دعوت دو پژوهشگر زندانی در ایران از حامیان خود برای همراهی با اعتصاب غذا

By | ۱۳۹۸-۱۰-۰۳

یک شهروند استرالیایی و یک شهروند ایرانی-فرانسوی زندانی در ایران در نامه‌‌ای سرگشاده که روز سه‌شنبه منتشر شد از حامیان خود خواستند در روز کریسمس در همراهی با آنها از نوشیدن آب و خوردن غذا خودداری کنند.

کایلی مورگیلبرت، مدرس مطالعات اسلامی در دانشگاه ملبورن استرالیا، پاییز سال ۹۷ در ایران بازداشت و به اتهام جاسوسی به ده سال زندان محکوم شد.

خبر اعتصاب غذای این استاد دانشگاه استرالیایی دو روز پس از آن منتشر می‌شود که خبر تأیید حکم ده سال زندان او در دادگاه تجدیدنظر منتشر شد.

فریبا عادلخواه، پژوهشگر بنیاد مطالعات علوم سیاسی پاریس، نیز روز ۱۷ خردادماه پس از سفر به ایران توسط نیروهای اطلاعات سپاه در خانه خود بازداشت شد.

مور گیلبرت و عادلخواه در این نامه سرگشاده که مرکز حقوق بشر ایران، روز سه‌شنبه، سوم دی‌ماه، در وب‌سایت خود منتشر کرد از دوستان، خانواده و حامیان خود خواسته‌اند به نام «آزادی آکادمیک» به اعتصاب غذای آنها بپیوندند.

این درخواست همزمان با فرا رسیدن کریسمس بیان شده و نویسندگان آن تاکید کرده‌اند که اعتصاب غذایشان را پس از کریسمس نیز ادامه خواهند داد.

در این نامه آمده که همراهی جامعه بین‌‌الملل به آنها برای ادامه «مبارزه» توان و انرژی می‌دهد و این دو نفر به نمایندگی از همه محققان و دانشگاهیان در ایران و خاورمیانه که تنها به دلیل انجام کار پژوهشی «ناعادلانه» زندانی شده‌اند، دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

مور گیلبرت و عادلخواه نوشته‌اند که هر یک تاکنون به ترتیب، ۱۵ و هفت ماه از سوی سپاه پاسداران در بازداشت بوده‌اند و در این مدت تحت «شکنجه‌های روانی» قرار داشته و بسیاری از حقوق ابتدایی آنها «نقض» شده است.

این دو پژوهشگر در عین طرح درخواست آزادی فوری خود، خواستار اجرای عدالت برای «صدها، هزاران و بی‌شمار» زنان و مردانی شده‌اند که بدون ارتکاب به «جرم» در ایران زندانی شده‌اند و در شرایط مشابه یا «بدتر» از آنها قرار دارند.

مهرماه سال جاری، جولی کینگ و مارک فیرکین، دو شهروند دیگر استرالیا که در ایران بازداشت شده بودند، آزاد شدند. همزمان اعلام شد که رضا دهباشی، شهروند ایران که به اتهام نقض تحریم‌ها در استرالیا بازداشت شده بود، آزاد شده است.

هشت دانشگاه برتر استرالیا مهرماه گذشته اعلام کردند که سفر کادر علمی و دانشجویان خود را به ایران معلق کرده‌اند.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، در آذرماه گذشته خواستار آزادی فوری فریبا عادلخواه و رولاند مارشال، دو تبعه فرانسوی بازداشت شده در ایران شد.

مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون بارها شهروندان دوتابعیتی ایرانی و نیز شهروندان خارجی را به اتهام «جاسوسی» بازداشت کرده‌اند و از آنها در مذاکره با کشورهای غربی به عنوان اهرم فشار استفاده کرده‌اند.

منابع: مرکز حقوق بشر ایران، رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *