آمریکا معافیت از تحریم همکاری اتمی با ایران را تمدید کرد

By | ۱۳۹۸-۰۸-۰۹

آمریکا تصمیم دارد معافیت از تحریم همکاری اتمی موسسات غیرآمریکایی با ایران را تمدید کند. هدف از این تصمیم مانع شدن از دستیابی ایران به جنگ‌افزارهای هسته‌ای اعلام شده است. روسیه و چین با ایران در عرصه اتمی همکاری می‌کنند.

بررسی تحریم‌های پیش بینی شده برای همکاری هسته‌ای با سازمان انرژی اتمی ایران هر سه ماه از سوی آمریکا صورت می‌گیرد. آمریکا تا کنون برای همکاری موسسات اتمی غیر آمریکایی با سازمان انرژی اتمی ایران معافیت‌هایی در نظر گرفته بود. اکنون خبر از تمدید مجدد این معافیت آمده است.

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه نهم آبان (۳۱ اکتبر) به نقل از دو فرد آگاه که مایل به فاش شدن هویت خود نبوده‌اند اعلام کرده است که آمریکا تصمیم به تمدید این معافیت‌ها برای یک بازه زمانی سه ماهه دارد.

دویچه وله :

خبرگزاری رویترز علت این تصمیم آمریکا را اعمال کنترل و نظارت بیشتر بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران و همچنین مانع شدن از دستیابی این کشور به جنگ‌افزارهای هسته‌ای اعلام کرده است.

تاسیسات اراک و فردو

این معافیت ناظر بر همکاری در تاسیسات آب‌سنگین اراک و همچنین تاسیسات فردو می‌شود. خبرگزاری رویترز در ادامه گزارش خود نوشته است که تمدید این معافیت از جانب دیگر می‌تواند نشانه‌ای از آمادگی آمریکا برای مذاکره با ایران تلقی شود.

بر اساس توافق هسته‌ای، تاسیسات اتمی اراک دستخوش تغییراتی شد. این تغییرات می‌بایست مانع از غنی‌سازی پلوتونیوم در حد ساخت بمب هسته‌ای شوند. غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات اتمی فردو نیز متوقف شد و این مرکز به مرکز هسته‌ای، فیزیکی و تکنولوژی تغییر ماهیت داد.

شرکت ملی هسته‌ای چین عملا در عرصه فعالیت‌های غیرنظامی هسته‌ای در اراک با سازمان انرژی اتمی ایران همکاری می‌کند و شرکت اتمی روسیه، روس‌اتم، در تاسیسات اتمی فردو با ایران همکاری می‌کند. افزون بر آن روس‌اتم در عرصه تامین سوخت اورانیوم نیروگاه اتمی بوشهر نیز فعالیت دارد.

وزارت امور خارجه آمریکا هنوز واکنشی نسبت به این گزارش نشان نداده است. روس‌اتم هم از اعلام موضع پیرامون تمدید معافیت همکاری اتمی با ایران خودداری کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *