخار است. نیروی دریایی بریتانیا در سال ۲۰۰۵ این قایق تندرو را در آب‌های اطراف جزایر بریتانیا آزمایش کرد. این شناور به طور متوسط با سرعت ۶۳ نات بر ساعت حرکت می‌کند و قابلیت‌های منحصر به فردی را به نمایش گذاشته است».

این قایق‌ها در واقع محور اصلی استراتژی نظامی ایران را تشکیل می‌دهند که از دو رویکرد استفاده می‌کند: جنگ چریکی متعارف و تاکتیک‌های ازدحام مدرن. قایق‌های تندرو هجومی ایران می‌توانند نیرو‌های متخاصم در آبراهه‌های باریک خلیج فارس را به طور ناگهانی هدف قرار دهند. این شناور‌ها از پایگاه‌های دریایی در سواحل ایران به صورت گروهی ناو‌ها و نفت کش‌های دشمن را محاصره می‌کنند. نیروی دریایی ایران از سرعت و تعداد بالای قایق‌های تندروی خود به عنوان مزیتی برای غافل گیر کردن دشمن بهره برداری می‌کند. اخیرا این تاکتیک برای پهپاد‌های جنگی نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

این استراتژی بهترین گزینه برای ایران محسوب می‌شود. البته ناو‌های جنگی آمریکا شناور‌های مجهز به تجهیزات الکترونیک حساس هستند. در صورتی که حتی یک قایق ایرانی بتواند از فاصله نزدیک ناو جنگی آمریکا را با راکت یا حتی مسلسل هدف قرار دهد، آسیب جدی به نیروی دشمن وارد خواهد کرد. یک ناوگان کامل از این قایق‌های تندرو حتی میتوانند ناو‌های جنگی کوچک را غرق کنند.

ایران می‌تواند نیروی دریایی آمریکا را از انجام حملات آبی-خاکی در سواحل ایران منصرف کند. علاوه براین، نیرو‌های ایران توانایی ایجاد اختلال در عبور و مرور نفت کش‌های تجاری را خواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *