نشت نفت از سکوی ابوذر آب‌های خلیج فارس را آلوده کرد

By | ۱۳۹۸-۰۹-۰۶

استان‌وایر- سکوی نفتی «ابوذر»، مستقر در جزیره خارک موجب ایجاد لکه‎ نفتی به وسعت ۱۵ مایل و عرض ۱۰۰ متر در آب‌های خلیج فارس شده است.

«سیاوش ارجمندزاده»، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفته است: «شناورهای قیام و ناجی ۹ به محل وقوع آلودگی اعزام و عملیات پاک‌سازی آلودگی نفتی سواحل جزیره خارک توسط این دو شناور آغاز شده است.»

ارجمندزاده افزوده است: «طی پایش‌های متعدد شناورهای اعزام شده، لکه‌ای نفتی به وسعت ۱۵ مایل و با عرض ۱۰۰ متر در منطقه رویت شده است.»

وی ادامه داده است: «شدت آلودگی به گونه‌ای است که مهار آن توسط اداره کل بنادر و دریانوردی بوشهر و شرکت نفت فلات قاره امکان پذیر نیست.»

این اظهارات یک روز بعد از انتشار عکس‌هایی توسط «شرکت بین‌المللی ردیابی نفت‌کش‌ها» در مورد وجود یک لکه نفتی به طول ۲۰ کیلومتر در آب‌های نزدیک جزیره خارک بیان شده است.

۲۴ شهریورماه امسال ۱۳۹۸هم به علت نشت نفت از یکی از لوله‌های نفتی در دو و نیم مایلی جزیره خارک، آلودگی نفتی سواحل این جزیره و حتی بخش‌هایی از سواحل گناوه و بندرریگ را فرا گرفته بود.

نشت نفت از خط لوله میدان دریایی ابوذر در حالی رخ داده است که «شرکت ملی نفت ایران» درست یک ماه پیش از تعمیر آن خبر داده بود.

این خط لوله ۲۴ اینچی به‌ خاطر نشت نفت تعمیر شده بود و شرکت ملی نفت ایران روز ششم آبان‌ در سایت رسمی خود اعلام کرد نشتی این خط لوله با موفقیت مهار و تعمیر شده است.

میدان ابوذر دو سال قبل از انقلاب سال ۱۳۵۷، یعنی حدود ۴۲ سال پیش راه‌اندازی و خطوط لوله آن برای رساندن نفت به خشکی کشیده‎‌ شد.

این میدان از طریق سه سکو، روزانه حدود ۱۹۵ تا ۲۲۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *