گزارش تحلیلی آسوشیتدپرس: اعتراض‌های گسترده اخیر مردمی نشان از آمادگی برای تکرار شدن دارد

By | ۱۳۹۸-۰۹-۰۸

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی تحلیلی که روز جمعه ۸ آذر منتشر کرده است می‌گوید، به نظر می‌رسد در ایران حتی تندروها نیز تشخیص داده‌اند اعتراض‌های گسترده اخیر مردمی نشان از آمادگی برای تکرار شدن دارد.

مفسر آسوشیتدپرس در تحلیل خود به یک گزارش بانک جهانی استناد می‌کند که سرانه تولید ناخالص داخلی در ایران را که اندکی بیش از ۶ هزار دلار است، با آمریکا که بیش از ۶۲ هزار دلار است مقایسه می‌کند و نشان می‌دهد این اختلاف با توجه به ثروت نفتی ایران، در برانگیختن خشم معترضان مؤثر بوده است.

استناد دیگر این مفسر به سقوط ارزش پول ایران در ماه‌های اخیر است، که به سیر صعودی قیمت اقلام مایحتاج روزانه منجر شده است. نرخ برابری دلار در ایران که در سال ۱۳۹۴، زمان امضای توافق هسته ای برجام، ۳۲ هزار ریال بود، اکنون به حدود ۱۳۰ هزار ریال رسیده است.

مفسر آسوشیتدپرس با تاکید بر این که با توجه به افزایش بهای اقلام مورد نیاز مردم، باید قطعا در انتظار اعتراض‌های بیشتری بود، هشدار یکی از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را نقل می‌کند که گفته است این آخرین مورد اعتراض‌ها نخواهد بود.

اعتراضات مردم ایران از ۲۴ آبان آغاز و به مرور به تمام مناطق کشور کشیده شد؛ اما شعارهای معترضان خیلی زود متوجه مقامات ارشد جمهوری اسلامی شد و اخبار و تصاویر اعتراضات، شعارهای مردم علیه حکومت و سرکوب شدید معترضان منتشر شد.

دیدبان حقوق بشر در بیانیه‌ای اعلام کرد مقامات ایران سرکوب گسترده معترضان را مخفی نگه داشته و از اعلام آمار دقیق کشته‌‌شدگان خودداری می‌کنند. سازمان عفو بین‌الملل نیز روز جمعه اعلام کرد کشته شدن ۱۶۱ نفر در اعتراضات ایران تاکنون تایید شده است.

مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده پیشتر در پیامی در توئیتر نوشت: «هفته گذشته از مردم شجاع ایران خواستم که شواهد سرکوب خشن اعتراضات ایران را برایمان بفرستند. ما تاکنون نزدیک به ۲۰ هزار پیام دریافت کردیم.»

آقای پمپئو با اشاره به تحریم محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران از سوی دولت آمریکا، او را وزیر اطلاعات نادرست (پروپاگاندای رژیم) نامیده و خبر داده است که «تحریم‌های بیشتری در راه است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *