واکنش شورای عالی امنیت ملی به گزارش رویترز درباره «۱۵۰۰ کشته» اعتراض‌ها

By | ۱۳۹۸-۱۰-۰۳

دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران در واکنش به گزارش خبرگزاری رویترز که از کشته شدن «۱۵۰۰ نفر» در اعتراض‌های هفته آخر آبان خبر داده است، مدعی شده که گزارش این خبرگزاری «کاملا بی‌ارزش و لطمه شدیدی به اعتبار از پیش مخدوش این خبرگزاری است».

علیرضا ظریفیان یگانه، رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی این دبیرخانه، خبرگزاری رویترز را متهم کرده که «بر اساس یک برنامه از پیش تعیین شده عملیات روانی» اقدام به کنار هم چیدن «یکسری ادعاها» کرده است و گفته که «این خبرسازی‌های جعلی اعتباری ندارد».

مقام‌های ایران پیشتر نیز به آمار کشته‌شدگان اعتراض‌های آبان که از سوی نهادهای حقوق بشری از جمله سازمان عفو بین‌الملل یا رسانه‌های خارج از کشور اعلام شده بود واکنش تندی نشان داده و آنها را «بی‌اعتبار» دانسته‌اند.

حتی محمد جعفر منتظری، دادستان کل ایران، روز ۹ آذر در این زمینه گفت: «خوشبختانه افرادی که خارج از کشور هستند هیچ دسترسی به اطلاعات و آمار ندارند؛ آمارهای مختلفی می‌دهند و هیچ کدام از آنها اعتبار ندارد».

این در حالی است که به رغم گذشت چهل روز از این حوادث هنوز هیچ مرجع رسمی در ایران حاضر نشده است که آماری در این زمینه ارائه کند.

ارزیابی‌ها حاکی از این است که آمار کشته‌شدگان در اثر تیراندازی‌های ماموران به حدی بالاست که نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ناچار شده‌اند با خرید زمان، افراد کشته شده را دسته‌بندی کرده و بیشتر آنها را در دسته افراد «عادی»، «عبوری» و «اشرار» جای دهند.

ظریفیان در این زمینه به خبرگزاری تسنیم گفته است: «یک تیم مسئول در زمینه رسیدگی به آسیب‌دیدگان حوادث اخیر از مدت‌ها پیش تشکیل شده و وظیفه دارد که تمام آسیب‌دیدگان را جزءبه‌جزء بررسی کند تا کاملاً مشخص شود که آن فرد در چه وضعیتی آسیب دیده است».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *