سرنوشت ۲۰ هزار میلیارد تومان در شهرداری تهران مبهم است

By | ۱۳۹۸-۰۹-۲۱

پیشنهاد تشکیل کارگروه پیگیری تخلفات شهرداری در دوره قالیباف

رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران پیشنهاد داد تاکارگروهی برای پیگیری تخلفات احصا شده در مدیریت قبلی شهری تشکیل شود.

مجید فراهانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به گزارش سند تحویل و تحول شهرداری تهران، گفت: پایه گزارش بسیار خوب بود چرا که شورای شهر در مصوبه‌ای خواهان آن بود که شهرداری تهران گزارشی ارائه دهد که به طور دقیق و شفاف بدانیم شهر را در چه وضعیتی تحویل گرفته‌ایم و کجا ایستاده‌ایم تا بتوانیم بر اساس آن برای چهار سال پیش رو برنامه ریزی و تصمیم گیری کنیم.

وی با بیان اینکه گزارش ارائه شده تحویل و تحول یک سند خاص است، چرا که گزارش مشابهی از آن در شهرداری طی سالهای متمادی گذشته مشتمل بر چالش‌های پیش رو هنگام تحویل و تحول وجود ندارد، گفت: با بررسی هایی که داشتم معلوم شد در دوره‌های طولانی فعالیت شهرداری در دهه های گذشته  مشابه چنین گزارشی نداشته ایم  هرچند گزارش های تبلیغی تهیه شده شهردار قبلی برای مدیران آینده وجود دارد که البته جای تعجب دارد چرا که هر مدیری باید بداند چه چیزی را دقیقا تحویل گرفته و بر اساس آنچه که تحویل گرفته باید بتواند برنامه ریزی کند تا دقیقا چشم انداز مشخصی در خصوص وضعیت شهرداری تهران به دست بیاید

فراهانی با بیان اینکه این سند می‌تواند به طور مداوم و سالانه بهنگام شود و مبنایی برای گزارش‌های عملکرد سالانه شهرداری  باشد، گفت: هر سال می‌توان این گزارش را به‌روز کرد تا وضعیت‌مان را سال به سال از نظر میزان بدهی، میزان رشد یا کاهش ترافیک، آلودگی هوا و … بررسی کنیم و این گزارش می‌تواند یک مبنا برای سنجش عملکردهای آتی مدیریت شهرداری باشد.

گزارش شهردار می‌توانست بهتر باشد

مشکل قراردادهای صوری یک میلیارد و 10 میلیارد و 100 میلیارد نیست

وی با بیان اینکه البته این گزارش می‌توانست بهتر ارایه شود  گفت: به عنوان مثال در قسمت ابتدایی که شهردار گزارشی در خصوص فساد در شهرداری ارائه کرد توقع  این بود که شهردار محترم تنها به سوء استفاده در یک قرارداد حدود یک میلیاردی اکتفا نکند. چرا که همه ما می‌دانیم که وضعیت فساد در قراردادهای شهرداری با این رقم‌های کوچک قابل مقایسه نیست و مشکلات ما در قراردادهای خارج از تشریفات مناقصه بسی بیش از اینهاست. مشکل قراردادهای صوری یک میلیارد و 10 میلیارد و 100 میلیارد نیست و با اخباری که از بازداشت نفر دوم شهرداری گذشته به گوش می‌رسد موضوع حیف و میل اموال در شهرداری در میان افکار عمومی نباید در حد یک میلیارد تقلیل یابد.

رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه طی جمع‌بندی دوازده سال از سال 84 تا 96 در بررسی بودجه و ردیف هزینه‌ها و درآمدها متوجه شدیم که فاصله بین مجموع درآمدهای مکتسبه تا مجموع هزینه‌های ثبت شده رقم بالایی حدود 20 هزار میلیارد تومان است، گفت: وقتی مجموع درآمدهای حاصله  را از مجموع هزینه های انجام شده کسر می کنیم به یک شکاف 20 هزار میلیارد تومانی  طی مجموع 12 سال گذشته می‌رسیم و معلوم نیست این 20 هزار میلیارد تومان کجا رفته و باید این رقم گمشده تعیین تکلیف شود. هر چند که برخی می‌گویند این پول برای پرداخت بدهی و دیون صرف شده اما جای سوال است که مگر حساب و کتاب نداریم که در هیچ کجا قید نشده است که این 20 هزار میلیارد تومان کجا رفته؟ هر چند که برخی‌ها هم معتقدند این رقم به خاطر حسابرسی تعهدی ایجاد شده اما این تعهدات باید در سال‌های بعد جبران می‌شد البته این رقم بر اساس گزارش شهردار محترم  5200 میلیارد تومان هست به هر حال  باید دستگاه قضایی و سازمان بازرسی کل کشور به این موضوع ورود کند و تکلیف 20 هزار میلیارد یا 5200 میلیارد تومان گمشده روشن شود .

مغایرت 1400 میلیارد تومان بین دو گزارش حسابرس و شهرداری

فراهانی با بیان اینکه بر اساس گزارش ارائه شده توسط حسابرس منتخب شورا درآمد شهرداری در سال 95، 22 هزار و 700 میلیارد تومان گزارش شده اما در گزارش ارایه شده شهردار محترم درآمد 21 هزار و 130 میلیارد تومانی ذکر شده گفت: 1400 میلیارد تومان بین دو گزارش ارائه شده مغایرت وجود دارد و این در حالیست که  مشخص نیست این مغایرت به چه دلیلی ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه در مورد هزینه‌ها نیز بر اساس گزارش ارائه شده توسط حسابرس در سال 95، هزینه‌های شهرداری 19 هزار و 672 میلیارد تومان گزارش شده اما در گزارش شهردار محترم هزینه‌ها 19 هزار و 585 میلیارد تومان گزارش شده است، گفت: 100 میلیارد تومان در این میان مغایرت وجود دارد و جای سوال است چرا این مغایرت‌ها ایجاد شده است .

رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری ها در نظرسنجی‌ها انجام شده  جزء فاسدترین دستگاه‌ها از نگاه مردم در گذشته شناخته می شده است که بدون سه «پ» یعنی پول، پارتی یا پررویی در آن کار جلو نمی رود ، گفت: در نظرسنجی اخیر انجام شده به افرادی که در دوره گذشته به شهرداری به عنوان ارباب رجوع مراجعه کرده‌اند تماس گرفتند و جالب است بدانید که یک سوم افرادی که با آنها تماس گرفته شده اعلام کرده‌اند که از آنها از تقاضاهای خلاف ضوابط و مقررات شده است و البته من معتقدم که آمار بیش از اینهاست و ممکن است مخاطبان نظرسنجی ترسیده باشند و یا ملاحظاتی داشتند .

فراهانی با بیان اینکه بنده به شخصه به عنوان نمونه برخی قراردادهای عمرانی و ساختمانی شهرداری را بررسی کرده و به جرات می‌گویم که رقم‌های منعقد شده این قراردادها دو الی سه برابر و بعضا بیشتر نسبت به رقم‌های واقعی منعقد شده است، گفت: بسیاری از قراردادهای گذشته در شهرداری  با ترک تشریفات مناقصه واگذار شده و این در حالیست که بر اساس ماده 33 آیین نامه معاملات شهرداری در  بخش عمده ای از قراردادهای  ترک تشریفات بایستی شورای شهر به نحوی که در قانون آمده است درجریان واقع می شد که این موضوع رعایت نشده و بسیاری از قراردادهایی که با ترک تشریفات منعقد شده شبهه قانونی دارد.

وی با بیان اینکه بسیاری از توافقات و معاملات در شهرداری، طرف مقابل یک شخص و نه یک شخصیت حقوقی است، گفت: به هم ریختگی شدیدی به لحاظ مالی و معاملاتی در اوضاع شهرداری می‌بینیم و این در حالیست که مهمترین مطالبه مردم مبارزه با فساد و نهایتا معرفی و مجازات مفسدان پس از رسیدگی قانونی است و مردم خواستار شفافیت و حفاظت از اموالشان هستند و می‌خواهند که به آنها گزارش داده شود که چه اتفاقی در شهرداری رخ داده است.

لزوم برگزاری مناظره های دانشجویی با موضوع گزارش شهرداری

رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه باید مناظره‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها بین مسئولان برگزار شود تا ابعاد مختلف این گزارش بررسی شود، گفت: باید هزینه خطا و فساد در جامعه افزایش یابد مادامی که هزینه فساد در شهرداری کم است این وضعیت تکرار می شود . متاسفانه فساد در داخل شهرداری تمایل به مدیران بالا داشته است تا مدیران پایین هر چند که بعد از مدتی این فساد به مدیران پایینی نیز سرایت کرده اما وقتی می‌بینیم که نفر دوم در شهرداری در مدیریت قبلی دستگیر می‌شود و سرانجام پرونده ایشان اعلام و اطلاع رسانی نمی‌شود! و یا بحث واگذاری املاک نجومی به مدیران بلندپایه مطرح است اما تعیین تکلیف نمی‌شود همه اینها سبب می‌شود که اعتماد مردم به مدیریت شهری تضعیف شود.

تشکیل کارگروه بررسی تخلفات

وی با بیان اینکه باید تک تک پرونده‌ها به صورت مجزا بررسی شود، گفت: باید یک کارگروه ویژه متشکل از اعضای شورای شهر و مسئولان شهرداری تهران تشکیل شود که بررسی تک تک پرونده‌ها به صورت ماموریت ویژه در اختیار آنها قرار گیرد و متخلفان را به مقام قضایی معرفی کند.
رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه درصورت عدم تغییر فرایندها و روال ها شهرداری جدید هم مبرا از خطا نیست گفت: همه ما مکلف هستیم که در دوره جدید تخلفات را رصد کرده و آنها را پیگیری نموده تا راه‌های خطای مجدد بسته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *