دانشجویان در خوابگاه دخترانه تهران بازداشت شدند

By | ۱۳۹۸-۰۸-۲۷

شب گذشته، سها مرتضایی، دانشجوی محروم از تحصیل و دو دانشجوی دیگر در خوابگاه دخترانه تهران بازداشت شدند.

بنا بر اطلاع فعالان دانشجویی در ایران شامگاه یک‌شنبه ۲۶ آبان‌ماه، خانم مرتضایی دانشجوی محروم از تحصیل که در دادگاه به ۶ سال زندان محکوم شده‌است، در خوابگاه دانشجویان در تهران به همراه دو دانشجوی دیگر بازداشت شد. هنوز اطلاعی از اسامی دو بازداشتی دیگر در دست نیست.

اطلاعی از دلیل بازداشت و محل نگهداری این دانشجویان در دست نیست.

سها مرتضایی دبیر سابق شورای صنفی مرکزی دانشجویان دانشگاه تهران در اعتراض به عدم پیگیری وزارت علوم، سازمان سنجش و مسئولین دانشگاه تهران نسبت به رفع ستاره‌داری و محرومیت تحصیلی‌اش از روز شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ در برابر کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران تحصن خود را آغاز کرد و طی این مدت به صورت متوالی مقابل کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران تحصن می‌کرد و خواستار رسیدگی به وضعیتش می‌شد.

تلگرام «شوراهای صنفی دانشجویان کشور» در خصوص آخرین وضعیت خانم مرتضایی نوشته‌بود: “این دانشجو ضمن کسب رتبه ۱۰ کنکور دکتری علوم سیاسی با اسم رمز «نقض در پرونده»، «ستاره دار» شد.”

حراست دانشگاه تهران طی نامه‌ای خواستار عدم پذیرش وی شده و از حضور او به عنوان دانشجو در دانشگاه تهران ممانعت کرده‌است.

«دانشجویان ستاره‌دار» در ایران به دانشجویانی گفته می‌شود که صلاحیت عمومی آن توسط هیئت گزینش دانشجویی سازمان سنجش تأیید نشده‌است و از ادامه تحصیل به مدت نامعلوم محروم می‌شوند.

اصطلاح «ستاره‌دار» شدن دانشجویان از تابستان ۱۳۸۵ در اولین سال ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد مصطلح شد، هنگامی که تعدادی از دانشجویان داوطلب کنکور کارشناسی ارشد، با دیدن ستاره‌هایی در کنار نام خود در کارنامه کنکور متوجه وضعیت خاص خود برای محدودیت و محرومیت از تحصیل شدند، اما از بعد از اعتراضات سراسری در سال ۸۸ که به جنبش سبز نیز موسوم شد، دانشجویان زیادی «ستاره‌دار» شدند.

سال گذشته نیز در پی اعلام نتایج کنکور کارشناسی ارشد و دکتری، شوراهای صنفی دانشجویان کشور طی گزارشی خبر از احضار و ستاره دار شدن تعداد قابل توجهی از کنشگران دانشجویی داده‌بود.

سها مرتضایی، دبیر صنفی مرکزی دانشجویان دانشگاه تهران که در اعتراضات دی‌ماه ۹۶ به دلیل پیگیری وضعیت دانشجویان بازداشتی دستگیر شده‌بود، در تابستان ۹۷، طی حکمی از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی احمدزاده مجموعا به تحمل شش سال حبس تعزیری و دوسال محرومیت از عضویت در احزاب و گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی محکوم شد.

خانم مرتضایی در زمان بازداشت دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه تهران بود و سمت دبیری شورای صنفی دانشکده حقوق و علوم سیاسی و دبیری شورای صنفی مرکزی دانشجویان دانشگاه تهران را نیز داشت.

نیروهای امنیتی وزارت اطلاعات طی روزهای نهم تا چهاردهم دی ماه ۹۶، بیش از چهل تن از دانشجویان و فعالان صنفی دانشجویی را در سراسر کشور بازداشت کردند.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران در دوران مبارزات انتخاباتی اش گفته‌بود قرار است دانشگاه را به جای امنیتی کردن، برای استاد و دانشجو امن کند، روحانی در مراسم معرفی وزیر آموزش و پرورش جدیدش به مجلس در هفتم آبان ۱۳۹۶ نیز دوباره بر دانشگاه امن به جای دانشگاه امنیتی تاکید کرد و گفت:‌«هر چه در انتخابات ۹۲ و ۹۶ درباره محیط دانشگاه‌ها، امن بودن دانشگاه و نه امنیتی بودن دانشگاه‌ها، فضای آزاد و امنیت لازم برای دانشجو و برای استاد مطرح شد، همچنان رییس‌جمهور و دولت دوازدهم به عهد خود وفادار خواهد بود. من برای امنیت دانشجویان، فضای دانشگاه و خطی که اعلام کردم، معامله نخواهم کرد.»

در اعتراضات دی‌ماه، تعداد پرشماری از افراد در شهرهای مختلف بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفتند. طی این اعتراضات در سراسر ایران دست‌کم ۲۵ تن کشته و حدود ۵ هزار نفر نیز بازداشت شدند.

آغاز اعتراضات در شهر مشهد در تاریخ ۸ دی‌ماه ۱۳۹۶ بود، اما ناآرامی‌ها به سرعت به شهرهای دیگر رسید و نیروهای امنیتی با خشونت به این اعتراضات پاسخ دادند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *