محمد جواد ظریف از آمریکا خواست که به توافقنامه برجام  برگردد

By | ۱۳۹۸-۰۸-۱۱

وزیر امور خارجه ایران با انتشار توییتی از آمریکا خواست که به توافقنامه برجام بازگردد و “از سیاست‌های شکست‌خورده خود دست بردارد”. توییت ظریف واکنشی به اعلام تحریم‌های جدید آمریکا علیه بخش عمرانی و تجارت ایران است.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، با انتشار توییتی بار دیگر از آمریکا خواست که به تعهدات خود پایبند بماند و به توافقنامه برجام برگردد.

ظریف در توییت خود که شامگاه جمعه ۱۰ آبان (اول نوامبر) منتشر شد از آمریکا خواست “از سیاست‌های شکست‌خورده” دست بکشد.

وزیر امور خارجه در این توییت نوشته است که “تروریسم اقتصادی علیه کارگران عمرانی” تنها “شکست حداکثری فشار آمریکا” را نشان می‌دهد. ظریف در این پیام گفته است: «آمریکا می‌تواند تمام زنان، مردان و کودکان را تحریم کند اما ایرانیان هرگز در مقابل زورگویی تسلیم نمی‌شوند.»

در ادامه وزیر امور خارجه ایران به آمریکا هشدار داده است که به جای آنکه چاه عمیق‌تری برای خود بکند “باید از سیاست‌های شکست‌خورده خود دست بکشد و به برجام بازگردد”.

روز پنجشنبه دولت آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه بخش عمرانی و تجارت ایران اعلام کرد. در بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا در باره این تحریم‌ها آمده است که تحریم‌های جدید شامل مواردی هستند که “ایران آن‌ها را در برنامه‌های نظامی و هسته‌ای به کار می‌‌گیرد”.

مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز جمعه در توییتی به تشدید فشارها علیه ایران اشاره کره بود. او در این پیام نوشته بود که “آمریکا با هدف قرار دادن بخش عمرانی ایران به دنبال افزایش فشارها علیه رژیم ایران است”.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا بخش عمرانی ایران را تحت کنترل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خواند.

سپاه پاسداران ایران به عنوان سازمانی تروریستی در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار دارد. اورتاگوس نیز در پیام توییتری خود بار دیگر از این سازمان به عنوان سازمانی تروریستی نام برد.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، صبح جمعه اعلام کرد که چهار ماده راهبردی به عنوان موادی که در برنامه‌های هسته‌ای، نظامی یا موشک‌های بالستیکی ایران به کار گرفته می‌شوند شامل این تحریم‌ها می‌شوند.

وزارت خارجه آمریکا در این باره نوشته است که “فروش آهن، گرافیت، ذغال‌سنگ ناخالص یا آماده و نرم‌افزار هماهنگ‌سازی اهداف صنعتی، در صورت به کار رفتن این مواد در بخش عمرانی ایران، قابل تحریم‌ خواهند بود”.

تحریم‌های جدید آمریکا شامل ” لوله‌های استیل ضدزنگ 304L، تراشه‌های منگنزی لحیم‌کاری MN40، تراشه‌های منگنزی لحیم‌کاری MN70 و استیل ضدزنگ CrNi60WTi ESR + VAR می‌شوند.

ایالات متحده آمریکا در سال گذشته از توافقنامه هسته‌ای امضا شده در سال ۲۰۱۵ بین ایران و کشورهای ۵+۱ خارج شد.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *