گران شدن بنزین؛ تلاش برای استیضاح روحانی و برکناری لاریجانی در مجلس

By | ۱۳۹۸-۰۸-۲۷

رسانه‌های ایران گزارش داده‌اند که تعدادی از نمایندگان مجلس در حال جمع کردن امضا برای ارائه طرح استیضاح حسن روحانی، رئیس جمهور و همین طور برکناری علی لاریجانی، رئیس مجلس در پی گران شدن ناگهانی قیمت بنزین و سوخت در ایران هستند.

هم‌زمان محمد قسیم عثمانی، نماینده بوکان، با انتقاد از نقش نداشتن مجلس در مصوبه افزایش قیمت بنزین استعفای خود را به هیات رئیسه مجلس ارائه کرده است.

خبرگزاری فارس از تهیه و تدوین طرح استیضاح آقای روحانی در جلسه عصر روز یکشنبه ۲۶ آبان با چند محور از جمله “سخنان تفرقه‌انگیز، اجرا نکردن سیاست اقتصاد مقاومتی و بی‌کفایتی در مدیریت اجرایی کشور” خبر داده است.

بنا بر این گزارش حدود ۶۰ نماینده تا کنون طرح استیضاح آقای روحانی را امضا کرده‌اند. خبرگزاری ایلنا تعداد امضاکنندگان این طرح را ۵۰ نفر گزارش کرده است.

جلال محمودزاده، نماینده مهاباد و عضو فراکسیون امید هم به سایت الف گفته است که طرح استیضاح روحانی شش محور عمدتا اقتصادی دارد و “در جلسه امروز یکشنبه به امضای ۲۸ نماینده رسیده و جمع آوری امضا برای آن ادامه دارد.”

بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس طرح استیضاح رئیس جمهور برای ارائه به هیئت رئیسه به امضای حداقل یک سوم از نمایندگان مجلس نیاز دارد.

تلاش برای برکناری لاریجانی

تعدادی از نمایندگان مجلس امروز از شیوه تصمیم‌گیری درباره گران شدن بنزین ابراز نارضایتی و از علی لاریجانی به دلیل “در جریان نگذاشتن” نمایندگان انتقاد کردند.

به گزارش رسانه‌ها علی ذوالنوری، نماینده اصولگرای قم و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی که در جمع آوری امضا برای استیضاح آقای روحانی فعال بوده، برای برکناری یا آن طور که نمایندگان گفته‌اند “استیضاح” آقای لاریجانی هم نامه‌ای تهیه و تعدادی امضا جمع کرده است.

به گزارش خبرگزاری‌ها در متن این نامه‌ آمده است “به استناد ماده ۲۴ آیین‌نامه ما نمایندگان به عملکرد رئیس مجلس معترض و خواستار استیضاح ایشان هستیم.”

صبح امروز و در پی اعلام حمایت آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران از گران شدن بنزین، دو طرح نمایندگان برای لغو بازبینی در تصمیم سران سه قوه درباره گران شدن ناگهانی سوخت از دستور کار خارج شد.

نمایندگان دیگر هم در جلسات صبح و عصر امروز مجلس از علی لاریجانی، به عنوان یکی از امضاکنندگان مصوبه گران شدن بنزین انتقاد کرده‌اند.

احمد سالک، عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس، در جلسه عصر امروز گفت که آقای لاریجانی “در موضوع مهم تصمیم گیری پیرامون قیمت بنزین، مجلس را در جریان قرار نداد.”
بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *