از «زادروز زرتشت» تا «استقرار صفویه»: ده مناسبت جدید در «تقویم رسمی» ایران

By | ۱۳۹۸-۱۰-۰۴

شورای عالی انقلاب فرهنگی جمهوری اسلامی، افزوده شدن ۱۰ مناسبت جدید به تقویم رسمی را تصویب کرد.

خبر افزوده‌شدن برخی از این روزها از جمله زادروز زرتشت پیشتر نیز منتشر شده بود.

مناسبت‌های جدید از جمله عبارت هستند از ششم فروردین به نام زادروز زرتشت، ‌ سوم اردیبهشت به نام روز معماری، چهارم مرداد به نام روز بزرگداشت صفی‌الدین اردبیلی و استقرار صفویه، عامل مهم رشد شیعه در ایران، و یا روز بزرگداشت سهروردی در هشتم مرداد و روز گردشگری در پنجم مهر.

نمایی از آتشکده یزد

زرتشت، پیامبر ایرانی بین ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ سال پیش از میلاد می‌زیست و البته زادروز دقیق او به‌درستی مشخص نیست. اما جامعه ایرانیان زرتشتی زادروز او را روز خرداد از ماه فروردین، که ششم فروردین می‌شود، و در سال ۱۷۶۸ پیش از میلاد تعیین کرده‌است.

در مهر ماه سال جاری، رئیس انجمن زرتشتیان استان تهران در دیداری با وزیر ارشاد جمهوری اسلامی گفته بود شهروندان «علاقه دارند تا در جشن‌های زرتشتی شرکت کنند»، اما این انجمن «امکانات لازم را ندارد».

افشین نمیران در عین حال ابراز امیدواری کرده بود که جشن‌ها و آیین‌های ایران باستان در تقویم رسمی کشور ثبت شود و در کتاب‌های درسی هم به آن‌ها پرداخته شود.

در ایران بارها گزارش‌هایی از برخوردهای امنیتی با مراسم مختلف از جمله مراسم باستانی یا مراسمی که به پیش از اسلام مربوط می‌شود منتشر شده‌است. بسیاری از این مراسم، مانند روز بزرگداشت کوروش، به‌صورت خودجوش برگزار می‌شوند. اما حتی برخی مراسم صوفیانه و مراسم باورمندان مسلمان، مانند دراویش نیز از برخوردهای امنیتی به دور نمانده‌اند.

شهاب‌الدین سهروردی، ملقب به «شیخ اشراق»، بین ۵۴۹ تا ۵۸۷ می‌زیست. صفی‌الدین اردیبلی، نیای بزرگ دودمان صفویان ایران، در ۶۵۰ هجری قمری زاده شد.

شورای عالی انقلاب فرهنگی در عین حال روز کشته‌شدن محسن حججی را به نام روز «بزرگداشت شهدای مدافع حرم» تعیین کرده است.

محسن حججی، از نیروهای سپاه پاسداران، در اواسط مردادماه سال ۹۶ در عملیاتی در نزدیکی مرز سوریه و عراق به اسارت گروه داعش، درآمد و پس از آن داعش تصاویری از مرگ او را منتشر کرد.
رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *