ضعف‌های جمهوری اسلامی و به خون کشاندن اعتراضات مردم برای جبران «کمبود نیرو» و بقا به هر بها!

By | ۱۳۹۸-۰۹-۰۴

– بر اساس آمار اولیه تعداد کشته‌‌شدگان نیروی انتظامی و بسیج و سپاه دست‌کم ۷ نفر است و حدود ۱۵۰ نفر نیز از مردم کشته شده‌‌اند.
-اواسط امرداد ۱۳۹۸ ابوالفضل حسن بیگی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته بود پلیس ۵۰ هزار نفر کمبود نیروی انسانی دارد.
-نیروهای حزب‌‌الله لبنان و حشدالشعبی همواره برای تقویت گردان‌‌های امنیتی در ایران در مواقع ضروری مورد استفاده قرار می‌‌گرفتند اما این‌بار خودشان درگیر سرکوب اعتراضات گسترده در کشورهایشان بودند.
-وسعت اعتراضات آبان ۹۸ به حدی بوده است که نظام بدون کشتار و خونریزی نمی‌توانست آن را مهار کند.
– نظام جمهوری اسلامی حمام خون به راه انداخت تا بماند. اما همزمان ناتوانی‌های خود را در برابر مردم و همچنین دولت آمریکا که با دقت مشغول رصد کردن آن است، به نمایش گذاشت!

حامد محمدی , کیهان لندن:

 صبح شنبه دوم آذر ۱۳۹۸، جنازه یکی از نیروهای سپاه قدس موسوم به «مدافع حرم» در خرم‌‌آباد تشییع شد. او اسماعیل یارمحمدی بود که ۲۹ آبان در سوریه کشته شد.

تابوت یاراحمدی روی دوش سربازان در فرودگاه خرم‌‌آباد حمل می‌‌شود و فرمانده سپاه لرستان و چند پاسدار اطراف آن حرکت می‌‌کنند

رسانه‌‌های داخلی اشاره‌ای به جزئیات مرگ او نکرده‌اند اما زمان کشته شدنش همان تاریخی است که نیروی هوایی اسرائیل به چندین مقرّ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از جمله چند سایت موشکی و زاغه مهمات حوالی دمشق حملات سنگینی کرد.

به گزارش دیده‌‌بان حقوق بشر سوریه در این حملات ۱۱ نفر کشته شدند که هفت نفر از آنها غیرسوری بودند. جمهوری اسلامی ایران معمولا در مورد آمار تلفات سپاه قدس در حملات هوایی اسرائیل به پایگاه‌‌ها و سایت‌‌های سپاه در سوریه و عراق سکوت می‌‌کند.

برگزاری مراسم تشییع نیروهایی که پیکر آنها به ایران بازگردانده می‌‌شود تأیید می‌‌کند که حملات اسرائیل تلفات سنگینی بر جای گذاشته است.

علاوه بر نیروهای ایرانی سپاه قدس چندین یگان از نیروهای افغان در لشکر «فاطمیون» بطور دائم از طرف سپاه در نقاطی از سوریه مستقر هستند که در شرایط اردوگاهی آموزش‌‌های رزمی و مکتبی دیده‌‌اند.

مراسم نوحه‌‌خوانی در دمشق با حضور شبه نظامیان فاطمیون اواخر آبان ۱۳۹۸

تعداد زیادی از نیروهای عضو سپاه قدس و یا افرادی که داوطلبانه به سوریه اعزام می‌‌شوند سابقه فعالیت در یگان‌‌های ضدشورش را داشته‌‌اند.

جمهوری اسلامی از اعلام دقیق آمار تلفات اعتراضات آبان‌‌ماه که پس از اعلام افزایش ۳۰۰درصدی نرخ بنزین به راه افتاد خودداری می‌‌کند. بر اساس آمار اولیه تعداد کشته‌‌های نیروی انتظامی و بسیج و سپاه دست‌کم ۷ نفر است و در مقابل حدود ۱۵۰ نفر از مردم نیز کشته شده‌‌اند که حاکی از شدت خشونت‌‌هاست.

مصطفی رضایی (کارمند شهرداری ملارد)، مجید شیخی بسیجی ۲۱ ساله در شهرستان بهارستان و مرتضی ابراهیمی سه نفر از نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج برای سرکوب اعتراضات در غرب تهران هستند که ۲۶ آبان در درگیری‌‌ها کشته شدند.

ابراهیمی فرمانده یکی گردان‌‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ملارد بود که سابقه حضور در جنگ سوریه را هم داشت. مادرش به رسانه‌‌ها گفته او «عاشق حضور در میدان سوریه بود، اما در تهران شهید شد… لیاقتش شهادت بود… اگر ۱۰ پسر دیگر هم داشتم تقدیم انقلاب می‌‌کردم.» این مادر حرف‌‌های پرتناقضی می‌‌زند از جمله اینکه در جریان اعتراضات نگران فرزندش بوده و از او خواسته «بیرون نرو» ولی ابراهیمی در پاسخ به مادرش گفته «کار ما همین است که حضور داشته باشیم تا اشرار نتوانند به اهدافشان برسند… دعا کن شهید شوم!»

رحیم امین‌‌آبادی ساکن فردیس کرج از اعضای فعال بسیج نیز از جمله کسانی است که در اعتراضات اخیر کشته شده. تسنیممی‌‌نویسد او در دوران احمدی‌‌نژاد در تیم محافظان وزرا و و حراست وزارتخانه‌‌ها بود. نزدیکانش مرگ او را مشکوک می‌‌دانند.

سرگرد ایرج جواهری از ماموران کلانتری ۲۴ الهیه کرمانشاه، سروان اکبر مرادی و سروان رضا صیادی در ماهشهر هر دو عضو یگان ویژه ضدشورش در جریان اعتراضات سراسری و سرکوب مردم کشته شدند.

آمار سنگین و بی‌‌سابقه تلفات طی سه چهار روز اعتراضات و مقایسه آن با تلفات اعتراضات سال ۹۶ و ۹۷ و پیش از آن در اعتراضات سال ۸۸ تأیید می‌‌کند که نهادهای امنیتی رژیم این‌بار فرمان سرکوب شدید و فوری داشتند و احتمالا حکومت حدس می‌زده است که با اعلام افزایش قیمت بنزین با اعتراضات مردمی روبرو خواهد شد.

چرا رژیم دست به کشتار وسیع زد؟

سرتیپ پاسدار سالار آبنوش فرمانده عملیات سازمان بسیج، پنجشنبه ۳۰ آبان، اعتراضات سراسری در ایران را «جنگ تمام‌عیار علیه نظام» توصیف کرد و در سخنانی کم‌سابقه گفت «این فتنه، فتنه دیگری بود. فقط خدا ما را نجات داد!» برای برآورد میزان تلفات و دلایل ضربات سنگین میدانی که به نیروهای امنیتی رژیم در جریان اعتراضات آبان‌ماه ۹۸ وارد شد به گذشت زمان و اطلاعات دقیق نیاز است اما برآوردهای اولیه نشان می‌‌دهد که به دلیل گستردگی اعتراضات و پراکندگی جغرافیایی آن، دستگاه‌‌ سرکوب با کمبود نیرو مواجه شده و از این رو نهادهای امنیتی مجبور شده‌‌اند برای جمع کردن اوضاع به سرعت و به شدیدترین شکل ممکن دست به کشتار بزنند.

بسیاری از نیروهای سرکوبگر عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج طی هفت سال گذشته در سوریه و عراق کشته و مجروح شدند. این افراد در دورانی که در ماموریت‌‌های برون‌مرزی نبودند در مواقع ضروری برای مقابله با اعتراضات در یگان‌‌های امنیتی فعال بودند.

بخشی از نیروهای سرکوبگر نیز غیرایرانی و عضو لشکر افغان‌‌ها (فاطمیون) بودند که صدها نفر از آنها همچنان در سوریه مستقرند. در مجموع بین ۵ تا ۶ هزار نفر از نیروهای سپاه و بسیج که پیش از اینها در سرکوب اعتراضات مشارکت داشتند در سوریه و عراق تلف شدند.

بر اساس گزارش‌‌های میدانی از سوریه، نیروهای وابسته به ایران در چند منطقه از جمله ابوکمال با اسرائیل درگیر هستند. بنابراین این امکان که از نیروهای مستقر در سوریه برای تقویت یگان‌‌های سرکوب استفاده شود ممکن نبوده است.

دلیل دیگری که در اعتراضات اخیر باعث کمبود نیروی سرکوبگر شد همزمانی تظاهرات سراسری در ایران با اعتراضات در عراق و لبنان بود. نیروهای حزب‌‌الله لبنان و حشدالشعبی همواره برای تقویت گردان‌‌های امنیتی در ایران در مواقع ضروری مورد استفاده قرار می‌‌گرفتند اما این‌بار خودشان درگیر سرکوب اعتراضات گسترده در کشورهایشان بودند.

در تظاهرات آبان‌‌ماه به تعداد زیادی از مقرهای بسیج و سپاه و کلانتری‌‌ها حمله شد و به گفته مسئولان ارشد جمهوری اسلامی این موضوع اقدامی بی‌‌سابقه بوده و حتی معترضان برای خروج اسلحه از این مراکز تلاش کرده‌اند. به آتش کشیدن ماشین و موتور و اتوبوس‌‌های نظامی و انتظامی و حمله به پاسگاه‌‌ها و کیوسک‌‌های پلیس و حتی حمله به پادگان‌‌های کوچک درون شهرها از رویدادهای مهم اعتراضات اخیر است.

از عوامل آسیب‌‌پذیر شدن این مراکز، کمبود نیرو به خصوص نیروی آموزش دیده است. از جمله حمله به یکی از پایگاه‌‌های بسیج در شهرک اندیشه واقع در غرب استان تهران.

فرمانده عملیات بسیج می‌‌گوید «خدا ما را نجات داد» اما فرمانده مرزبانی ناجا معتقد است مقاومت نیروی انتظامی باعث شد فتنه‌‌گران به اهداف خود نرسند.

در این میان، نیروی انتظامی از مردم خواسته «اغتشاشگران» را به پلیس معرفی کنند و برای این منظور یک سامانه ارتباطی هم ایجاد شده است! اینکه نیروهای امنیتی برای شناسایی معترضان دست به دامان افراد غیرمسئول و شهروندان عادی شده‌اند نیز از نشانه‌‌های کمبود و ضعف سازماندهی است.

شمار تلفات نیروهای امنیتی و در مقابل کشتار وسیع مردم تنها در سه الی چهار روز اعتراض، خسارات سنگین به پمپ‌‌های بنزین و بانک‌‌ها و حوزه‌‌های علمیه که مسئولیت حفاظت از آنها با دستگاه‌‌های انتظامی است، با آتش کشیدن پاسگاه‌‌ها و مقرهای بسیج و پلیس و کیوسک‌‌ها و حجم بالای به آتش کشیده شدن انواع وسایل نقلیه نظامی و انتظامی و طولانی شدن قطع اینترنت توسط دولت از عواملی است که تأیید می‌‌کند دستگاه‌‌های انتظامی و نظامی جمهوری اسلامی با وجود پیش‌‌بینی اعتراضات از مدت‌‌‌ها پیش، توان و آمادگی کافی برای روبرو شدن با آن را نداشته‌اند.

در جریان اعتراضات هنگ‌کنگ در ماه‌های اخیر تنها یک نفر کشته شد. در اعتراضات جلیقه زردهای فرانسه که از سال ۲۰۱۸ آغاز شد و جمهوری اسلامی روی آن مانور زیادی می‌‌دهد تا کنون ۱۱ نفر کشته شده‌اند. در ۳۰ روز اعتراضات عراق ۳۵۰ نفر کشته شدند که میانگین روزی ۱۲ نفر است. به این ترتیب، تظاهرات اعتراضی آبان‌ماه ۹۸ در ایران یکی از خونین‌‌ترین اعتراضات خاورمیانه در دهه‌‌های اخیر بوده است.

کمبود نیرو 

دوشنبه ۱۴ امرداد ۱۳۹۸ ابوالفضل حسن بیگی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت پلیس ۵۰ هزار نفر کمبود نیروی انسانی دارد. وی همچنین تاکید کرد نیروی انتظامی برای پیشبرد ماموریت‌‌های خود ۱۸ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد. کمبود بودجه از عواملی است که از یکسو جذب نیرو و از سوی دیگر راضی نگه‌‌داشتن نیروهای درون سازمان را کاهش می‌‌دهد.

کاهش اطاعت‌پذیری

با وجود اینکه هزاران نفر از جوانان در ایران بیکارند اما به دلایل مختلف حاضر نیستند جذب نیروی‌‌های نظامی و انتظامی شوند. بخشی از آن مالی و بخش دیگر اعتقادی است. با وجود فقر و بیکاری گسترده شمار افرادی که حاضر به خدمت در یگان‌‌های سرکوبگر و ضدمردمی نمی‌‌شوند کم نیست. درواقع آنها قید ماهانه دو الی سه میلیون تومان را می‌‌زنند اما تن به ضرب و جرح یا شلیک به شهروندان و هموطنان خود نمی‌‌دهند.

در شرایط ویژه مثل روزهای اعتراضات، کمبود و بی‌‌انگیزگی نیروها خیلی زود خود را بروز می‌‌دهد. اطاعت‌پذیری فرماندهان و پرسنل در سرکوب مردم نیز یکسان نیست.

وسعت اعتراضات مردم در آخرین هفته آبان‌ماه ۹۸ پس از اعلام افزایش ۳۰۰درصدی قیمت بنزین به حدی بوده است که نظام بدون کشتار از پس مقابله با آن بر نمی‌‌آمد بطوری که در صورت ادامه‌ی این وضعیت احتمال برچیده شدن بساط جمهوری اسلامی به شدت بالا می‌بود. از این رو نظام با سرعتی بیش از همیشه وارد مرحله‌ی کشتار شد تا همزمان با قطع اینترنت بتواند با قتل و تخریب و دستگیری، هرچند بطور موقت اعتراضات را جمع کند. نظام جمهوری اسلامی حمام خون به راه انداخت تا بماند. اما همزمان ناتوانی‌های خود را در برابر مردم و همچنین دولت آمریکا که با دقت مشغول رصد کردن آن است، به نمایش گذاشت!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *