علیرضا فیروزجا, نوجوان نابغه ایرانی نایب قهرمان شطرنج بزرگسالان جهان شد

By | ۱۳۹۸-۱۰-۰۸

علیرضا فیروزجا در نخستین مسابقه‌ای که با خروج از پرچم جمهوری اسلامی ایران شرکت کرده است، به عنوان نایب قهرمانی شطرنج سریع جهان دست یافت.

در پی جلوگیری وزارت ورزش ایران از اعزام تیم ملی شطرنج به مسابقات جهانی، فیروزجا تصمیم گرفت با پرچم FIDE (فدراسیون جهانی) به رقابت بپردازد.

پیش از او سعید ملایی قهرمان جودوی جهان نیز به دلیل مشابه، با پرچم IJF (فدراسیون جهانی جودو) روی تاتامی ظاهر شد.

نایجل شورت، نایب رییس فدراسیون جهانی شطرنج، در توییتر نوشت: «تبریک به فیروزجا برای نقره خارق‌العاده‌اش. شرم بر همه آنهایی که در پی از بین بردن دوران حرفه‌ای او هستند».

اشاره او به نامه فدراسیون شطرنج جمهوری اسلامی ایران است که خواستار جلوگیری از حضور فیروزجا در این مسابقات شده بود.

احسان قائم‌مقامی، عضو با سابقه تیم ملی شطرنج ایران، هم چند ساعت قبل از شروع مسابقات، در نامه‌ای سرگشاده به فیروزجا خواستار تجدید نظر در تصمیم او شده و نوشته بود: «پرچم مانند پدر و مادر انسان است».

  • شهره بیات، داور بین‌المللی و استاد فیده زنان، در توئیتر از «فیده» برای حمایت از علیرضا تشکر کرده و می‌گوید «ما همه یک خانواده هستیم».

با وجودی که شطرنج رشته‌ای غیر المپیکی است، به بازیکنان تیم ملی ایران گفته شده حضور آنها در روسیه [و رویارو نشدن با نمایندگان اسراییل] اعزام کاروان ایران به المپیک را به مخاطره می‌اندازد.

پرهام مقصودلو، ستاره شطرنج ایران، به خبرگزاری ایسنا گفت: «هزینه بلیت و ویزا را خودمان دادیم و حتی پول‌مان را پس ندادند. یکسال است مربی نداریم و این طوری نمی‌توانیم ادامه دهیم. هیچ کاری برای ما انجام نشده. گفتند اگر بروید روسیه، اعزام کاروان به المپیک به خطر می‌افتد».

فیروزجا با درخشش در روز پایانی و کسب ۴.۵ امتیاز از پنج امتیاز ممکن، توانست پس از ماگنوس کارلسن از نروژ در رده دوم بایستد. ۵۰ هزار دلار، جایزه نقدی نایب قهرمان این بخش از رقابت‌هاست.

او در این مسابقات سرگئی کاریاکین، سوپراستاد بزرگ روسیه، و نایب قهرمان جهان در سال ۲۰۱۶ که قهرمان سابق شطرنح برق‌آسای دنیاست را شکست داد.

دیگر پیروزی ارزشمند او در دور پایانی مقابل شهریار ممدیاروف از جمهوری آذربایجان (نفر هفتم حال حاضر جهان) رقم خورد.

ممدیاروف آخرین بازیکنی است که در دیدارهای فکری (کلاسیک) موفق شده کارلسن را شکست دهد.

فیروزجا گفت: «در روز دوم خیلی بد بازی کردم و نیاز داشتم که امروز خیلی خوب بازی کنم. خوشحالم که توانستم این کار را انجام دهم. این باارزش ترین موفقیتی است که به دست آورده‌ام».

او درباره احساسش از اینکه دیگر با پرچم جمهوری اسلامی ایران بازی نخواهد کرد، گفت: «مشکلاتی بر سر راهم قرار داشت اما قدردان زحماتی هستم که در ایران برایم کشیده شد. احتمالاً برای فرانسه بازی خواهم کرد زیرا الان آنجا زندگی می‌کنم».

سارا خادم‌الشریعه، آتوسا پورکاشیان و میترا حجازی‌پور اعضای تیم ملی زنان ایران با توجه به عدم حضور تیم زنان اسراییل، به این رقابت‌ها اعزام شده‌اند.

در این جمع، بهترین نتیجه را خادم‌الشریعه (نایب قهرمان پارسال) کسب کرد و در رده بیست و نهم قرار گرفت.

او در مصاحبه ویدیویی با «chessbase» درباره مهاجرت فیروزجا گفت: «این بهترین اتفاق و تصمیمی صحیح برای آینده‌اش بود. او از هیچگونه حمایتی برخوردار نبود. نه تنها او را به سمت جلو سوق نمی‌دادند بلکه نوعی حرکت رو به عقب بود. امیدوارم بعضی چیزها در ایران تغییر کند، چون نمی‌خواهیم این اتفاق برای سایر بازیکنان رخ دهد».

از روز یکشنبه، رقابت‌های برق‌آسا برگزار می‌شود و احتمال رویارویی فیروزجا با کارلسن وجود ندارد. تیم دختران ایران در این بخش هم به رقابت می‌پردازند.
رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *