هشدار گروهی از اصولگرایان به خامنه‌ای: ساختار‌ها را تغییر ندهید، اعتراض‌ها گسترده‌تر می‌شود

By | ۱۳۹۸-۱۰-۱۲

گروهی فعالان اصولگرا با انتشار نامه‌ای خطاب به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از «اشرار» نامیدن معترضان آبان‌ماه انتقاد کرده و نسبت به «اضمحلال نظام» هشدار دادند.

این نامه که بیش از ۱۰۰  دانشجو و استاد دانشگاه که خود را «فعال عرصه عدالتخواهی» نامیده‌اند، آن را امضا کرده‌اند، در کانال تلگرام سعید زیباکلام از اساتید اصولگرای دانشگاه منتشر شده است.

در این نامه آمده «اشرار» خطاب کردن معترضان آبان منجر به «بی‌مبالاتی بیشتر نهادهای مسئول امنیت نسبت به حقوق انسانی معترضین» و «اشتعال خشم عمومی» شد.

رهبر جمهوری اسلامی در نخستین‌ روزهای این اعتراض‌ها، از معترضان با عنوان گروهی از «اشرار» نام برده بود.

آنها در نامه خود آورده‌اند سرکوب اعتراض‌های آبان تصویری که از نظام به «جهانیان» داد این بود که «اگر مردم معترض به خیابان‌ها آمده و اعتراض بعضا خشم‌آلود خود را بروز دهند، باید منتظر گلوله‌های ما باشند».

در این نامه آمار‌های غیررسمی کشتار معترضان «حیرت‌آور و فاجعه‌بار» ارزیابی و درخواست شده «آمار واقعی قربانیان و بازداشت‌شدگان، بدون فرافکنی‌ها و اجبار خانواده‌های آنان به سکوت، انکار و یا تحریف» اعلام شود.

امضاکنندگان این نامه نوشته‌اند: «این حداقل مسئولیت‌پذیری یک نظام سیاسی در قبال مردم است که پاسخگوی ابهامات پیرامون خون‌های ریخته شده باشد.»

آنها همچنین هشدار داده‌اند «اگر جمهوری اسلامی دست به اصلاحات اساسی، بنیادین و ساختاری نزند و در سیاست‌های راهبردی فعلی تجدید نظر نکند» اعتراض‌ها در آینده ابعاد گسترده‌تری خواهد یافت.

این نامه همچنین هشدار داده اگر جمهوری اسلامی «اراده جدی برای فهم واقعیت دردهای مردم و شنیدن فریادهای نارضایتی آن‌ها و به رسمیت‌شناختن حق اعتراض‌شان نداشته باشد» دیگر «چیزی از مشروعیت و مقبولیت نظام باقی نخواهد ماند».

روز پنجشنبه، محمود صادقی، نماینده مجلس در توییتی با اشاره به اظهارنظر خامنه‌ای درباره اعتراض‌های آبان نوشت سخنان خامنه‌ای «این گمانه را تقویت می‌کند که مشاوران نمی‌گذارند همه‌ واقعیت‌ها» به او برسد.

او افزود رفتار مردم در اعتراض‌های آبان نشان می‌دهد که «احساس می‌کنند نظام راه خود را می‌رود و گوش شنوایی برای شنیدن صدای مردم و عزمی جدی برای رضایت و رفاه آنها ندارد».

ایران اینترنشنال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *