آمار تازه وزارت بهداشت از مبتلایان به ایدز در ایران

By | ۱۳۹۸-۰۹-۰۸

رئیس اداره ایدز و کنترل بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت جزئیات تازه‌ای از آمار مبتلایان شناسایی‌شده بیماری ایدز در ایران، سن‌وسال آن‌ها و دلایل اصلی ابتلا به این بیماری ارائه کرده‌است.

این گفت‌وگو هشتم آذر ماه در آستانه روز جهانی مقابله با ایدز منتشر شده‌است. اول دسامبر روز جهانی مقابله با بیماری ایدز و عامل انتقال آن، ویروس اچ‌آی‌وی، است.

دکتر پروین افسر کازرونی، در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایسنا گفته «کل موارد ثبت شده این بیماری از ابتدا تا کنون ۴۰ هزار و ۵۷۳» نفر است.

آمار تازه مبتلایان شناسایی‌شده همچنان از روندی فزاینده طی سال‌های اخیر برخوردار است؛ در سال ۱۳۹۶ آمار ارائه‌شده ۳۶ هزار و ۵۷۱ نفر و در سال ۱۳۹۷ موارد شناسایی‌شده ۳۸ هزار و ۴۷۴ نفر بود. در آغاز سال ۱۳۹۱ موارد شناسایی‌شده ۲۴ هزار و ۲۹۰ نفر عنوان شده بود.

به گفته پروین افسر کازرونی از تمامی موارد تشخیص داده شده ۶۰ درصد به دلیل اعتیاد تزریقی و ۲۲ درصد به دلیل رابطه جنسی پرخطر به این بیماری مبتلا شده‌اند.

با این همه نحوه ابتلا به ایدز نیز در ایران رو به تغییر است. موضوعی که پیشتر در اظهارات مقام‌های بهداشتی ایران بازتاب یافته بود.

رئیس اداره ایدز و کنترل بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت نیز اظهار کرده است که در تازه‌ترین موارد تشخیص‌داده‌شده ۴۶.۴ درصد به دلیل رابطه جنسی پرخطر و ۲۲ درصد به دلیل اعتیاد تزریقی به ایدز مبتلا شده‌اند. از این میان ۳۱ درصد زن و ۶۹ درصد مرد هستند.

شمار زنانی که به ایدز مبتلا شده و در عین حال شناسایی‌ شده‌اند نیز رو به افزایش است.

خانم کازرونی به ایسنا گفته «۵۰ درصد» از کل موارد شناخته‌شده این بیماری در ایران، در زمان تشخیص در گروه سنی ۲۰ تا ۳۵ سال قرار داشتند.

این آمار البته با آمارهای سال‌های گذشته در مورد روند آلودگی به ایدز در ایران مطابقت دارد؛ از جمله آماری که خود دکتر کازرونی دو سال پیش ارائه کرده بود.

تمامی موارد آماری مربوط به افرادی می‌شود که بیماری آن‌ها شناخته یا تشخیص داده شده است. چراکه مقام‌های بهداشتی و کنشگران ایرانی می‌گویند بسیاری از موارد هنوز شناخته نشده‌اند یا از بیماری خود به شکلی باخبر هستند اما آن را کتمان می‌کنند.

بنا بر آماری که برخی کارشناسان و پزشکان، از جمله مقام‌های ارشد مرکز تحقیقات ایدز، ارائه کرده‌اند احتمالا شماری بین ۷۰ تا صد هزار نفر در ایران به این بیماری مبتلا هستند ولی بین ۶۰ تا ۷۰ درصد از موارد، تشخیص داده نشده یا شناخته‌شده نیست.

پروین افسر کازرونی یادآوری کرده است که «اچ‌آی‌وی قابل کنترل است و در صورت تشخیص زودهنگام و شروع درمان، نه تنها فرد عمر طبیعی خواهد داشت، بلکه قابلیت انتقال بیماری به دیگران نیز نزدیک به صفر می‌شود».

دکتر آنتونی فاچی، از پزشکانی که در تلاش برای درمان ایدز هستند، روز پنج‌شنبه به بخش انگلیسی‌زبان صدای آمریکا گفته بود درمان چنان پیشرفت کرده که اکنون فرد مبتلا با یک قرص در روز می‌تواند جلوی انتقال آن به دیگران را بگیرد.

ایسنا، ایرنا، رادیو فردا، وی‌او‌ای/ت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *