افراد بازداشت شده زیر ۱۸ سال در جریان اعتراض‌ها در «وضعیت بدی» هستند

By | ۱۳۹۸-۰۹-۱۱

پس از گذشت دو هفته از اعتراضات آبان‌ماه و در حالی که مقامات جمهوری اسلامی هنوز تعداد بازداشت‌شدگان را اعلام نکرده‌اند، گزارش‌هایی درباره «وضعیت بد» زندانیان به خصوص کودکان بازداشت شده منتشر شده است.

شبکه حقوق بشر کردستان به نقل از «منابع مطلع» در سنندج خبر داد که بیش از ۱۰۰ نفر از بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر «در محوطه پادگان بیت‌المقدس سپاه پاسداران در شرایط سخت نگهداری می‌شوند» و «در میان آنها دانش‌آموزان و کودکان نیز مشاهده شده است».

سازمان حقوق بشری «هه‌نگاو» نیز خبر داد سه برادر کە سن آنها کمتر از ١٨ سال است در کرمانشاه بازداشت شده و خانواده آنان اطلاعی از وضعیت‌شان ندارند.

بر اساس این گزارش، سە برادر بە نام‌های سجاد نادری ١۴ سالە، پرهام نادری ١۶ سالە و پوریا نادری ١٨ سالە فرزند محمد روز ٢۶ آبان بازداشت شدەاند.

در همین حال علی اکبر جاویدان، رئیس پلیس استان کرمانشاه، از بازداشت سه نفر در شهر جوانرود خبر داده و گفته که آنان بین ۱۷ تا ۲۷ سال سن دارند.

در استان خوزستان نیز تعدادی از بازداشت‌شدگان زیر ۱۸ سال سن دارند.

در همین حال کریم دحیمی، فعال حقوق بشر، به رادیو فردا گفت که در بین بازداشت‌شدگان تعدادی از افراد ۱۴، ۱۵ و ۱۷ ساله وجود دارد.

به گفته آقای دحیمی، تعدادی از بازداشت‌شدگان نیز به یزد منتقل شده‌اند که این موضوع می‌تواند ناشی از کمبود فضا باشد.

وی همچنین گفت که بازداشت‌شدگان در زندان مرکزی اهواز و بازداشتگاه‌های سپاه و نیروی انتظامی منتقل شده‌اند اما اطلاعی از وضعیت آنان در دست نیست.

پیش از این گزارش‌هایی درباره وضعیت بد زندان فشافویه یا زندان تهران بزرگ که بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان‌ماه در آن زندانی هستند منتشر شده است.

از جمله حسن خلیل‌آبادی، رئیس شورای اسلامی شهر ری، روز چهارم آذر از شرایط بسیار سخت معترضان زندانی خبر داده و گفته بود که «زندان فشافویه امکانات لازم را ندارد».

با این حال حشمت‌الله حیات‌الغیب، مدیرکل زندان‌های استان تهران، این سخنان را «کاملا نادرست و کذب» خواند.

تعدادی از زندانیان که در زندان فشافویه زندانی بوده‌اند نیز وضعیت این بازداشتگاه را «فاجعه‌بار» خوانده‌اند.

از جمله قاسم شعله سعدی، حقوقدان و نماینده سابق مجلس، در مصاحبه با رادیو فردا گفت که آب زندان در نیمی از شبانه‌روز قطع بود و در سطل‌های بزرگ زباله که کثیف هم بود آب برای مصرف زندانیان ذخیره می‌شد.

این نماینده سابق مجلس همچنین گفت که دیوارها در این زندان مملو از ساس است.

به گفته آقای شعله سعدی، در این زندان در حالت عادی نیز فضا برای زندانیان کم بود و برخی از آنان در راهروها می‌خوابیدند.

در تصاویر منتشر شده از دیدار دادستان کل کشور از این زندان نیز افرادی با دست و پای شکسته دیده می‌شدند که مشخص نیست آیا در جریان درگیری‌ها یا حین بازداشت و یا بازجویی‌های پس از آن، دچار این آسیب‌های جسمی شده‌اند.

در روزهای گذشته تعدادی از زندانیان سابق سیاسی درباره تکرار حوادثی چون بازداشتگاه کهریزک و همچنین مرگ زندانیان اعتراض‌های آبان‌ماه در زندان هشدار داده‌اند.
رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *