کمیسیون تجارت الکترونیکی: خسارت غیرمستقیم قطع اینترنت ۳۰ هزار میلیارد تومان است

By | ۱۳۹۸-۰۹-۰۷

تعدادی از مجموعه‌های فعال در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات خسارت مستقیم قطع اینترنت را حدود سه هزار میلیارد تومان و خسارت غیرمستقیم آن را حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، افشین کلاهی، عضو هیئت رئیسه فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران، گفت که قطع اینترنت روزانه ۶۰ میلیون دلار به بخش ارتباطات ایران خسارت وارد کرده است.

در همین حال کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران نیز اعلام کرد که تعداد تراکنش‌‌های درگاه‌های پرداخت اینترنتی و موبایلی در دو روز اول قطعی اینترنت «کاهش بسیار شدید» داشته است.

بر اساس برخی گزارش‌های دیگر نیز این تراکنش‌ها در دو روز اول قطع اینترنت به حدود صفر درصد رسیده بود.

به گفته کمیسیون تجارت الکترونیکی، همچنین تعداد تراکنش‌های روزانه در ۵ روز بعد یعنی تا زمان اتصال اینترنت ثابت، حدود ۴۸.۵ درصد تراکنش‌های روزانه در هفته‌های قبل بوده است.

این کمیسیون خسارت کاهش پرداخت‌های اینترنتی و موبایلی در ۱۰ روز قطعی اینترنت را بیش از ۲۹۵۰ میلیارد تومان برآورد کرده است.

بر اساس این گزارش، این رقم تنها خسارت مستقیم است و خسارت‌های غیر مستقیم ۱۰ برابر خسارت اولیه تخمین زده می‌شود.

این کمیسیون اعلام کرد که کسب‌وکارهای خرد و خانگی که کانال فروش آنها شبکه‌های اجتماعی بوده متحمل بیشترین ضرر شده‌اند.

بر اساس برآوردهای پیشین نیز قطعی اینترنت بیش از پنج هزار میلیارد تومان به اقتصاد ایران خسارت زده است.

قطع اینترنت علاوه بر تأثیر بر اقتصاد ایران، زندگی گروه‌هایی از جامعه از جمله افراد دارای معلولیت را تحت تأثیر قرار داده است. از جمله یک شهروند نابینا به رادیو فردا می‌گوید: «ما اکثر امور خود را از طریق اینترنت انجام می‌دادیم و زندگی ما مختل شده است.»

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، روز سه‌شنبه در پاسخ به درخواست نمایندگان مجلس اعلام کرده بود که شورای امنیت کشور هنوز مجوز وصل کامل اینترنت را صادر نکرده است.

اینترنت تلفن همراه در استان‌هایی که در جریان اعتراضات، درگیری‌ها در آنها شدید بوده از جمله غرب استان تهران، خوزستان، کرمانشاه و کردستان هنوز وصل نشده است.

برخی کارشناسان از آنچه در ایران رخ داده است با عنوان «کودتای اینترنتی» نام می‌برند.

در همین حال کاوه آذرهوش، کارشناس سیاست اینترنتی در لندن، گفته است که دیگر اینترنت در ایران به شکل سابق وجود نخواهد داشت.
رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *