سخنگوی دولت ایران:‌ روحانی به سران عربستان سعودی و بحرین نامه فرستاده است

By | ۱۳۹۸-۰۸-۱۳

علی ربیعی، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران، خبر ارسال نامه‌ای از سوی حسن روحانی به سران عربستان سعودی و بحرین را تایید کرد.

او روز دوشنبه ۱۳ آبان، در نشست هفتگی خود در این باره گفت: «رییس‌جمهوری محترم نامه‌هایی را ارسال کرده‌اند و اساس این نامه‌ها امنیت، صلح و ثبات منطقه است.»

ربیعی با اشاره به «مسائل، اقتصادی، گمرکی و فرهنگی» ادامه داد: «دولت ایران معتقد است دوجانبه‌های متعددی در منطقه می‌تواند شکل بگیرد و فشارهای آمریکا نباید باعث دوری ملت‌های منطقه از همسایگانی شود که با بنیان‌های فرهنگی دیرین در کنار هم زندگی کردند.»

سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران گفت: «ما بارها اعلام کرده‌ایم که برای صلح منطقه، یک همکاری دست‌جمعی منطقه‌ای مورد نیاز است.»

او با اشاره به خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه اضافه کرد: «اگر منافع آمریکا ایجاب نکند حتی مردم کرد را به کار گرفته و بعد رها می‌کند، اما آنهایی که منافع عمیق در منطقه دارند ما هستیم.»

این اظهارات در حالی است که عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز شنبه از ارسال «متن کامل نامه طرح پویش صلح هرمز» از سوی رییس جمهوری ایران به سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و عراق خبر داده بود.

او گفت: «پس از ارایه «پویش صلح هرمز» توسط رییس جمهوری اسلامی ایران در نشست امسال مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ایشان متن کامل آن را برای سران کشورهای یاد شده ارسال کرد و در آن خواستار تشریک مساعی همه آنها در پردازش و اجرای آن شدند.»

موسوی اضافه کرد که قرار است محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز «به زودی نامه‌ای در این زمینه خطاب به دبیرکل سازمان ملل متحد» ارسال کند.

ارسال نامه از سوی روحانی به عربستان سعودی و بحرین در حالی است که ربیعی در نشست خبری روز ۸ مهر، از ارسال پیام ریاض به تهران در راستای کاهش تنش بین دو کشور و مساله آتش‌بس در یمن خبر داده بود.

او گفت: «‌آن‌ها به واسطه کشورها پیام‌هایی را برای آقای روحانی آوردند، اما ما باید علامت‌های آن را ببینیم.»

قبل از آن، روحانی در سفر به نیویورک تایید کرده بود که عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، از طرف مقام‌های سعودی با او سخن گفته است. عمران خان در این فاصله، از برگزاری نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد تاکنون، یک بار دیگر به ایران سفر کرد.

با این حال، عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی اعلام کرد که اظهارات مقام‌های ایرانی در این باره «دقیق نیست».

جبیر کمی بعد در مصاحبه با روزنامه لیبراسیون فرانسه، با تاکید مجدد بر دست داشتن تهران در حمله به تاسیسات نفتی آرامکو، گفت‌وگو با مقام‌های ایران را رد کرد.

او در این مصاحبه گفت: «متحدان اروپایی ما به خوبی می‌دانند که مهم‌ترین موضوع جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و توقف توسعه موشک‌های بالستیک است. در این زمینه هیچ اختلاف نظری وجود ندارد. سوال اینجاست که راه دستیابی به این هدف چیست؛ مذاکره یا اعمال فشار؟ موضوع بحث ما با اروپا همین است. به باور ما، فشار حداکثری تنها راه است.»

روابط سیاسی و اقتصادی تهران و ریاض، پس از حمله به سفارتخانه‌ و کنسولگری عربستان سعودی در ایران قطع شد و تنش میان دو کشور در ماه‌های اخیر به ویژه پس از حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی اوج گرفت.
ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *