مهدی کروبی: ریشه اعتراضات اخیر در فساد حاکم است نه در آن سوی آبها

By | ۱۳۹۸-۰۹-۰۷

مهدی کروبی به مناسبت اعتراضات اخیر مردمی پیام داده و سخنان فرمانده سپاه را که اعتراضات مردمی را سناریوی جهانی خوانده بود “سخنان سفیهانه” و ریشه اعتراضات را در فساد، تحقیر، تبعیض و نابرابری حاکم دانسته است.

مهدی کروبی، یکی از رهبران “جنبش سبز” پدید آمده در سال ۱۳۸۸ که در حصر به سر می‌برد، به مناسبت اعتراضات اخیر مردمی پیامی را منتشر کرده است. متن کامل این پیام در سحام نیوز منتشر شده است.

کروبی در این پیام ضمن محکوم کردن سرکوب اعتراضات مردمی از سوی قوای حاکم، دلیل اصلی این اعتراضات را متوجه حاکمیت کرده است.

دویچه وله:

رهبر حزب اعتماد ملی با اشاره به بدتر شدن شرایط اقتصادی مردم پس از خروج یک جانبه آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، حکومت ایران را متهم به اداره مملکت به “شیوه قجری” کرده و نتیجه این شیوه اداره کشور را “تشدید فساد و تبعیض در تمامی ارکان حکومت” دانسته است.

کروبی با اشاره به سرکوب خونین معترضان، تصریح کرده که برای روشن شدن ابعاد مختلف این “فاجعه” باید کمیته حقیقت‌یاب تشکیل شود و همچنین مشخص شود چه کسانی اموال عمومی را تخریب کردند.

مهدی کروبی سخنان فرمانده سپاه پاسداران را که اعتراضات اخیر را “سناریوی جهانی” خوانده بود، “سفیهانه” دانسته و گفته است: « فرمانده جدید سپاه، این سرلشکر یک شبه، اعتراض به حق مردم را جنگ و سناریوی کامل جهانی می‌نامد و دیگر عضو این نهاد نظامی سرکوب چند روزه زن و مرد بی دفاع این سرزمین را پیروزی در جنگ جهانی تمام عیار می‌خواند و عجیب آنکه کسی هم آنان را از بیان چنین سخنان سفیهانه‌ای که بدون تردید شعله‌های خشم و نفرت ملت را دوچندان می‌کند، بر حذر نمی‌دارد.»

او همچنین از “سکوت رجال سیاسی و جریان‌های موثر در قبال چنین فجایعی” اظهار تعجب کرده است.

کروبی ریشه اعتراضات اخیر مردمی را در “فساد، تحقیر، تبعیض و نابرابری حاکم دانست نه در آنسوی آبها”.

رهبر محصور جنبش سبز، قطع اینترنت و محدودیت وسایل ارتباط جمعی را “راهکاری غلط” دانسته که “ته‌مانده اعتماد مردم را بر باد خواهد داد”. کروبی با استناد به قانون اساسی ایران اعتراض را حق مردم دانسته که “احدی حق نادیده گرفتن این حق بنیادین را ندارد”.

مهدی کروبی در پایان پیامش از دولت خواسته از آسیب‌دیدگان اعتراضات اخیر دلجویی کند و نوشته: «اینجانب اگر محدویت در تردد نداشتم حتما به دیدار آسیب دیدگان و خانواده‌های آنان می‌رفتم و به نوبه خود از آنان دلجویی می‌کردم.»

مهدی کروبی به همراه میرحسین موسوی و زهرا رهنورد از بهمن ۱۳۸۹ در حصر به سر می‌برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *