علی شمخانی: حمله گسترده به تاسیسات عسلویه خنثی شد

By | ۱۳۹۸-۰۹-۰۴

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفت که یک حمله برنامه‌ریزی شده به “تاسیسات عسلویه خنثی شده است.”

به گزارش خبرگزاری آنا (وابسته به دانشگاه آزاد)، آقای شمخانی گفت: “به نظر می‌آید دشمن به دنبال این بود تا کاری را که انصار‌الله یمن در حمله به تأسیسات سعودی کرد، در اینجا تلافی کند که نتوانست موفق شود.”

او توضیحات بیشتری درباره اینکه منظورش از “دشمن” دقیقا چیست بیان نکرد. وی همچنین هیچ توضیحی درباره جزئیات این حمله و چگونگی “خنثی” کردن ارائه نکرد.

اما در جریان حمله به تاسیسات نفتی عربستان، دهها پهپاد به سوی پالایشگاه‌های نقتی آرامکو در شرق عربستان شلیک کردند و یک آتش‌سوزی مهیب به وجود آوردند.

حمله تاسیسات نفتی عربستان به حدی شدید بود که تولید نفت جهان به نصف رسید و قیمت جهانی نفت تحت تاثیر قرار گرفت.

بندر عسلویه، محل یکی از پالایشگاه‌های گاز پروژه بزرگ پارس جنوبی است. در این شهر همچنین یک منطقه ویژه اقتصادی نیز وجود دارد.

اگرچه آقای شمخانی درباره زمان این “حمله” یا “خنثی” شدن آن توضیحی ارائه نکرده، اما در گزارش خبرگزاری آنا، اینطور به نظر می‌آید که این اتفاق همزمان با اعتراض‌های اخیر صورت گرفته است. چرا که خبرنگار این خبرگزاری، حمله را “حمله برخی از اغتشاشگران به تأسیسات عسلویه” توصیف کرده است.

در ادبیات رسمی رسانه‌های ایران، “اغتشاشگران” واژه‌ای است که برای معترضان استفاده می‌شود.

اعتراض‌های ایران از روز جمعه ۲۴ آبان و در واکنش به گران شدن قیمت بنزین آغاز شد. معترضان در جریان تظاهرات در دهها شهر کشور، شعارهایی علیه نظام سیاسی “جمهوری اسلامی” در ایران سر دادند.

اما حمله به تاسیسات نفتی عربستان که علی شمخانی به آن اشاره کرده توسط ادوات نظامی پیشرفته انجام شد. ضمن اینکه گروه انصارالله یمن که سالهاست در جنگ داخلی یمن مشارکت دارد، مسئولیت آن حمله را برعهده گرفت.

به رغم اینکه در تبلیغات رسمی حکومت ایران، معترضان اخیر “اغتشاشگر” خوانده می‌شوند، اما هرگز اظهارنظری درباره مسلح بودن آن به تسلیحات پیشرفته مانند پهپاد منتشر نشده است.
بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *