هدف حکومت اسلامی از تزریق گاز UF6 به سانتریفیوژهای فردو چیست؟

By | ۱۳۹۸-۰۸-۱۶

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی امروز (چهارشنبه) پیرامون اجرای گام چهارم در مجتمع غنی سازی علی‌محمدی در فردو گفت:  تحت نظارت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، امروز (چهارشنبه) مخزن ۲۸۰۰ کیلویی حاوی حدود ۲ هزار کیلوگرم گاز هگزافلوراید اورانیوم UF6، از مجتمع احمدی‌روشن نطنز به سایت علی‌محمدی فردو منتقل شد. پس از توافق برجام، تولید گاز هگزافلوراید اورانیوم از کیک زرد و گام بعدی غنی سازی اورانیوم در سایت احمدی‌روشن نطنز انجام می‌شده که پس از تزریق گاز به سانتریفیوژهای فردو و گذشت زمان لازم برای پایدار سازی از روز شنبه ۱۸ آبان غنی سازی ۴/۵ درصدی در فردو از سر گرفته خواهد شد.

رسانه‌ها در کشورهای گوناگون این خبر را نقل کرده و بعضی به تحلیل و بررسی آن پرداخته‌اند؛ از جمله این رسانه‌ها «هاآرتز» و «نیویورک تایمز» هستند. در زیر، فشرده‌ای از آنچه در این دو رسانه آمده است، را می‌خوانید:

هاآرتز از کاظم غریب‌آبادی، نماینده حکومت اسلامی در آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای IAEA، نقل می‌کند که آغاز تزریق گاز هگزافلوراید اورانیوم UF6 از روز چهارشنبه با نظارت کامل بازرسان آژانس انجام خواهد شد. آنچه گام چهارم حکومت در کاهش تعهدات برجامی را مهم می‌کند، تبدیل مرکز فردو از یک سایت تحقیقاتی به یک سایت فعال هسته‌ای است. نیویورک تایمز یادآوری می‌کند که بر پایه توافق سال ۲۰۱۵ برجام، ایران اجازه ندارد در سایت فردو مواد هسته‌ای نگهداری کند. موضوعی که هردو رسانه به آن توجه کرده‌اند هدف حکومت اسلامی در این گام چهارم است. از آنجا که این تمهیداتِ «نسبتاً واسنجیده شده»، آنگونه که صنم وکیلی همکار «چتهم هاوس» برای نیویورک تایمز توصیف می‌کند، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که هنوز بازگشت‌پذیر باشند، هدف، اعمال فشار بر روی اتحادیه اروپا است که خواست حکومت را با مقاومت در برابر دولت امریکا و ایجاد امکان فروش نفت و انتقال پول آن به درون ایران، برآورده سازند.

هاآرتز شمار سانتریفیوژهایی را که در آنها تزریق گاز انجام می‌گیرد را  ۱۰۴۴ عدد اعلام کرده و افزوده است اکنون میزان تولید روزانهٔ اورانیوم غنی شده توسط حکومت از ۴۵۰ گرم اورانیوم ۳/۶۷ درصد غنی شده به ۵ کیلوگرم اورانیوم ۴/۵ درصد غنی شده، رسیده است و ذخیره اورانیوم غنی شده موجود از ۳۰۰ کیلوگرم به ۵۰۰ کیلوگرم افزایش یافته است.

نیویورک تایمز توضیح می‌دهد با توجه به اینکه سایت فردو در زیر کوه ساخته شده است، متخصصان نظامی امریکایی نخست مطمئن نبودند که آیا با استفاده از حملات هوایی، امکان تخریب آن وجود دارد، یا نه؟ ولی پس از انجام سیمیولیشن‌های متعدد متوجه شده‌اند که با انجام حملات مکرر در یک محل، خواهند توانست تاسیسات فردو را از بین ببردند. در ادامه، نگارندگان، روشن می‌کنند که آنچه حکومت اسلامی انجام می‌دهد استراتژی دو سره‌ای است که از یک سوی حداکثر فشار را بر اروپاییان برای بازگرداندن امکان فروش نفت، وارد می‌کنند و از سوی دیگر توان چانه‌زنی حکومت در مذاکرات احتمالی در آینده با آمریکا را بالا می‌برد.

در پایان مقاله نیویورک تایمز، سخنان مایا کوتسیانچیچ سخنگوی کمیسیون اروپایی، شاخه اجرایی اتحادیهٔ اروپایی، که ابراز نگرانی نهاد متبوع خود از گام‌های چهارگانه ایران را بیان می‌کند و سخنان دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، که با اشاره به «تحریم‌های غیر قانونی و بی سابقه» به همدردی با حکومت اسلامی می‌پردازد، تا حدی بیانگر سمت‌گیری اروپا و روسیه، نسبت به تحولات احتمالی آینده در رابطه حکومت اسلامی با امریکا است.

در حالی که حکومت اسلامی زندگی و ثروت ایرانیان را پس از سال‌ها چپاول و تخریب، همچنان به بازی گرفته‌اند و در برنامه‌هایشان برای آینده کشور، ایران و ایرانی جایگاهی ندارند، و اکنون پس از وارد کردن آسیب‌های جدی و مکرر به میهن و هم‌میهنانمان، ایران را در آستانهٔ قحطی، فروپاشی اجتماعی و جنگ قرار داده‌اند، بر ایرانیان سکولار دموکرات است، که اگر قصد دارند با ایفای نقشی سازنده‌، کشورشان را از خطرات برشمرده شده حفظ کنند، راهی جز به زیر کشیدن حکومت اسلامی و مستقر کردن حکومتی سکولار دموکرات که حل مشکلات ایرانیان را در اولویت قرار دهد، ندارند.

تهیه شده در خبرگاه, محمود ابطحی 

منابع: ایرنا، نیویورک تایمز و هاآرتز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *