استیضاح دو وزیر منتفی شد؛ «استیضاح‌کنندگان وزیر کشور ایران تحت فشارند»

By | ۱۳۹۸-۰۹-۲۵

برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه ۲۵ آذر از منتفی شدن استیضاح وزیران نفت و آموزش و پرورش ایران و احتمال منتفی شدن استیضاح وزیر کشور خبر دادند.

علی بختیار، عضو کمیسیون انرژی مجلس، خبر داد که در جلسه روز دوشنبه این کمیسیون، استیضاح‌کنندگان بیژن زنگنه وزیر نفت از استیضاح او انصراف دادند.

یکی از دلایل استیضاح آقای زنگنه افزایش قیمت بنزین اعلام شده بود. در همین حال برخی از نمایندگان مجلس اعلام کرده بودند که آقای زنگنه در این زمینه تصمیم‌گیر نبوده و این اقدام با تصمیم سران سه قوه انجام شده است.

نمایندگان مجلس از منتفی شدن استیضاح وزیر نفت (راست) و آموزش و پرورش خبر داده‌اند.

اصغر سلیمی، سخنگوی کمیسیون امور داخلی مجلس، نیز روز دوشنبه گفت که «تعدادی از متقاضیان استیضاح وزیر کشور امضای خود را پس گرفتند، به احتمال قوی استیضاح به هیات رئیسه ارجاع نخواهد شد».

با این حال علی مطهری، نماینده تهران در مجلس، گفت که اکثر نمایندگان استیضاح‌کننده بر تصمیم خود مصمم هستند.

وی در عین حال گفت: استیضاح‌کنندگان «از جا‌های مختلف» از جمله از طرف برخی استانداران «تحت فشار هستند».

این نماینده مجلس تهدید کرد که اگر این استانداران «به این کار خود ادامه دهند، اسامی‌شان را اعلام می‌کنیم».

به گفته آقای مطهری، هیات رئیسه مجلس برخلاف آئین‌نامه استیضاح را اعلام وصول نکرد تا «بتوانند امضا‌ها را پس بگیرند، ولی اکثر امضاکنندگان افراد محکمی هستند و با هم عهد کرده‌اند که امضا‌های خود را پس نگیرند».

استیضاح‌کنندگان وزیر کشور اعلام کرده بودند که آقای رحمانی فضلی به عنوان مسئول اصلی اجرای تصمیم شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا درباره افزایش قیمت بنزین «مقدمات و تمهیدات لازم برای اجرای این تصمیم خصوصا در جریان قرار دادن و اقناع مردم را فراهم نکرده و آسیب جدی به نظام جمهوری اسلامی وارد کرده است».

آقای مطهری پیش از این گفته بود که استیضاح وزیر کشور در صورت مخالفت نکردن رهبر جمهوری اسلامی اجرا خواهد شد.

وزیر کشور رئیس شورای امنیت کشور است. بر اساس قانون، وظیفه مقابله با اعتراضات ضدحکومتی در وضعیت بحرانی با شورای عالی امنیت ملی و زیر مجموعه‌های آن مانند شورای امنیت کشور است.

هنوز مشخص نیست دستور شلیک به سوی معترضان از سوی شورای عالی امنیت ملی صادر شده است یا شورای امنیت کشور.

روز دوشنبه همچنین میرحمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، خبر داد که تعداد امضاهای استیضاح وزیر آموزش و پرورش از حد نصاب افتاد و استیضاح منتفی شد.

پرداخت نشدن مطالبات معلمان و اجرا نشدن طرح رتبه‌بندی معلمان از جمله دلایل استیضاح محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، اعلام شده بود.
رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *