کانال “جعبه سیاه” و یک ترور پرابهام در استانبول

By | ۱۳۹۸-۰۹-۰۵

رسانه‌های ترکیه، شهروند ایرانی ترور شده در استانبول را مسعود. م معرفی کرده‌اند و همه شواهد حاکی از آن است که او مدیر کانال افشاگر “جعبه سیاه” است. سخنگوی وزارت خارجه می‌گوید منتظر گزارش نهادهای امنیتی ترکیه هستند.

به گفته پلیس ترکیه شهروند ایرانی کشته شده در استانبول مسعود م. (به احتمال زیاد مسعود مولوی) است

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست هفتگی خود، دوشنبه چهارم آذر (۲۵ نوامبر)، در باره کشته شدن یک شهروند کشور در استانبول گفت: «ایشان به عنوان یک فرد ایرانی مورد توجه وزارت خارجه است و منتظر گزارش نهادهای امنیتی ترکیه هستیم اما در باره علت واقعه نمی‌توانم اظهار نظر کنم.»

عباس موسوی از مقتول نام نبرده و پلیس ترکیه نیز او را “مسعود. م” و ۳۳ ساله معرفی کرده است. پلیس ترکیه گفته که این شهروند ایرانی سه‌شنبه گذشته در محله شیشلی استانبول با ۱۱ گلوله به قتل رسید.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد مسعود مولوی هنگامی که با خانمی در حال قدم زدن در خیابان بود، به قتل رسید: «مولوی در کانال جعبه سیاه، علیه فساد دولت، دادگستری و سرویس‌های اطلاعاتی افشاگری می‌کرد و مدعی بود که با سپاه پاسداران در ارتباط بوده است.»

دوربین موجود در خیابان صحنه حمله و قتل را ضبط کرده و رسانه‌های محلی نیز این فیلم را پخش کرده‌اند اما مقامات ترکیه هویت ضارب را مشخص نکرده‌اند.

هر چند نام مقتول به صورت رسمی اعلام نشده اما شواهد موجود نشان می‌دهند که او مسعود مولوی است؛ کسی که کانال “جعبه سیاه” در تلگرام را اداره می‌کرد و اخبار افشاگرانه‌ای از بیت رهبر جمهوری اسلامی می‌داد.

با گذشت شش روز از این ترور، آنکارا هنوز در باره عاملان تیراندازی اظهارنظری نکرده و تنها گفته که ضارب شهروند ترکیه نبوده است. پلیس ترکیه گفته که هیچ اطلاعاتی از پیشینه مقتول ندارد.

رسانه‌های داخل ایران نوشته‌اند که مسعود مولوی سابقه فعالیت اطلاعاتی و امنیتی داشته است. او متولد ۱۳۶۵ در اصفهان بود و پیش‌از آن که به ترکیه مهاجرت کند، در برخی از رسانه‌های داخلی به عنوان “نخبه جوانی” معرفی می‌شد که در زمینه هوش مصنوعی ابتکارات و اختراعاتی داشته است.

هنوز کسی از نزدیکان و بستگان مسعود مولوی، ترور او را تایید نکرده است. خانمی که همراه او بوده به طور سطحی مجروح شده اما از قول او نیز چیزی در این زمینه منتشر نشده است.

حساب توییتری مسعود مولوی و کانال جعبه سیاه تا روز کشته شدن او فعال بودند اما پس از آن هیچ پستی در آنها منتشر نشده است.

دو سال قبل و در آوریل ۲۰۱۷ نیز سعید کریمیان، مدیر جم تی‌وی در استانبول به ضرب گلوله کشته شد و عامل حمله به او مشخص نشد.

در استانبول ایرانیان تبعیدی زیادی زندگی می‌کنند. بسیاری عامل  ترور کریمیان یا مولوی را، نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی می‌دانند.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *