خامنه‌ای: یک سیلی دیشب زده شد، اما انتقام مسئله دیگری است

By | ۱۳۹۸-۱۰-۱۸

رهبر جمهوری اسلامی با اشاره به کشته شدن قاسم سلیمانی او را “رفیق خوب، عزیز، شجاع و خوش‌بخت ما” توصیف کرد. خامنه‌ای می‌گوید حمله موشکی سپاه به پایگاه آمریکا در عراق کافی نیست و آمریکایی‌ها باید از منطقه بروند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی صبح چهارشنبه ۱۸ دی (هشتم ژانویه) در یک سخنرانی که به طور زنده از بسیاری از شبکه‌های تلویزیون حکومتی پخش می‌شد به ستایش از شخصیت قاسم سلیمانی و اقدامات او، به خصوص در مقام فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران پرداخت.

بامداد جمعه، ۱۳ دی دو خودروی حامل قاسم سلیمانی، چهار پاسدار دیگر سپاه قدس و پنج استقبال کننده آنها نزدیک فرودگاه بغداد هدف حمله پهپادی آمریکا قرار گرفت و همه سرنشینان، از جمله ابومهدی المهندس معاون حشد الشعبی کشته شدند.

خامنه‌ای ابومهدی المهندس را “مردی نورانی و دلیر” خواند و گفت قاسم سلیمانی “با امثال اینجور انسان‌های مومن و شجاع و نورانی” توانستند کارهای بزرگی در منطقه انجام دهند.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در بیانیه‌ای که صبح جمعه منتشر شد اعلام کرد که حمله به خودروی حامل قاسم سلیمانی و همراهانش به دستور دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده انجام شده زیرا مطابق ارزیابی واشنگتن او در حال نهایی کردن طرحی برای حمله به دیپلمات‌ها و پیمانکاران آمریکایی در عراق و منطقه بوده است.

“زنده شدن انقلاب” پس از کشته شدن سلیمانی

رهبر جمهوری اسلامی که پس از کشته شدن سلیمانی در بیانیه‌ای تهدید کرده بود “انتقام سختی” در انتظار آمریکا خواهد بود در نخستین سخنرانی خود پس از این حادثه گفت: «شهادت او زنده بودن انقلاب در کشور ما را به رخ همه‌ی دنیا کشید. عده‌ای می‌خواستند وانمود  کنند که انقلاب در ایران مرده و از بین رفته و تمام شده. البته عده‌ای هم سعی می‌کنند این اتفاق بیفتد. شهادت او نشان داد که انقلاب زنده است.»

منظور او نارضایتی‌های روزافزون در ایران و حرکت‌های اعتراضی گسترده در آبان ماه است که با اعتراض به افزایش غیرمنتظره بهای بنزین آغاز شد و خیلی زود سویه‌ای ضد حکومتی پیدا کرد.

پس از انتقال جسد قاسم سلیمانی و همراهانش به ایران، در شهرهای مختلف مراسم تشییع جنازه‌ای برپا شد که جمعیت انبوهی در آن شرکت کردند. در مراسم خاکسپاری سلیمانی در زادگاهش کرمان به دلیل ازدحام شدید و سوءتدبیرهای برگزارکنندگان مراسم در پیش‌بینی تراکم جمعیت و عدم اتخاذ تدابیر امنیتی ده‌ها نفر جان خود را از دست دادند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، خامنه‌ای در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به حضور جمعیت انبوه در شهرهای مختلف در مراسم روزهای اخیر گفت: «این شهید عزیز هر وقت گزارشی، کتبی یا شفاهی می‌داد، من قلباً و زباناً او را تحسین می‌کردم. اما امروز در مقابل آنچه که او سرمنشا آن شد و برای کشور و منطقه به وجود آورد من در برابر او تعظیم می‌کنم.»

شب گذشته روابط عمومی سپاه پاسداران در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروی هوافضای سپاه در یک عملیات تلافی‌جویانه با پرتاب ده‌ها موشک به پایگاه عین‌الاسد در استان انبار که بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در عراق محسوب می‌شود این پایگاه را “در هم کوبیده” است.

خواست خاتمه یافتن حضور آمریکا در منطقه

خامنه‌ای با اشاره به این حمله موشکی گفت: «بحث انتقام و اینها بحث دیگری است. حالا یک سیلی دیشب به اینها زده شد. این مسئله دیگری است. آنچه در مقام مقابله مهم است؛ کارهای نظامی به این شکل کفایت آن را نمی‌کند. آنچه مهم است بایستی حضور فسادبرانگیز آمریکا در این منطقه تمام شود.»

بحث ضرورت خروج کامل نیروهای آمریکایی از منطقه را شمار دیگری از مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی، به خصوص فرماندهان سپاه پاسداران نیز تکرار کرده‌اند.

حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران روز سه‌شنبه در مراسم تشییع جنازه قاسم سلیمانی در کرمان گفت کشته شدن او “نقطه آغازی بر پایان خروج آمریکا از منطقه است و این صحنه را به زودی همه خواهند دید”.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ۱۵ دی در واکنش به تهدیدهای مسئولان جمهوری اسلامی هشدار داده بود که در صورت حمله به شهروندان یا منافع آمریکا ۵۲ نقطه ایران، به عنوان نمادی از ۵۲ گروگان آمریکایی در جریان اشغال سفارت ایالات متحده در تهران در سال ۵۸ “خیلی سخت و خیلی سریع” هدف قرار می‌گیرد.

ترامپ گفته بود برخی هدف‌های تعیین شده برای ایران و فرهنگ ایرانی از اهمیت زیادی برخوردارند. این سخنان در آمریکا و کشورهای دیگر با انتقادهای زیادی روبرو شد زیرا مطابق حقوق بین‌الملل آسیب زدن به مراکز فرهنگی در مناقشه‌های نظامی مصداق “جنایت جنگی” است.

تهدید “به آتش کشیدن” اسرائیل

در بیانیه شب گذشته روابط عمومی سپاه پاسداران، اسرائیل نیز به طور تلویحی تهدید شده است. سپاه پاسداران با اشاره به حمله پهپادی بامداد جمعه می‌گوید در این اقدام اسرائیل را “جدای از رژیم جنایت‌کار آمریکا” نمی‌داند.

سپاه در نخستین ساعات چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای از “شلیک ده‌ها فروند موشک بالستیک” به پایگاه‌های نظامی آمریکا در خاک عراق خبر داد.

این تهدید را فرمانده سپاه آشکارتر بیان کرده است. به گزارش خبرگزاری ایرنا حسین سلامی در سخنرانی خود در کرمان گفت: «باز هم می‌گوییم اراده ما قوی است و اگر حرکتی دیگر انجام دهند آنجا را که دوست دارند و به آن عشق می‌ورزند، به آتش می‌کشیم و خودشان می‌دانند آنجا کجاست.»

با این همه  در حالی که اسماعیل کوثری، جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله سپاه، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر حمله موشکی به پایگاه‌های آمریکا در عراق را “اقدام اولیه” خوانده، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه در یک پیام توئیتری آن را اقدامی “متناسب” دانسته که به گفته او تمام شده است.

محمد حسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در بیانیه‌ای هشدار داده که “شرارت جدید امریکا با پاسخی قوی‌تر، کوبنده‌تر و با وسعت بیشتر” مواجه خواهد شد.

دونالد ترامپ در نخستین واکنش به حمله‌های موشکی شامگاه سه‌شنبه به پایگاه‌های آمریکا در عراق در یک پیام توئیتری نوشته که “همه چیز خوب است” و ارزیابی تلفات و خسارت‌ها جریان دارد. او وعده داد درباره این حادثه بیانیه‌ای منتشر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *