تشدید جو امنیتی و فشار بر خانواده‌ جان‌باختگان اعتراض‌های سراسری در آستانه مراسم چهلم

By | ۱۳۹۸-۱۰-۰۵

هم‌زمان با تشدید جو امنیتی و قطع اینترنت در برخی شهرهای ایران، گزارش‌ها حاکیست علاوه بر بازداشت اعضای تعدادی از خانواده‌های جان‌باختگان اعتراض‌های سراسری آبان‌ماه، آن‌ها برای لغو مراسم چهلم قربانیان تحت فشار قرار گرفته‌اند. 

شهناز اکملی، مادر مصطفی کریم‌بیگی از کشته‌شدگان اعتراض‌های سال ۱۳۸۸،‌ روز چهارشنبه چهارم دی‌ماه با انتشار متنی در صفحه اینستاگرام خود از «دستور مسئولان و متولیان امنیتی و قضایی» برای لغو دعوتش به حضور مردم در مراسم چهلم قربانیان اعتراض‌های آبان‌ماه خبر داد.

او در این متن ضمن اشاره ضمنی به تحمیل این خواسته از سوی نهادهای امنیتی نوشته است: «مسئولین مربوطه به سبب این‌که مسئولیت این یادبود به عهده مادر داغداری چون من نباشد، این امر را اعلام کرده‌اند.»

اکملی ۲۲ آذرماه به همراه تعدادی دیگر از مادران و اعضای خانواده‌های جان‌باختگان سیاسی و مدنی در ۴۰ سال گذشته با انتشار فراخوانی روز پنجم دی‌ماه را به عنوان روز ادای احترام به کشته‌‌شدگان آبان‌ماه اعلام کرد‌ه و خواستار برگزاری مراسم یادبود از سوی مردم شده بودند.

پس از آن اخباری از تهدید نیروهای امنیتی علیه مریم کریم‌بیگی، دختر اکملی،‌ مبنی بر تشکیل پرونده برای او و مادرش منتشر شده بود.

این فشارها در حالی است که شامگاه دوشنبه نیز ماموران امنیتی با هجوم به منزل پویا بختیاری، از قربانیان جوان اعتراض‌های آبان‌ماه، علاوه بر پدر و مادر تعداد بسیاری از اعضای خانواده او از جمله پدربزرگ و مادربزرگ و بستگان خردسال او را بازداشت کرده بودند.

خانواده این جان‌باخته اعتراض‌های سراسری آبان‌ماه اعلام کرده بود که قرار است مراسم چهلم او را در قبرستان «بهشت سکینه» کرج، محل دفن او، برگزار کند.

منوچهر بختیاری، پدر پویا، روز دوشنبه اعلام کرد که وزارت اطلاعات با احضار او و همسرش از آن‌ها خواسته بود تا مراسم چهلم فرزندشان را لغو کنند. او گفت که با این درخواست مخالفت کرده است.

پیش از این، خبرگزاری‌ مهر خبر بازداشت خانواده پویا بختیاری را با عنوان «دستگیری عناصر فعال در پروژه استمرار اغتشاشات و کشته‌سازی» منتشر کرده بود.

مهدیه گلرو،‌ کنشگر حوزه حقوق زنان، در این زمینه به ایران اینترنشنال گفت که «آستانه‌ تحمل جمهوری اسلامی» حتی برای برگزاری مراسم چهلم قربانیان هم کاهش یافته است.

او از فشار نهادهای امنیتی در روزهای اخیر به خانواده‌های کشته‌شدگان این اعتراض‌ها برای صدور اطلاعیه مبنی بر لغو مراسم بزرگداشت خبر داد.

برخی کاربران توییتر نیز از تماس تلفنی نیروهای امنیتی با فعالان سیاسی و کنشگران مدنی و هشدار به آن‌ها مبنی بر عدم انجام هرگونه تحرکی در ارتباط با مراسم پنجم دی‌ماه خبر داده‌اند.

هم‌زمان با تشدید این فشارها، گزارش‌های کاربران رسانه‌های اجتماعی در روز سه‌شنبه و چهارشنبه نیز حاکی از برقراری جو امنیتی در پایتخت ایران و همچنین قطع دسترسی به اینترنت در شهرهایی از جمله کرج، شیراز و تهران است.

مقام‌های جمهوری اسلامی گزارش‌ها درباره قربانیان اعتراض‌ها را «اغراق و کشته‌سازی» در راستای اهداف دشمنان عنوان می‌کنند.
ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *