جمعی از روزنامه‌نگاران: مشکلات ایران محصول سیاست انسدادی از جمله در حوزه رسانه است

By | ۱۳۹۸-۰۹-۰۲

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران خواستار آزادی رسانه‌ها در ایران شده است. به گفته این انجمن، نبود آزادی رسانه باعث شده رسانه‌های داخلی اعتبارشان را از دست بدهند ومردم برای کسب اطلاعات به رسانه‌های فرامرزی رجوع کنند.

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که “روند اعتبارزدایی رسانه‌های داخلی تشدید و مرجع شدن رسانه‌های فرامرزی تسریع شده است”.

در بیانیه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران که جمعه اول آذر (۲۲ نوامبر) در وبسایت‌ برخی رسانه‌های داخل کشور منتشر شد، به بی‌اعتمادی جامعه به رسانه‌ها در ایران و سرعت رسانه‌های خارج از کشور و شبکه‌های اجتماعی آنها اشاره شده و از جمله آمده است: «رصد رسانه‌های داخلی در همین سه روز نشان می‌دهد که چرا رغبتی به آنها نیست، چرا که مخاطب به حق چنین برداشت می‌کند که رسانه‌های مکتوب چشم خود را بر وقایع جامعه بسته‌اند و اخبار را آن‌چنان در لابلای صفحات دفن می‌کنند که از دید مخاطب به سانسور و لاپوشانی حقیقت متهم می‌شوند، رسانه‌های برخط و آنلاین نیز اخبار را آنچنان دیر منتشر می‌کنند که رسانه‌های فرامرزی و شبکه‌های اجتماعی گوی سبقت را از رسانه‌های شناسنامه‌دار ربوده‌اند. علاوه بر این نیز محدودیت‌های دسترسی به اینترنت برای رسانه‌ها برخی را به تعطیلی واداشته است.»

نویسندگان این بیانیه می‌گویند در “شرایط اطلاع‌رسانی نادرست و دیرهنگام از سوی رسانه‌های داخلی، مردمِ تشنه‌ی اطلاعات، به سرعت پای‌نشین شبکه‌های ماهواره‌ای می‌شوند و بازهم به مخاطبان آنها افزوده و از رسانه‌های نحیف داخلی کم می‌شود”.

بیانیه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران در زمانی منتشر شده که سراسر ایران در روزهای اخیر شاهد اعتراضات خیابانی بوده و در عین حال سانسور رسانه‌ای در داخل و بسته بودن اینترنت اطلاع‌رسانی به مردم را دشوار کرده است.

به دلیل سانسور حاکم بر رسانه‌های داخلی کاربران شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ها در تراکنش اطلاعاتی با رسانه‌های برون‌مرزی هستند تا اطلاعاتشان را درباره خشونت اعمال شده از سوی حکومت برای خواباندن اعتراضات برای یکدیگر و نیز جهان خارج از ایران برسانند.

در بیانیه مزبور گفته شده که اصل آزادی رسانه در قوانین مختلف ایران آمده و از این رو “با قاطعیت می‌توان گفت که محدودیت‌های اطلاع‌رسانی نه فقط زیان‌بار و ضد منافع ملی و امنیت پایدار کشور بوده، بلکه این اقدام خلاف قانون و موجب پیگرد است”.

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران همچنین اشاره دارد به اینکه “بخش مهمی از مشکلات امروز از جمله ناکارآمدی، فساد و بی‌اعتمادی سیاسی و… محصول سیاست‌های انسدادی از جمله در حوزه رسانه ‌است”.

در پایان این بیانیه، خواست بازگرداندن اعتبار به رسانه‌ها و ایجاد فضای آزاد برای آنها به عنوان راه حل مطرح شده است.

به گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز، “جمهوری اسلامی ایران یکی از بزرگترین زندان‌های جهان برای فعالان رسانه‌ای است”. در آخرین گزارش این سازمان درباره آزادی رسانه‌ها در ایران آمده است: «بازداشت روزنامه‌نگاران حرفه‌ای و شهروند-خبرنگاران که در شبکه‌های اجتماعی اطلاع‌رسانی می‌کنند، در سال ۲۰۱۸ افزایش داشته است. این وضعیت ایران را کمی بیشتر به قعر جدول کشانده و در رده‌بندی سال ۲۰۱۹ شش رده از دست داده است.»
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *