کشف اجساد چند نفر از بازداشتی‌های آبان‌ماه در سدها و رودخانه‌ها

By | ۱۳۹۸-۰۹-۲۵

هم‌زمان با ادامه سکوت یک‌ماهه مسئولان جمهوری اسلامی درباره تعداد کشته‌شدگان و بازداشتی‌های اعتراض‌های سراسری آبان‌ماه، گزارش‌های تاییدنشده‌ از کشف جسد چند نفر از شهروندان بازداشت‌شده در سدها و رودخانه‌های نقاط مختلف ایران خبر می‌دهد.

طی روزهای گذشته، برخی کاربران رسانه‌های اجتماعی با انتشار تصاویری اظهار کرده‌اند که پلیس از کشف جسد یکی از بستگان یا همشهریان‌ آن‌ها که طی اعتراض‌های سراسری آبان‌ماه بازداشت شده بودند، خبر داده است.

در یکی از این موارد، روز یکشنبه ۲۴ آذرماه، یک کاربر توییتر از کشف جسد جوانی به نام ارشاد رحمانیان در سد «گاران» مریوان در استان کردستان خبر داد. بنا بر متنی که او منتشر کرده، رحمانیان روز ۲۶ آبان‌ماه در مقابل بیمارستانی از سوی ماموران امنیتی بازداشت شده بود.

این کاربر توییتر نوشته است: «مدام به خانواده‌اش دروغ می‌گویند. یک روز در زندان سنندج، روز دیگر نیست. تمام بیمارستان‌ها و سازمان‌ها را می‌گردند و فقط دروغ می‌شنوند. تا این‌که خود در سد گاران مریوان روی آب می‌آید. با بدنی متلاشی شده. نه می‌بخشیم نه فراموش.»

صفحه توییتر «حقوق بشر در ایران» در همین زمینه اعلام کرده که آثار شکنجه بر روی جسد این جوان قابل مشاهده بوده و خانواده او نیز تحت فشار قرار دارند که اعلام کنند او «خودکشی» کرده است.

پیشتر نیز اخباری از تحمیل فشار از سوی نیروهای امنیتی بر خانواده چند تن از کشته‌شدگان منتشر شده بوده که حاکی از اخذ تعهد از آن‌ها برای سکوت و انجام مراسم تشییع جنازه تحت تدابیر امنیتی بوده است.

یک جنازه در رودخانه کارون اهواز

در همین زمینه، روز جمعه ۲۲ آذرماه ویدیویی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که شامل تصاویری از کشف یک جنازه در رودخانه کارون اهواز در استان خوزستان بوده است.

برخی از شهروندان گفته‌اند که این جسد متعلق به یکی از جان‌باختگان اعتراض‌های آبان‌ماه است. این احتمال نیز مطرح شده که این فرد از بازداشت‌شدگان اعتراض‌ها بوده باشد.

اعتراض‌های آبان‌ماه در اعتراض به افزایش قیمت بنزین ابتدا در شهرهای استان خوزستان آغاز شده بود و سپس به دیگر شهرهای کشور کشیده شد.

کشف پنج جسد در سدهای کردستان

از سوی دیگر وبسایت «ایران کارگر»،‌ فعال در زمینه حقوق کارگران، پیشتر به نقل از تعدادی از منابع محلی گزارش داده بود که جسد پنج جوان در روز پنجشنبه ۲۱ آذرماه در سد «وحدت» سنندج کشف شده است.

بنا بر اعلام این وبسایت، این جوانان از سوی ماموران امنیتی در جریان تظاهرات آبان‌ماه بازداشت شده بودند.  «ایران کارگر» همچنین نوشته است که در مریوان پیکر چهار جان‌باخته در دریاچه «زریبار» رها شده است.

صحت این گزارش‌ها هنوز از سوی مراجع رسمی تایید یا رد نشده است.

 گزارش‌های منتشرشده از سوی سازمان‌های حقوق بشری و فعالان مدنی طی روزهای اعتراض‌ها حاکی از شمار بالای بازداشت‌شده‌ها و کشته‌‌ها در استان کردستان بوده است.

کشتاری در سطح دهه ۶۰

انتشار این گزارش‌های غیررسمی درباره کشف اجساد برخی معترضان در حالی است که پیشتر روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، گستردگی تعداد کشته‌شدگان اعتراض‌های آبان‌ماه را به اندازه جان‌باختگان درگیری‌های سال ۱۳۶۰ دانسته بود.

تظاهرات اعتراضی خرداد ۱۳۶۰ هم‌زمان با طرح عدم کفایت سیاسی ابوالحسن بنی‌صدر، رییس‌جمهوری وقت، در مجلس شورای اسلامی روی داد و از سوی سازمان مجاهدین خلق سازماندهی شده بود. این تظاهرات هم‌زمان با تهران، در دیگر شهرهای ایران مانند اصفهان، همدان، ارومیه، شیراز، اهواز، اراک، زاهدان، مسجد سلیمان، بندرعباس و مشهد نیز صورت گرفت و ده‌ها نفر طی آن کشته شدند.

روز دوشنبه، سازمان حقوق بشری «عفو بین‌الملل» آخرین آمار خود از شمار کشته‌شدگان را اعلام کرده و آن را دست‌کم ۳۰۴ نفر دانسته است.

به گفته این سازمان، شماری از بازداشت‌شدگان اعتراض‌ها از سوی نیروهای امنیتی شکنجه شده و به آن‌ها شلاق زد‌ه‌اند.
ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *