نرگس محمدی: سمانه در حسرت دیدار پدر، داغ مرگ او را دارد

By | ۱۳۹۸-۰۸-۱۹

در پی وخامت حال روحی و جسمی یکی از زندانیان سیاسی بند زنان زندان اوین، نرگس محمدی، سخنگو و نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر در ایران، طی نامه ای از داخل زندان وضعیت وی را شرح داده است. سمانه نوروز مرادی که به دلیل فوت پدر و همچنین نیاز فوری به پیگیری روند درمانی در خارج از زندان، در وضعیت نامناسبی به سر می برد تا کنون از حق استفاده از مرخصی محروم مانده است.

متن نامه که در اختیار کانون مدافعان حقوق بشر قرار گرفته به شرح ذیل است:

بیستم مهرماه در حیاط زندان مشغول خواندن کتاب بودیم که با صدای گریه های سمانه به داخل راهرو دویدیم . در فرصت ۱۰دقیقه تلفن ، خبر فوت پدرش را از مادر شنیده بود. صدای پردرد و بغض الودش در تمام بند می پیچید که به مادرش می گفت مامان من بابا رو نتونستم ببینم و رفت. گوشی تلفن از دستش افتاد و بیهوش شد .او را بدون برانکارد و روی دست تا دم در بند و آمبولانس بردیم و چند ساعت در بهداری و زیر سرم بود‌. بلافاصله درخواست استفاده از مرخصی به دلیل فوت اعضای درجه یک خانواده را به دفتر دادیم تا در مراسم خاکسپاری شرکت کند . از آن تاریخ و علیرغم تحویل تمام مدارک مورد نیاز، سمانه به مرخصی نرفته است. پیش از فوت پدرش، شبها که دیر هنگام از کنار تختش می گذشتم ، سمانه بیدار بود و از شدت درد ناشی از بیماری لوپوس مفصلی که ۱۵سال است مبتلا به آن می باشد ، به خود میپیچید . کلافه بود و با چهره ای درد آلود حتی کلامی به زبان نمی اورد. حمله های مکرر این بیماری مزمن و عدم دسترسی او به دارو و معالجه ، باعث پیشرفت بیماری و بروز و تشدید عوارض وسایر بیماری ها از جمله سنگ کلیه، زخم معده و تورم روده و …شده است. شهریور ماه پزشک ‌متخصص زنان زندان با تشخیص وضعیت پر خطر سینه هایش که با خروج عفونت شدید همراه است و ما همه شاهد هستیم، درخواست سونوگرافی و ماموگرافی اورژانسی نمود که هنوز انجام نشده و لذا درمان شروع نشده است.

از بیستم مهرماه چشمهای درشت و زیبای سمانه تا صبح ، گاه پراشک و گاه خیره ، بیدار است. شبها دیرهنگام که از اتاق یک به سمت دستشویی یا آبخوری میروم سمانه داخل تخت نشسته و در سکوت سنگین بند با نگاهی پردرد سری تکان میدهد و من عاجز از حتی کلامی تسلی بخش برای آرامش او هستم . گاه به آغوش کشیدنی ، گاه بوسه ای بر گونه های خیسش و گاه سکوت و عبور تنها کار ممکن است.

سمانه از زمان‌حبس تا کنون (هشت ماه) حتی یک‌ ملاقات با پدر و مادر پیر و بیمارش نداشت. آنها به دلیل دوری راه امکان آمدن به تهران را نداشتند و سمانه در حسرت دیدار با پدر، داغ مرگ او را دارد. او متهم به هر اتهامی که باشد حق داشت در مراسم درگذشت پدرش در کنار تنها بازمانده خانواده یعنی مادرش باشد که این فرصت به او داده نشد. امیدوارم حداقل در مراسم چهلمین روز درگذشت پدرش در جمع خانواده باشد.

نرگس محمدی
زندان اوین

سمانه نوروز مرادی متهم به فعالیت در کمپین ” بازگشت شاهزاده پهلوی” است در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ۸سال زندان محکوم شده که به دلیل عدم اعتراض و تسلیم به رای، حکم وی به ۳ سال و ۹ ماه حبس کاهش پیدا کره است.

سمانه نوروز مرادی در تاریخ ۴ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸ بازداشت و جهت تحمل مدت محکومیت خود مستقیماً به بند زنان زندان اوین منتقل شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *