بیانیه مستندسازان ایرانی: روایت کشته‌شدگان را ثبت و حفظ خواهیم کرد

By | ۱۳۹۸-۱۰-۰۵

۱۳۵ نفر از مستندسازان ایرانی با انتشار بیانیه‌ای خواستار «آزادی و حرمت گذاشتن به شأن معترضین و خانواده‌های داغدار و آسیب‌دیدهٔ» سرکوب اعتراضات آبان‌ماه شدند.

این بیانیه در حالی منتشر می‌شود که فشارهای حکومتی بر خانواده‌های جان‌باختگان سرکوب آبان‌ماه برای عدم برگزاری مراسم چهلم قربانیان سرکوب‌ها شدت گرفته و شکل بازداشت، ارعاب و حتی قطع اینترنت در برخی مناطق را به خود گرفته‌است.

سرکوب اعتراضات در شیراز

در بیانیه سینماگران سینمای مستند ایران آمده‌است: «ما مستندسازان امضاکنندهٔ این بیانیه اعلام می‌کنیم که نه تنها چشم بر روی واقعیت‌های امروز سرزمین‌مان نمی‌بندیم که در کنار مردم و دوش به دوش آن‌ها روایت خود را از آنچه بر ما گذشت ثبت و حفظ خواهیم کرد؛ روایت جان به لب رسیدن از غمِ نان، روایت کشته‌شدگانِ بی‌تدفین و بی‌مزار و زندانیان بی‌نام و بی‌نشان که هر کدام‌شان کسی از ما هستند.»

خبرگزاری رویترز روز دوم دی، در گزارشی اختصاصی بر اساس اطلاعاتی که این خبرگزاری، از جمله از سه مقام وزارت کشور ایران، دریافت کرده نوشت که «در کمتر از دو هفته ناآرامی در ایران حدود ۱۵۰۰ نفر کشته شدند». مقام‌های جمهوری اسلامی که از انتشار آمار کشته‌شدگان خودداری کرده‌اند آمار رویترز را تکذیب می‌کنند.

در همین حال بررسی‌های رادیوفردا نشان می‌دهد که تا ۱۴ آذرماه امسال حداقل هشت هزار نفر در شهرهای مختلف بازداشت شده‌اند و بازداشت‌ها همچنان ادامه دارد.

فیلیپ لوتر، مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان عفو بین‌الملل، ضمن ابراز نگرانی از وضعیت بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان ماه اعلام کرده است که شرایط نگهداری برخی از بازداشت‌شدگان «ناپدیدسازی قهری» است.

مستندسازان در ادامه بیانیه خود نوشته‌اند که «چهل روز است که داغدار و زخمی و بهت‌زده در برابر فجایع آبان ماه، آنچه بر ما مردم این سرزمین گذشت را به سوگ نشسته‌ایم. فجایعی که هرگز از خاطره و روح جمعی‌مان پاک نخواهد شد.»

در پایان این بیانیه آمده است که «ما همراه و همدل با مردم میهن‌مان در چهلمین روز فاجعه، یاد کشته‌شدگان و زندانیان در بند را زنده نگه می‌داریم و خواهان برقراری عدالت، آزادی و حرمت گذاشتن به شأن معترضین و خانواده‌های داغدار و آسیب‌دیده هستیم.»

رخشان بنی‌اعتماد، جعفر پناهی، رضا دُرمیشیان، مانی پتگر، بهمن کیارستمی، محسن امیریوسفی، محمد رسول‌اف، مینا اکبری، کاوه فرنام، مهناز افضلی و مصطفی آل‌احمد از جمله امضاکنندگان این بیانیه هستند.

پیشتر در مراسم اختتامیه جشنواره سینما حقیقت نیز محسن استادعلی، کارگردان برگزیده این جشنواره، جایزه خود را به پویا بختیاری، از کشته‌شدگان اعتراضات، تقدیم کرده و او را جسورترین مستندساز ایراننامیده بود.

منابع: بیانیه مستندسازان و رادیوفردا / پ.پ/ ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *