علی مطهری: شورای هماهنگی سران قوا باید منحل شود

By | ۱۳۹۸-۰۹-۱۹

علی مطهری، نماینده مجلس با اذعان به دخالت‌های مجمع تشخیص مصلحت و شورای هماهنگی سران قوا در اختیارات مجلس، “استبداد داخلی” را محتمل دانست و گفت دولت مصدق در نتیجه تضعیف مجلس، “منقرض” شد.

در کشاکش پیگیری تعداد نامعلوم کشته‌شدگان، مشخص نبودن وضعیت دستگیرشدگان اعتراضات اخیر و جنجال بر سر اظهارات برخی نمایندگان در صحن مجلس، علی مطهری از بروز استبداد داخلی به دلیل ضعیف شدن جایگاه مجلس ابراز نگرانی کرد.

مطهری در نطق امروز، ۱۹ آذر ماه، خود در مجلس، با اذعان به اینکه دست و پای مجلس در تصمیم‌گیری‌ها بسته است، گفت که با ضعیف شدن قوه مقننه راه “نفوذ استعمار خارجی” و “ظهور استبداد داخلی” فراهم می‌شود.

او افزود: «تجربه دولت دکتر مصدق را به خاطر داریم که زمانی که مصدق مجلس را منحل کرد از آنجا بود که دولت خودش منقرض شد».

او دلایل تضعیف مجلس دوره دهم را میزان دخالت‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای هماهنگی سران قوا دانست و گفت که مجمع تشخیص مصلحت نظام به “شورای نگهبان دوم” تبدیل شده است.

پروانه سلحشوری، نماینده تهران نیز دیروز ۱۸ آذر در آخرین نطق خود در مجلس به “استبداد سرکش” در جمهوری اسلامی ‌حمله و از شیوه حکمرانی در ایران انتقاد کرد. سخنرانی این نماینده با “داد و فریاد” چند تن از دیگر نمایندگان همراه شد و برای دقایقی مجلس ایران را متشنج کرد.

او پیش از این در توئیتر خود اعلام کرد که نمی‌تواند برای انتخابات مجلسی ثبت‌نام کند که جایگاه ضعیفی در روند تصمیم‌گیری دارد.

مطهری به همین موضوع اشاره کرد و با اذعان به اینکه مجلس شورای اسلامی ‌به ارگانی تبدیل شده که فقط “ملزم” به اصلاحات و رفع ایرادهای شورای نگهبان و مجمع تشخیص نظام است، اضافه کرد: »حتی اگر ما اصلاح نکنیم خودشان در مجمع اصلاح می‌کنند، یعنی در مصوبه مجلس دست می‌برند.»

وی همچنین با انتقاد از دخالت‌های شورای هماهنگی سران قوا در تصمیم‌گیری‌های مجلس، و اینکه دلیل شکل‌گیری این شورا فقط برای تصمیمات فوری در شرایط تحریم است، گفت که این شورا باید منحل شود.

مطهری همچنین گفته است که در نامه های جداگانه ای به علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی‌”اشکالات” را نوشته است. نامه دیگری با امضای جمعی از نمایندگان به هیات رئیسه مجلس نوشته شده تا در جلسه ای “غیرعلنی” درباره وضعیت و جایگاه مجلس گفتگو شود. هیات رئیسه مجلس اما هنوز به این نامه ترتیب اثر نداده است.

اعتراف‌های دیرهنگام

با گذشت سه هفته از اعتراضات آبان ماه در ایران و شفاف نبودن تعداد دستگیر و کشته شدگان این اعتراضات، مقام های جمهوری اسلامی‌همچنان اصرار دارند که دشمنان نظام اسلامی، آتش بیار معرکه شدند. اما علی مطهری، نماینده مجلس امروز ۱۹ آذر، دوباره از “اعتراف” نهادهای اطلاعاتی در برخورد با مردم “فقیر” در اعتراضات خبر داد.

این عضو فراکسیون امید در مجلس به جزئیات بیشتری درباره گزارش و اعتراف نهادهای امنیتی اشاره نکرد.

به گزارش رسانه های ایران، مطهری با نادرست خواندن این تحلیل که سلطنت‌طلبان و سازمان مجاهدین و به گفته او، “منافقین” در این اعتراضات دست داشتند، همچون بسیاری دیگر از مسئولان جمهوری اسلامی ‌این ادعا را تکرار کرد: اگرچه آنها وسط داستان وارد شدند و سوءاستفاده کردند ولی طبق اعتراف نهاهای اطلاعاتی خودمان، توده فقیر جامعه بودند که معترض شدند و باید فکری به حال آنها بکنیم.»

در پی اعتراضات در ایران که از آواخر آبان ماه شروع شد، نهادهای حقوق بشری اعلام کردند که دستکم ۲۰۸ نفر از مردم معترض در ایران کشته شدند. آمار دستگیرشدگان نیز به ارقام متفاوتی از هزار نفر تا ۷ هزار نفر می‌رسد.

کمیسار عالی سازمان ملل هم از جمهوری اسلامی خواست تا درباره اعتراضات، و وضعیت کشته‌ها و دستگیرشدگان شفاف عمل کند.

مطهری اگرچه آماری درباره اعتراضات ارایه نکرد ولی رفتار با معترضان را مناسب ندانست. او پیش از این با تاکید بر اینکه “حفظ نظام” اولویت دارد، گفته بود باید به شکلی “افتضاحی را که شده جمع کرد تا اصل نظام آسیب نبیند.”

مطهری در همین حال استیضاح حسن روحانی، رئیس جمهوری را در شرایط فعلی جایز ندانست ولی گفت استیضاح وزیر کشور “حداقل” کاری است که مجلس می‌تواند بکند.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *