عبدالکریم لاهیجی: از برکت قطعنامه‌های بین‌المللی، جمهوری اسلامی تصویر و اعتبار یک دولت یاغی را دارد

By | ۱۳۹۸-۰۹-۲۹

سازمان عفو بین‌الملل گزارشی را منتشر کرد که بر اساس آن حداقل ۳۰۴ نفر در اعتراضات آبان ماه در ایران کشته شده‌اند. سه روز پس از انتشار این گزارش، روز گذشته (چهارشنبه ٢٧ آذر/ ١٨ دسامبر)، مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه محکومیت وضعیت حقوق بشر ایران را با ۸۱ رأی مثبت، ۳۰ رأی منفی و ۶۶ رأی ممتنع به تصویب رساند.

عبدالکریم لاهیجی، حقوقدان و فعال حقوق بشر در پاریس در مورد قطعنامه‌ای که روز چهارشنبه علیه ایران تصویب شد، به رادیو فرانسه می‌گوید: «کانادا توانست ۱۶ سال پس مرگ زهرا کاظمی، عکاس و خبرنگار ایرانی-کانادایی که در ایرانی زندانی و کشته شد، این قطعنامه را به تصویب برساند». به گفته‌ وی، «قطعنامۀ روز چهارشنبه، به وضعیت عمومی حقوق بشر در ایران توجه دارد».

از عبدالکریم لاهیجی پرسیده‌ایم که چه رابطه‌های بین این قطعنامه و شدت یافتن روند بازداشت‌ها در ایران وجود دارد؟
این حقوقدان مقیم پاریس می‌گوید که گستردگی آمار بازداشت‌شدگان نشاندهنده وضعیت بد حقوق بشر در ایران است. بر اساس گفته‌های وی، بازداشت‌ها نیز همچنان در این کشور ادامه دارد.

عبدالکریم لاهیجی در پاسخ به این که تصویب این قطعنامه چه تأثیری روی وضعیت حقوق بشر در ایران می‌تواند داشته باشد می‌گوید :«واکنش عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی می‌داند که صدور این قطعنامه‌های بین‌المللی، اعتبار نداشته‌اش را روز، بیشتر و بیشتر از دست می‌دهد». وی تأکید می‌کند صدور این قطعنامه‌ها نشان می‌دهد که جامعه بین‌المللی با مردم ایران ابراز همدردی می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *