سفر وزیر خارجه هند به تهران و معضل خرید نفت

By | ۱۳۹۸-۱۰-۰۱

وزیر خارجه هند به مدت دو روز به ایران سفر ‌می‌کند. هند با آمریکا و ایران مناسبات دوستانه‌ای دارد. معاون اول روحانی اخیرا از پیروی هند از آمریکا انتقاد کرده و گفته بود که هند از ایران نفت خریداری نمی‌کند.

وبسایت رسمی وزارت امور خارجه هند خبر داده است که سوبراه‌مانیام جایشنکار وزیر خارجه این کشور قرار است روزهای یکشنبه و دوشنبه اول و دوم دی (۲۲ و ۲۳ دسامبر) برای شرکت در نوزدهمین نشست کمیسیون مشترک دو کشور به تهران سفر کند.

دویچه وله :

قرار است این نشست در تهران به سرپرستی محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران برگزار شود. وزیر امورخارجه هند در جریان این سفر با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نیز گفت‌وگو خواهد کرد.

خبرگزاری ایرنا در آستانه سفر وزیر خارجه هند به تهران نوشت: «یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه آمریکا گفته است که واشنگتن با اعطای یک معافیت محدود دهلی را از تحریم‌های مربوط به پروژه توسعه بندر چابهار در ایران مستثنی کرده است، چراکه این منطقه برای انتقال کالاهای بشردوستانه به افغانستان اهمیت بسیار زیادی دارد.»

هند یکی از خریداران اصلی نفت ایران بوده ولی پس از لغو معافیت‌های نفتی آمریکا از ماه مه ۲۰۱۹ (اردیبهشت ۹۸) واردات نفت از ایران را متوقف کرده است. هند پس از قطع واردات نفت ایران خرید نفت خام از مکزیک را افزایش داد و با برخی از شرکت‌های نفتی آمریکا نیز قرارداد بست. اما این کشور مناسبات خود با ایران را نیز در عرصه‌های مختلف اقتصادی ادامه داده است.

طبق گزارش رسانه‌های هند، دومین نشست کمیته اجرایی توافق سه جانبه چابهار میان هند، ایران و افغانستان هم روز جمعه ۲۹ آذر در دهلی نو برگزار شده است. دولت هند اعلام کرده است که حدود ۵۰۰ هزار تن کالای صادراتی به مقصد افغانستان، با موفقیت وارد بندر چابهار شده است. صادرات از چابهار به افغانستان از ماه فوریه سال ۲۰۱۹ آغاز شده است.

هند مناسبات حسنه‌ای با آمریکا و ایران دارد. با این وجود این کشور در تحریم‌های آمریکا علیه ایران بیشتر طرف آمریکا را گرفته است.

ناراندرا مودی، نخست وزیر هند روابط نزدیک و دوستانه‌ای با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا دارد. رسانه‌های ایران از “اعطای معافیت محدود هند از طرف آمریکا” خبر دادند.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری روز سه‌شنبه ۲۶ آذر (۱۷ دسامبر) گفت که اقتصاد ایران به دلیل تحریم‌های آمریکایی “زمین‌گیر” شده است.  جهانگیری انتقاد کرد که کشورهای “دوست” جمهوری اسلامی‌ چون هند نیز از آمریکا پیروی می‌کنند.

معاون اول رئیس‌جمهوری با نام بردن از هند که پیش از مرحله تحریم‌های آمریکا، مشتری و خریدار نفت ایران بود، افزود: «من هیچ وقت فکر نمی‌کردم که کشور مستقلی مثل هند نیز حاضر به تبعیت از آمریکا شود و از ایران نفت خریداری نکند».

سکوت ایران در مقابل سرکوب مسلمانان هند

در روزهای اخیر ده‌ها هزار مسلمان هند در شهرهای مختلف این کشور علیه قانون مناقشه‌برانگیز عدم اعطای شهروندی به مهاجران مسلمان کشورهای همسایه تظاهرات کردند. رسانه‌ها از ۲۰ کشته در جریان این تظاهرات‌ها گزارش می‌دهند.

جمهوری اسلامی ایران درباره “کشتار مسلمانان هند” واکنشی نشان نداده و سکوت اختیار کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *