ناوگروه هواپیمابر لینکلن بدون مشکل وارد تنگه هرمز شد

By | ۱۳۹۸-۰۸-۲۹

برای اولین بار پس از انهدام پهپاد آمریکایی توسط ایران، ناوگروه هواپیمابر لینکلن وارد تنگه هرمز شد. یک مقام پنتاگون می‌گوید ارتباط میان نیروهای آمریکایی و گارد ساحلی ایران به صورت “امن و حرفه‌ای” صورت گرفته است.

ناوگروه هواپیمابر آبراهام لینکلن آمریکا روز سه‌شنبه ۲۸ آبان وارد تنگه هرمز شد. پنتاگون گفته است این ناو به این دلیل وارد منطقه شده تا “تعهد” واشنگتن برای تأمین آزادی رفت و آمد در تنگه هرمز را نشان دهد.

این ناوگروه هواپیمابر از میان آبراه‌ استراتژیک هرمز میان ایران و امارات متحده عربی به سمت خلیج فارس حرکت می‌کند و به گفته ارتش آمریکا تا کنون بدون حادثه به مسیرش ادامه داده است.

دویچه وله:

تنگه هرمز یک آبراه استراتژیک است که یک سوم نفت جهان از آنجا عبور می‌کند.

یک مقام پنتاگون که نخواسته نامش فاش شود، گفته ارتباط میان نیروهای نظامی آمریکا و گارد ساحلی ایران به صورت “امن و حرفه‌ای” صورت گرفته است.

از زمان انهدام پهپاد آمریکایی از سوی ایران در ماه ژوئن بر فراز تنگه هرمز، این نخستین بار است که یک ناوگروه هواپیمابر آمریکا وارد تنگه هرمز می‌شود.

در ماه ژوئن همچنین دو نفت‌کش خارجی در این منطقه مورد حمله قرار گرفتند. در هردوی این حملات، جمهوری اسلامی مقصر شناخته شد اما دولت ایران هرگونه دخالت در این حملات را رد کرد.

به گفته مقام پنتاگون، آخرین بار در ماه آوریل یک ناو هواپیمابر آمریکا از تنگه هرمز عبور کرده است.

تنگه هرمز به طور خاصی آسیب‌پذیر است زیرا که بسیار باریک است و چندان عمیق نیست. عرض این تنگه حدود ۵۰ کیلومتر است.

ایران کنترل بخش بزرگی از مسیر کشتیرانی تنگه هرمز را در دست دارد. جمهوری اسلامی بارها تهدید کرده است، در صورتی که ایالات متحده دست به اعمال خصمانه بزند، تنگه هرمز را مسدود خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *