لوموند:  “انتقام”حساب شدۀ ایران

By | ۱۳۹۸-۱۰-۱۹

“لوموند” روزنامۀ عصر پاریس مهمترین مطالب شمارۀ امروز خود را به بررسی حملات موشکی ایران به دو پایگاه نظامی در عراق اختصاص داده که در آنها سربازان آمریکا و دیگر کشورهای عضو ائتلاف بین المللی مستقر هستند.

“انتقام”حساب شدۀ ایران عنوان اولین مقالۀ بلند «لوموند» به قلم “اِلن کاول” است که در آن نویسنده موشک پراکنی ایران را به تلافی قتل قاسم سلیمانی، “هشداری نیم بند” خوانده و با اشاره به ضایعات اندک حملات موشکی ایران علیه نیروهای آمریکایی در عراق و همچنین پیام توئیتری محمدجواد ظریف نوشته است : “انتقام سختی” که تهران پس از قتل سلیمانی علیه آمریکا وعده داده بود، عاقبت بدون تبعات و ضایعات سنگین خاتمه یافت.

«لوموند» افزوده است که به گفتۀ مقامات آمریکایی سپاه پاسداران در مجموع پانزده موشک علیه نیروهای آمریکایی مستقر در عراق شلیک کرده و از آن میان چهار موشک عمل نکرده، یک موشک به پایگاه اربیل و ده موشک دیگر نیز به پایگاه “عین الاسد” اصابت کرده است. “اِلن کاول” تصریح کرده است که در هر حال مطلب مهم در این میان فقط این است که برای اولین بار جمهوری اسلامی ایران به یک اقدام نظامی مستقیم علیه آمریکا دست زده است.

«لوموند» همچنین مطلب دیگری به چاپ رسانده به قلم ژیل پاری”، گزارشگر خود در واشنگتن، که در آن می خوانیم که رژیم جمهوری اسلامی ایران و چگونگی سرنگونی آن یکی از مشغله های قدیمی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا دهه ها حتا پیش از روی کار آمدن وی بوده است. نویسندۀ مقاله فشارهای رئیس جمهوری آمریکا را بر ایران (از خروج از برجام گرفته تا تشدید سنگین ترین تحریم ها) اقدامی روشمند برای به زانو درآوردن جمهوری اسلامی ایران خوانده است. گزارشگر «لوموند» به مصاحبۀ معروفی با دونالد ترامپ در ششم اکتبر سال ۱۹٨۰ و پس از گروگانگیری در سفارت آمریکا در تهران اشاره کرده که در آن دونالد ترامپ صریحاً خواستار اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران و دست گذاشتن بر منابع نفتی این کشور شده بود.

“ژیل پاری” سپس می نویسد که رئیس جمهوری آمریکا دستور قتل قاسم سلیمانی را پس از حملۀ اخیر به سفارت آمریکا در بغداد صادر کرد که به اعتقاد آمریکا به دستور تهران و توسط شبه نظامیان حشدالشعبی و با هدایت سپاه قدس به فرماندهی سردار سلیمانی صورت گرفت.

گزارشگر «لوموند» می افزاید که قتل سلیمانی نشان می دهد که تا چه حد تحقیر ناشی از گروگانگیری در سفارت آمریکا در تهران در سیزدهم آبان ماه ۱۳۵٨ در نزد رئیس جمهوری آمریکا همچنان زنده است.

«لوموند» در صفحۀ “بحث و نظر” خود دو مقالۀ بلند به قلم مفسر فرانسوی، “برنارد گه تا” و جیمس رابین مشاور امور راهبردی کاخ سفید و مقامات پیشین دولت بیل کلینتون منتشر کرده است. جیمس رابین در مقالۀ خود جنگ میان ایران و آمریکا را در حال حاضر احتمالی واقعی دانسته و گفته است که در سال ۲۰۰۳ بسیاری از حملۀ آمریکا به عراق برای اشغال این کشور و سرنگون کردن صدام حسین به اتهام داشتن سلاح های کشتار جمعی تعجب کرده و می گفتند که دولت آمریکا باید در اصل جمهوری اسلامی ایران را به جای عراق آماج می گرفت، زیرا، حکومت اسلامی ایران در آن زمان همانند امروز بزرگترین حامی تروریسم در جهان بود و برنامه های پیشرفته ای برای تولید سلاح اتمی و موشک های بالستیکی داشت.

جیمس رابین افزوده است : در حالی که اینک جنگ میان ایران و آمریکا احتمالی واقعی است، اما، اوضاع جهانی و بین المللی تغییرات مهمی کرده است. مهمترین مؤلفه های این تغییر به گفتۀ جیمس رابین این است که در قیاس با سال ۲۰۰۳ ایالات متحد آمریکا امروز یعنی بعد از روی کار آمدن دونالد ترامپ در صحنۀ بین المللی منزوی است و در عین حال قادر نیست میان اقدام نظامی و اقدام دیپلماتیک هماهنگی ایجاد کند، مضاف بر اینکه آمریکا از یک هدف نظامی روشن در قبال ایران برخوردار نیست.

جیمز رابین قاسم سلیمانی را از جمله جنایتکارانی خوانده که دستش به خون هزاران نفر آغشته است. وی فرماندۀ فقید سپاه قدس را دست کم مسئول مرگ ششصد سرباز آمریکایی، کشته شدن صدها ایرانی در داخل و خارج از کشور به ویژه در کشورهای اروپایی و همچنین حفظ بشار اسد به بهای نابودی سوریه می خواند و می گوید : قاسم سلیمانی و بشار اسد جنایتکاران جنگی هستند که می توان آنان را با پل پُت، رهبر خمرهای سرخ، رهبران “هوتو” در رُواندا و مقامات آلمان نازی مقایسه کرد و هم سطح دانست که برای حفظ قدرت به کشتار و نسل کشی مبادرت کردند. مشاور امور راهبردی کاخ سفید سپس افزوده است که اگر آمریکا از انزوای دیپلماتیک خارج شود قادر است با حمایت اروپا و کشورهای خاورمیانه تدابیری جهت مقابله با رفتارهای خشونت آمیز تهران در منطقه به اجرای بگذارد.

با این حال، “برنارد گه تا”، مفسر فرانسوی معتقد است که بعد از سقوط صدام حسین، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، لحظۀ تاریخی مناسبی را برای اعمال فشار بر جمهوری اسلامی ایران انتخاب کرده است. به گفتۀ مفسر فرانسوی جمهوری اسلامی ایران علاوه بر یک خیزش اجتماعی گسترده در داخل کشور با اعتراض های مردمان عراق و لبنان روبرو است که دخالت ها و اقدام های استعماری حکومت تهران را در کشورهای خود برنمی تابند. “برنارد گه تا” رژیم جمهوری اسلامی ایران را رژیمی ورشکسته از نظر اقتصادی و رو به افول از نظر سیاسی خوانده است.
رادیو فرانسه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *