حسن روحانی: ژاپن پول‌های مسدود‌شده ایران را آزاد کند

By | ۱۳۹۸-۱۰-۰۱

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران از دولت ژاپن خواسته است که پول‌های مربوط به فروش نفت را که «در بانک ژاپن مسدود شده» آزاد کند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا او که روز شنبه ۳۰ آذر در جمع مدیران ارشد ژاپنی سخنرانی می‌کرد، گفت این پول‌ها به «فروش نفت ما قبل از تحریم‌های آمریکا مربوط می‌شود» و «حق طبیعی ماست که این پول به ما برگردانده شود».

آقای روحانی اشاره نکرد که چه میزان از پول‌های فروش نفت ایران در بانک‌ ژاپن مسدود شده است.

رئیس‌جمهور ایران در همین حال از شرکت‌های ژاپنی دعوت کرد که در «زمینه‌های زیربنایی، محیط‌زیست، غذا و دارو» در ایران سرمایه‌گذاری کنند و حکومت ایران می‌تواند «تعهدات لازم را در این زمینه به آنها بدهد».

دولت ترامپ اردیبهشت سال ۹۷ از برجام خارج شد و در چند مرحله اقدام به بازگرداندن تحریم‌های اقتصادی علیه حکومت ایران کرد.

ژاپن پیش از اعمال تحریم‌های آمریکا، چهارمین مشتری عمده آسیایی نفت ایران بود و روزانه ۱۷۲ هزار بشکه نفت از ایران وارد می‌کرد که این رقم تقریباً معادل ۵.۳ درصد از کل واردات نفت ژاپن است.

این کشور پس از اعمال تحریم‌ها موفق شد یک دوره معافیت شش ماهه از دولت آمریکا دریافت کند ولی با پایان یافتن این معافیت، صادرات نفت ایران به ژاپن متوقف شد.

در روزهای گذشته گزارش‌هایی درباره تلاش ایران برای آزادکردن پول‌های بلوکه‌شده در کره‌جنوبی نیز منتشر شده بود.

روزنامه‌های کره جنوبی روز ۲۵ آذر با استناد به اظهارات مقامات رسمی گزارش دادند که ایران سفیر این کشور را به‌خاطر «بدهی شش میلیارد دلاری» از بابت واردات نفت ایران احضار کرده است.

بانک‌های یاد شده «سال‌هاست» که به خاطر تحریم‌های آمریکا قادر به انتقال این مبلغ به حساب بانک مرکزی ایران نیستند. این گزارش دقیقا مشخص نکرده که بدهی شش میلیارد دلاری مربوط به چه دوره‌ای از واردات نفت کره جنوبی از ایران است.
رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *