خامنه‌ای مسئولیت حمله به سفارت آمریکا در بغداد را نمی‌پذیرد ولی کیهان تهران تأیید می‌کند: این حمله «سیلی سیّد علی» به آمریکاست!

By | ۱۳۹۸-۱۰-۱۲

-شمار نظامیان آمریکا در بغداد افزایش یافت.
-دونالد ترامپ: دنبال درگیری با ایران نیستیم، من صلح را دوست دارم اما در صورتی هم که جنگی بین ایران و آمریکا رخ دهد، خیلی طول نخواهد کشید.
– سناتور لیندزی گراهام: پرزیدنت ترامپ ایران را مسئول تهدید علیه آمریکایی‌ها می‌داند و به آن پاسخی سهمگین‌ می‌دهد.
-گروهی از اعضای گنگره آمریکا خواستار هدف قرار دادن مواضعی در ایران شدند.
-مقامات وزارت خارجه جمهوری اسلامی هرگونه دخالت ایران در حمله به سفارت آمریکا در بغداد را رد می‌کنند.
– خامنه‌ای حمله آمریکا به حشدالشعبی را محکوم کرد و مسئولیت حمله به سفارت را به عهده نگرفت رسانه‌های جمهوری اسلامی آن را با شادی تأیید کرده و حتی کیهان تهران حمله به سفارت را «سیلی سیّدعلی» به آمریکا خوانده است!

آمریکا بخشی از نیروهای حفاظتی سفارت در بغداد را از تفنگداران ویژه مستقر در کویت تامین کرد که فوری به عراق اعزام شدند

پس از حمله‌ی ناکام نیروهای وابسته به جمهوری اسلامی ایران به به سفارت آمریکا در بغداد، وزارت دفاع ایالات متحده (پنتاگون) روز سه‌شنبه ۳۱ دسامبر (۱۰ دی‌ماه)، اعلام کرد حدود ۷۵۰ نظامی دیگر به خاورمیانه می‌فرستد.

مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا خبر داد که این نیروها بیشتر از بین یگان ویژه واکنش سریع لشکر ۸۲ هوایی طی روزهای آینده برای احتیاط آماده استقرار در عراق‌ می‌شوند. وی توضیح داد آمریکا اقدامات مناسب برای تامین امنیت شهروندان، کارکنان نظامی و دیپلمات‌های آمریکایی در عراق انجام داده‌ است.

دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده نیز خطاب به رژیم ایران گفت که بابت کشته‌ها یا خسارات وارده به هر یک از ساختمان‌های آمریکا به پاسخگویی واداشته خواهد شد و بهای سنگینی خواهد پرداخت. او تاکید کرد که «این هشدار نیست، تهدید است.»

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا عوامل نیابتی جمهوری اسلامی را عامل این حمله دانست و به این نکته مهم اشاره کرد که: «حمله به سفارت آمریکا نباید با تلاش‌های مشروع معترضان عراقی که از ماه اکتبر در خیابان‌ها حضور دارند و به نفع مردم عراق برای پایان دادن به فساد صادر شده از سوی رژیم ایران تلاش می‌کنند اشتباه گرفته شود.»

اغلب آنهایی که به سفارت آمریکا در بغدا حمله کردند لباس نظامی بر تن داشتند
نیروهای وابسته به حشدالشعبی و حزب‌‌الله نام قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس را به عنوان «رهبر» روی دیوار سفارت نوشتند! این عکس نیروهای امنیتی عراق را نشان می‌دهد.

سناتور لیندزی گراهام نیز گفت پرزیدنت ترامپ رژیم ایران را مسئول تهدید علیه آمریکایی‌ها می‌داند و به آن پاسخی سهمگین‌ خواهد داد.

همزمان گروهی از اعضای کنگره آمریکا خواستار هدف قرار دادن مواضعی در ایران شدند.

با وجود همه این تهدیدات اما دونالد ترامپ در مصاحبه با خبرنگاران در پاسخ به پرسشی در مورد وقایع بغداد و احتمال درگیری با جمهوری اسلامی گفت: «فکر نمی‌کنم این ایده خوبی باشد. من صلح را دوست دارم. انتظار ندارم این اتفاق [جنگ با ایران] بیفتد». ولی با این حال تاکید کرد «در صورتی هم که جنگی بین ایران و آمریکا رخ دهد، خیلی طول نخواهد کشید.»

در مقابل اما رژیم ایران نقش آشکار خود را در حمله به سفارت آمریکا در عراق لاپوشانی می‌کند. نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل ادعا کرده است که هدف اتهامات آمریکا علیه ایران برای منحرف کردن توجهات از عصبانیت مردم عراق علیه کشتار وحشیانه اخیر عراقی‌ها توسط واشنگتن است!

مجید تخت‌‌روانچی مدعی شده است، حشد الشعبی و شاخه‌های آن یک گروه صرفاً عراقی است که تحت نظارت دولت عراقی حاکم، مشروع و دموکراتیک و تحت قوانین آن فعالیت می‌کند!

عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی هم در پی ادعاهای تخت‌روانچی، دخالت جمهوری اسلامی در حمله به سفارت آمریکا در بغداد را رد کرد و «نسبت به هرگونه واکنش نسنجیده و اشتباه در محاسبه از سوی مقامات آمریکایی هشدار داده و کاخ سفید را به تجدید نظر در سیاست‌های مخرب خود در منطقه فراخواند.» این مواضع وزارت خارجه جمهوری اسالمی نشان می‌دهد که از اقدام نظامی آمریکا که آن را «واکنش نسنجیده» خوانده، نگران است.

اما نقش جمهوری اسلامی در حمله به سفارت آمریکا آشکارتر از آن است که دستگاه دیپلماسی حکومت ایران قادر به لاپوشانی و انکار آن باشد. روزنامه کیهان تهران که چهارشنبه ۱۱ دی‌ماه در سرمقاله خود خبرگزاری رویترز را به دلیل اعلام آمار ۱۵۰۰ کشته در اعتراضات آبان‌‌ماه زیر سوال برده در انتها نوشته «اگر ملا علی ۱۵۰ سال پیش به تاجر صهیونیست انگلیسی یک سیلی زد، امروز سیّد علی به ارباب انگلیس (آمریکا) سیلی زده است، آنهم بارها. آخرینش را همین دیروز در بغداد خوردند»! این روزنامه که به عنوان «ارگان بیت‌ رهبرین نماینده رسانه‌ای ولی‌فقیه و حزب‌اللهی‌هاست در دو سه ماه گذشته بارها به «جوانان مؤمن و انقلابی عراق» و نیروهای حشدالشعبی و وابسته به رژیم ایران توصیه کرد که سفارت آمریکا را اشغال کنند.

روزنامه «جوان» نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز نوشته «این اولین ضرب شست عراقی‌ها به آمریکایی‌ها بود و حشدالشعبی گفته که پاسخ کوبنده در راه است؛ هشداری که مقامات واشنگتن نیز انتظار آن را می‌کشند.»

خبرگزاری تسنیم نیز پوستری طراحی کرده و حمله به سفارت آمریکا را «گوشمالی شیطان» خوانده است.

گردان‌های حزب‌الله عراق نیز اعلام کردند که حمله به سفارت آمریکا در بغداد اولین درس به آمریکایی‌ها بود. سخنگوی رسمی این تشکیلات گفته پاسخ به تجاوزات آمریکا علیه مواضع حشدالشعبی در شهر مرزی القائم٬ قاطع و کوبنده خواهد بود.

ده‌‌ها نفر از حامیان حشدالشعبی و حزب‌‌الله روز سه‌شنبه به تلافی حملات سنگین و خونین آمریکا به مقر حشدالعشبی در استان الانبار عراق به سفارت آمریکا در عراق حمله کردند. آمریکا به تلافی حمله راکتی به یکی از پایگاه‌‌های نظامی خود علیه نیروهای وفادار به رژیم ایران اقدام کرد. در این حمله یک پیمانکار آمریکایی کشته و چند نفر مجروح شدند.

در آخرین خبرها علی خامنه‌‌ای رهبر جمهوری اسلامی حمله آمریکا به حشدالشعبی عراق را به شدت محکوم کرد. او در دیدار با گروهی از پرستاران گفت: «ملاحظه کنید [آمریکایی‌ها] در عراق و سوریه چه می‌کنند. انتقام داعش را از حشدالشعبی دارند می‌گیرند. حشدالشعبی چون داعش را– که اینها ساخته و پرداخته کرده بودند– زمینگیر و ازاله کرد، حالا دارند انتقام می‌گیرند. بنده و دولت و ملت ایران به‌شدت این خباثت آمریکا را محکوم می‌کنیم.»

سیدعلی خامنه‌ای، که کیهان تهران حمله به سفارت آمریکا در بغداد را «سیلی سیّد علی به آمریکا» خوانده است، در بخشی از این سخرانی مدعی شد: «می‌بینید سراسر عراق هیجان ضدآمریکایی چقدر است؟ باز آن جناب توییت کرده که ما این را از چشم ایران می‌بینیم. شما غلط می‌کنید! ایران اگر بخواهد با کشوری مبارزه کند صریح این کار را می‌کند. ما به منافع و عزت ملت‌مان پایبندیم و هرکس آن را تهدید کند بدون هیچ ملاحظه‌ای با او روبرو می‌شویم و ضربه می‌زنیم.»

در اکانت توییتر خامنه‌ای این بخش از سخنان او در جواب ترامپ ریتوییت شده است:

در حالی که این توییت خامنه‌ای مدعیست که جمهوری اسلامی دخالتی در حمله به سفارت آمریکا در عراق نداشته، ولی معلوم نیست شادی رسانه‌های وابسته‌ی داخلی و «سیلی سیّد علی به آمریکا» را که کیهان تهران به عنوان ارگان ولی فقیه به آن افتخار می‌کند و همچنین توصیه‌‌های این روزنامه مبنی بر تشویق «جوانان مؤمن و انقلابی عراق» در اشغال سفارت آمریکا در بغداد را چگونه می‌توان انکار کرد!

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در توییتی نوشت که «حمله امروز توسط تروریست‌ها- ابو مهدی المهندس و قیس الخزعلی- و با حمایت وابستگان ایرانی [جمهوری اسلامی]- هادی العماری و فالح الفیاض انجام شد. در تصویر زیر همه در خارج سفارتخانه ما نشان داده می‌شوند.»

روز چهارشنبه ۱ ژانویه ۲۰۲۰ نیز گروهی از شبه‌نظامیان حشدالشعبی در دور و بر سفارت آمریکا در بغداد به سنگ‌پرانی و آتش زدن پرچم ایالات متحده پرداختند
کیهان چاپ لندن:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *