آمریکا به محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران ویزا نداد

By | ۱۳۹۸-۱۰-۱۷

آمریکا به وزیر امور خارجه ایران که قرار بود برای شرکت در نشست شورای امنیت سازمان ملل شرکت کند ویزا نداد. نماینده ایران در سازمان ملل گفته است مقامات آمریکایی به طور رسمی عدم صدور ویزا به ظریف را اعلام نکرده‌اند.

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه ۱۷ دی (هفتم ژانویه) به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد که آمریکا به محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، که قرار بود در نشست شورای امنیت سازمان ملل شرکت کند ویزا نداده است.

قرار بوده است که آقای ظریف برای شرکت در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد کشته‌شدن قاسم سلیمانی به نیویوروک برود.

در گزارش رویترز آمده است که اقدام آمریکا “در تناقض با توافق مقر سازمان ملل در سال ۱۹۴۷ است که از آمریکا می‌خواهد به مقام‌های خارجی اجازه ورود به آمریکا را برای مسائل مربوط به سازمان ملل را بدهد.” اما آمریکا می‌تواند از صدور ویزا به دلایل “مسائل امنیتی، تروریسم و سیاست خارجی” خودداری کند.

عدم صدور ویزا برای وزیر خارجه ایران در شرایطی اتفاق افتاده است که تنش بین ایران و آمریکا بعد از کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس توسط نیروهای آمریکایی در عراق شدت پیدا کرده است.

وزارت امور خارجه آمریکا از اظهار نظر درباره “عدم صدور ویزا برای وزیر خارجه ایران” خودداری کرده است.

نماینده ایران در سازمان ملل نیز در مورد عدم صدور ویزا به ظریف گفت: «ما گزارش‌های رسانه‌ها را دیده‌ایم اما به طور رسمی به ما اطلاع  نداده‌ نشده است.»

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل هم از اظهارنظر درباره عدم صدور ویزا برای ظریف امتناع ورزید.

قرار بوده است ظریف روز پنجشنبه ۱۹ دی (نهم ژانویه) در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد شرکت کند. به نوشته رویترز سفر ظریف به آمریکا پیش از کشته شده شدن قاسم سلیمانی برنامه ریزی شده بوده است.

مجید تخت روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد کشته شدن قاسم سلیمانی را “نمونه بارز تروریسم دولتی” و به عنوان یک “عمل مجرمانه” ، “نقض فاحش اصول اساسی حقوق بین‌الملل”، از جمله منشور سازمان ملل از طرف آمریکا توصیف کرده است.

این نخستین بار نیست که آمریکا از صدور ویزا برای مقامات ایرانی خود داری کرده است. در شش سال گذشته ظریف بارها همراه روحانی عازم نیویورک شده بود اما روز دهم مرداد سال جاری برای نخستین بار آمریکا وزیر امور خارجه ایران را در فهرست تحریمی‌های خود قرار داد.

تاکنون روال برخورد آمریکا با افرادی که در فهرست تحریم قرار می‌گیرند اینگونه بوده که از سفر آنها به خاک این کشور جلوگیری می‌کرده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا ۳۱ ژوئیه ۲۰۱۹ وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی را در لیست تحریم‌های خود قرار داد. این وزارتخانه در استدلال خود آورده است که ظریف به نام رهبر جمهوری اسلامی، آیت‌الله علی خامنه‌ای عمل می‌کند.

دولت آمریکا علی خامنه‌ای و دارایی‌ها و نهادهای وابسته به او را نیز تحریم کرده است.
دویچه وله :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *