پیشنهاد مذاکره بعد از کشته شدن سلیمانی؛ دونالد ترامپ: قاسم سلیمانی باید سال‌ها پیش کشته می‌شد

By | ۱۳۹۸-۱۰-۱۴

– -پمپئو می‌گوید تصمیم پرزیدنت ترامپ در از بین بردن قاسم سلیمانی، جان بسیاری از آمریکایی‌ها را نجات داد.
– صدها نفر از مردم عراق و سوریه پس از مرگ قاسم سلیمانی به جشن و پایکوبی پرداختند.
-جان بولتون: امیدواریم کشته شدن سلیمانی گام اول تغییر رژیم در ایران باشد.
-در فروردین ۹۸ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سوی آمریکا در لیست «سازمان‌های تروریستی خارجی» این کشور قرار گرفت. پیش از آن نیز هم ایالات متحده و هم اتحادیه اروپا «سپاه قدس» وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و قاسم سلیمانی فرمانده آن را در فهرست  تحریم‌های خود قرار داده بودند.

روز جمعه سوم ژانویه ۲۰۲۰ (۱۳ دی‌ماه ۹۸)، ساعاتی پس از کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، رئیس جمهوری آمریکا در یک رشته توییت نوشت، «قاسم سلیمانی چه مستقیم چه غیرمستقیم مسئول مرگ میلیون‌ها انسان بود از جمله شمار زیادی از معترضان اخیر که در ایران کشته شدند.»

دفتر فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با صدور اطلاعیه‌ای اسامی کشته‌های ایرانی عضو سپاه پاسداران را که همراه قاسم سلیمانی در بغداد کشته شدند اعلام کرد: حسین جعفری‌نیا، شهرود مظفری نیا، هادی طارمی و وحید زمانیان

به نوشته‌ی ترامپ، «سلیمانی در ایران به شدت منفور بود و در عین حال ترس و وحشت زیادی از او وجود داشت، هرچند ایران هرگز نمی‌تواند به این امر اعتراف کند. مردم ایران، برخلاف آنچه رهبران ایران به جهان خارج می‌گویند، از این بابت [مرگ سلیمانی] غمگین نیستند. او باید سال‌ها پیش کشته می‌شد! قاسم سلیمانی هزاران آمریکایی را در مدتی طولانی یا کشته و یا به شدت زخمی کرد و برنامه‌ریزی می‌کرد که افراد بیشتری را بکشد ولی خودش گیر افتاد.»

ترامپ همچنین تاکید کرده «قاسم سلیمانی باید سال‌ها پیش کشته می‌شد.»

در این میان اما یکی از توییت‌های ترامپ که تکرار یکی از سخنان پیشین اوست معنادار است. وی نوشت: «[رژیم] ایران هرگز در جنگی پیروز نبوده، اما هیچ مذاکره‌ای را نباخته».

عصر جمعه بعد از مراسم حکومتی نماز جمعه، گروهی در حالی که پوسترهایی از قاسم سلیمانی را در دست داشتند علیه آمریکا دست به راهپیمایی زدند. تعدادی از آنها نیز در مقابل دفتر سازمان ملل متحد در تهران تجمع کردند و علیه آمریکا شعار دادند. حامیان حکومت پلاکاردهای مختلفی در دست داشتند اما روی بعضی از آنها شعارهایی با مضامینی علیه مذاکره با آمریکا نوشته شده بود از جمله «لال شود زبانی که پس از سلیمانی حرف از مذاکره با آمریکا بزند».

حامیان حکومت در تهران در مقابل دفتر سازمان ملل در اعتراض به ترور قاسم سلیمانی

همزمان وزیر خارجه آمریکا در یک مصاحبه با CNN گفت: «ما با هم‌پیمانان عرب خود هدف‌مان این است که خشونت‌های رژیم ایران را متوقف کنیم.» مایک پمپئو توضیح داد سلیمانی بطور فعال در منطقه برای انجام فعالیت‌های خرابکارانه برنامه‎ریزی می‌کرد و زندگی صدها هزار نفر از آمریکایی‌ها را به خطر انداخته بود.

او همچنین تاکید کرد تصمیم پرزیدنت ترامپ در از بین بردن قاسم سلیمانی، جان بسیاری از آمریکایی‌ها را نجات داد و این اقدام، در پاسخ به تهدیدی مسلم علیه آمریکایی‌ها بود.

جان بولتون مشاور پیشین امنیت ملی ایالات متحده آمریکا نیز در توییتی ضمن تبریک به همه کسانی که در عملیات نابودی سلیمانی مشارکت داشتند نوشت «این اقدام که از مدت‌ها قبل روی آن کار شده، یک ضربه سرنوشت‌ساز علیه فعالیت‌های خرابکارانه‌ی نیروی قدس در سراسر جهان بود. به امید آنکه کشته شدن سلیمانی گام اول تغییر رژیم در ایران باشد.»

صدها نفر از مردم در عراق و سوریه پس از کشته شدن قاسم سلیمانی به جشن و پایکوبی پرداختند.

معاون سخنگوی دولت آلمان در واکنش به مرگ سلیمانی گفت «این اقدام آمریکا واکنش به یکسری تحریکات نظامی بوده که جمهوری اسلامی ایران مسئولیت آنها را بر عهده دارد.» اولریکه دِمِر افزود: «ما نیز فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را با نگرانی بسیار دنبال می‌کنیم.» این موضع دولت آلمان با انتقاد شدید وزارت خارجه جمهوری اسلامی مواجه شده است.

در فروردین ۹۸ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سوی آمریکا در لیست «سازمان‌های تروریستی خارجی» این کشور قرار گرفت. پیش از آن نیز هم ایالات متحده و هم اتحادیه اروپا «سپاه قدس» وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و قاسم سلیمانی فرمانده آن را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده بودند.
کیهان چاپ لندن:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *