عضو اتاق بازرگانی: آمریکا به چند شرکت مجوز صادرات دارو به ایران داده است

By | ۱۳۹۸-۰۹-۲۵

علی‌رضا کلاهی، عضو اتاق بازرگانی تهران گفته است چند شرکت دارویی آمریکایی از وزارت خزانه‌داری آمریکا مجوز صادرات دارو به ایران دریافت کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، این شرکت‌ها همچنین اسامی چند بانک را برای مبادلات مالی ارائه کرده‌اند که وزارت خزانه‌داری آمریکا «دو بانک ایرانی» را قبول کرده است.

او به نام این دو بانک اشاره نکرده ولی گفته است اگر لوایح مربوط به پولشویی در مجمع تشخیص مصلحت تصویب نشود، این بانک‌ها نیز دچار مشکل خواهند شد و «این راه را خواهیم بست».

آقای کلاهی گفته است که عدم تصویب لوایح پولشویی یعنی اینکه « یکی از اصلی‌ترین قوانین بین المللی را نقض می‌کنیم» و «با دست خودمان از چارچوب نظام بانکی جهانی خارج شویم».

پیش از این، سیگال مَندلکر، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی در گفت‌وگو با رادیو فردا ضمن استقبال از صادرات دارو و موارد بشردوستانه به ایران، گفته بود: «ما به شدت از تسهیل در این روند حمایت می‌کنیم».

او با اشاره به تحریم بانک مرکزی ایران توسط دولت آمریکا گفته بود برای صادرات دارو «نیازی به مجوزی متفاوت در این زمینه است» و «مکانیزم‌های دیگری هم برای دریافت کمک‌های بشردوستانه، غذا و دارو وجود دارد».

در همین راستا، مقامات سوئیسی و آمریکایی روز چهارشنبه ۲۰ آذر به خبرگزاری رویترز گفتند سازوکار بشردوستانه برای صادرات مواد غذایی و دارو به ایران طی ماه‌های آینده راه‌اندازی خواهد شد.

این سازوکار می‌تواند به صادرات کالاهای سوئیسی به ایران بدون نقض تحریم‌های آمریکا کمک کند.

در ماه‌های اخیر گزارش‌های متعددی درباره وضعیت دارو در ایران منتشر شده است. سازمان دیدبان حقوق بشر در گزارشی که اوایل آبان منتشر شد، از تاثیر منفی تحریم بر دسترسی به دارو و دشوار شدن مبادلات مالی مربوط به واردات دارو نوشت.

همان زمان، بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در گزارشی با اعلام اینکه صادرات دارو از اروپا به ایران در سال ۲۰۱۹ افزایش یافته، نوشت: «اگر مشکلاتی برای بیماران پیش‌ آمده، عامل بزرگ آن فساد دولتی در ایران است».

مقام‌های دولت ایران اما بارها اعلام کرده‌اند که مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.

در تازه‌ترین اظهارنظر، سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران گفته است «کمبود مهمی در عرصه دارو و درمان برای مردم کشور نداریم» و «کمبود دارویی امروز کشور نسبت به پارسال کاهش داشته و به یک‌ سوم رسیده است».
رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *