تلویزیون ایران کشته شدن معترضان در حداقل ۸ شهر و شلیک به نیزارها در ماهشهر را تایید کرد

By | ۱۳۹۸-۰۹-۱۲

تلویزیون حکومتی ایران شامگاه دوشنبه ۱۱ آذر با پخش گزارشی، کشته شدن معترضان در دستکم هشت شهر ایران و همچنین تیراندازی به گروهی از آنان در نیزارهای ماهشهر را تایید کرد.

مقام‌های امنیتی که برای این گزارش با آنها مصاحبه شده بود با نام بردن از افراد کشته شده به عنوان «اغتشاش‌گر»، آنها را متهم کردند که «سلاح سرد و گرم همراه خود داشتند».

در گزارش تلویزیون ایران که با عنوان «تاملی‌بر پروژه کشته‌سازی حوادث‌اخیر در رسانه‌های معاند» تهیه شده بود، تایید شد که تعدادی از معترضان در شهر صدرای شیراز با شلیک ماموران امنیتی کشته شدند و در عین حال مدعی شد که این افراد «سلاح سرد و گرم همراه داشتند».

اعتراض‌های ایران روز ۲۴ آبان در سرتاسر ایران در واکنش به افزایش قیمت بنزین آغاز شد ولی پس از چند روز با سرکوب خونین نیروهای نظامی و انتظامی جمهوری اسلامی روبرو شد.

به گزارش سازمان عفو بین‌الملل، در این اعتراض‌ها دستکم ۲۰۸ نفر کشته شدند ولی تعداد کشته‌شدگان بیش از این رقم است.

تلویزیون ایران در بخش دیگری از گزارش خود گفت در حمله نیروهای امنیتی به معترضان در سیرجان، «برخی» کشته شدند. در این گزارش به تعداد افراد کشته شده اشاره‌ای نشد.

بر اساس برآورد محتاطانه رادیو فردا در سیرجان حداقل دو نفر از معترضان کشته شدند اما گزارش‌های رسیده حاکی از کشته شدن افراد بیشتری بر اثر شلیک نیروهای امنیتی بوده است.

در گزارش تلویزیون ایران همچنین اعلام شد که تعدادی از معترضان در شهرقدس، شهریار و ملاردِ در استان تهران و همچنین فردیس در استان البرز کشته شده‌اند.

لیلا واثقی، فرماندار شهر قدس، روز ۱۱ آذر در گفت‌وگو با روزنامه ایران تایید کرد که او به نیروی انتظامی دستور داد به معترضانی که وارد فرمانداری می‌شوند تیراندازی کنند.

در این گزارش ادعا شده که «تعدادی از معترضان در تیراندازی‌های مشکوک جان خود را از دست داده اند» از جمله افرادی که «جمعه شب ۲۴ آبان در خرمشهر» کشته شدند.

تلویزیون ایران در گزارش خود حمله به نیزار ماهشهر را نیز تایید کرد اما در عین حال گفت که افراد معترض، مسلح بودند.

رضا پاپی، فرمانده نیروی انتظامی ماهشهر، در این زمینه مدعی شد که «گروه‌های معاند در این نیزارها پنهان شده و به ماموران شلیک می‌کردند».

در گزارش پخش شده از تلویزیون ایران، سخنان آقای پاپی بارها برش خورده بود.

کریم دحیمی، فعال حقوق بشر، در واکنش به این گزارش به رادیو فردا گفت که تلویزیون ایران با نمایش این فیلم قصد دارد کشتار معترضان در ماهشهر و تیراندازی نیروهای امنیتی به نیزار را توجیه کنند.

به گفته آقای دحیمی، این نیزار که «هور حمیدی» خوانده می‌شود در نقطه انتهایی شهرک چمران در شهرستان ماهشهر واقع شده و در واقع معترضان پس از تعقیب شدن توسط نیروهای امنیتی به این نیزار پناه برده بودند.

وی اظهار داشت: ماموران امنیتی حدود ساعت ۱۰ و نیم صبح روز ۲۷ آذر به سمت معترضانی که به نیزار پناه برده بودند شلیک کردند.

این فعال حقوق بشر افزود: این نخستین بار بود که به معترضان در نیزار تیراندازی می‌شد و تیراندازی مرتبه دوم در شب صورت گرفت.

به گفته آقای دحیمی، بار دیگر و در شب ۲۷ آذر در حالی که معترضان از سوی نیروهای امنیتی محاصره شده بودند، به نیزار پناه می‌برند و در این حین دو نفر با کلاشینکف به سمت ماموران شلیک می‌کنند و ماموران نیز در مقابل با تیربار به سمت نیزار شلیک کردند.

این فعال حقوق بشر گفت که در این روز ۲۰ نفر از معترضان کشته شدند.

در همین حال روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشته است: «تنها در شهر ماهشهر، شاهدان و مقام‌های امدادگر از کشته‌شدن ۴۰ تا ۱۰۰ نفر بدست نیروهای سپاه خبر داده‌اند که بسیاری از آن‌ها جوان بودند».

آقای دحیمی درباره مسلح بودن دو نفر به کلاشینکف که از سوی مقامات جمهوری اسلامی به عنوان اقدامی سازمان یافته و مسلحانه خوانده می‌شود نیز گفت که بسیاری از مردم منطقه اسلحه دارند و حتی در مراسم ختم و عروسی تیر هوایی شلیک می‌کنند، بنابر این داشتن اسلحه در این مناطق امری طبیعی است نه اینکه این افراد عضو گروه‌های مسلح باشند.

وی همچنین گفت که ماموران امنیتی عملا شهرک طالقانی در ماهشهر را محاصره کرده بودند و تصاویر منتشر شده از تانک‌ها نیز مربوط به این شهرک است.

به گفته این فعال حقوق بشر، در این شهرک نیز چهار نفر از معترضان کشته شدند و ماموران قصد ورود به شهرک را داشتند که امام جمعه مانع آنان شد و هشدار داد که در صورت ورود آنان تعداد زیادی کشته خواهند شد.

بر اساس گزارش تلویزیون حکومتی ایران و رادیو فردا/ ا.م/ ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *