روحانی به جانسون: اگر قاسم سلیمانی نبود شما در لندن امنیت نداشتید

By | ۱۳۹۸-۱۰-۱۹

رئیس جمهوری ایران در گفت‌وگوی تلفنی با نخست وزیر بریتانیا خطاب به وی گفت که «اگر قاسم سلیمانی نبود شما امروز در لندن امنیت نداشتید». در مقابل بوریس جانسون نیز خواستار پایان دادن به خصومت‌ها شد.

این گفت‌وگو در حالی انجام شد که بوریس جانسون یکشنبه گذشته در نخستین موضع نسبت به کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس ایران در عراق گفته بود که قاسم سلیمانی تهدیدی برای منافع همه ما و مسئول اقدامات و رفتارهای ایذایی و بی‌ثبات‌کننده در منطقه بود. وی تاکید کرده بود که ما از مرگ سلیمانی تأسف نمی‌خوریم چراکه اقدامات او که به مرگ هزاران شهروند غیرنظامی بی‌گناه انجامید.

نخست وزیر بریتانیا روز گذشته هم در پارلمان این کشور گفته بود که سلیمانی «دستانش به خون نیروهای بریتانیا آلوده بود.»

اگر آمریکا مرتکب خطای دیگری شود، پاسخ بسیار خطرناکی را دریافت خواهد کرد

حسن روحانی
رئیس جمهوری ایران

با این حال، به گزارش رسانه‌های دولتی ایران، حسن روحانی امروز پنجشنبه ۹ ژانویه (۱۹ دی) در تماس تلفنی با بوریس جانسون، خواستار تجدید نظر در برخی از اظهارات مقام‌های بریتانیایی شد و گفت: « بی تردید اگر تلاش‌های شهید سلیمانی نبود شما امروز در لندن آرامش نداشتید.»

وی همچنین پاسخ جمهوری اسلامی ایران به آمریکا و حمله به پایگاه نظامی این کشور در عراق را طبق ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد، دفاع مشروع عنوان و تاکید کرد: «اگر آمریکا مرتکب خطای دیگری شود، پاسخ بسیار خطرناکی را دریافت خواهد کرد.»

روحانی ریشه همه ناامنی های اخیر را خروج آمریکا از برجام و اقدامات غیرقانونی آنها عنوان کرد و گفت: «این اقدام تروریستی آمریکا برخلاف همه مقررات بین المللی انجام شد. آنها دو سال است دارو و غذای مردم را هم تحریم کرده اند و با ترور سردار سلیمانی دست به یک جنایت بزرگ زدند.»

همزمان رسانه‌های بریتانیایی مدت زمان این گفت‌وگو را ۲۰ دقیقه عنوان کردند و به نقل از سخنگوی دولت نوشتند که در این گفت‌وگو جانسون بر تعهد بریتانیا به توافق هسته‌ای تاکید کرده است.

سخنگوی دولت بریتانیا همچنین افزود: «آن‌ها درباره وضعیت منطقه در پی کشته شدن قاسم سلیمانی مذاکره کردند و نخست وزیر بریتانیا خواستار پایان دادن به خصومت‌ها شد.»

آقای جانسون در این گفت‌وگو بار دیگر خواستاری آزادی نازنین زاغری-رتکلیف و سایر اتباع دو ملیتی شد.

روحانی خطاب به شارل میشل: نگذارید از اروپا کاملا مایوس شویم

حسن روحانی علاوه بر گفت‌وگو با بوریس جانسون، با شارل میشل، رئیس شورای اروپا نیز تلفنی صحبت کرد و گفت: «اتحادیه اروپا باید با اتخاذ مواضع مستقل از واشنگتن، اجازه ندهد ایران کاملا از اروپا مایوس شود.»

طبق گزارش سایت ریاست جمهوری ایران، روحانی در این گفت‌وگو تاکید کرد که «ایران آماده است با اتحادیه اروپا همکاری نزدیکتری داشته باشد و معتقدیم نباید اجازه داد فرصت همکاری، از بین برود.»

ایران و اروپا به دنبال ثبات منطقه و تحکیم مجدد برجام هستند و برای ما بسیار مهم است که اروپا و چین و روسیه بتوانند برای حفظ برجام نقش مهم خود را ایفا کنند تا منافع ایران تامین شود

حسن روحانی
رئیس جمهوری ایران

رئیس جمهوری ایران درباره حفظ برجام نیز گفت: «ایران و اروپا به دنبال ثبات منطقه و تحکیم مجدد برجام هستند و برای ما بسیار مهم است که اروپا و چین و روسیه بتوانند برای حفظ برجام نقش مهم خود را ایفا کنند تا منافع ایران تامین شود.»

از سوی دیگر طبق گزارش سایت شورای اتحادیه اروپا، شارل میشل در این گفت‌وگو موضع اتحادیه اروپا مبنی بر آمادگی برای تعامل با همه طرف‌های درگیر به منظور کاهش تنش‌ها را تکرار کرد.

شارل میشل در این گفت‌وگو از روحانی خواست که ایران به تعهدات خود در چارچوب توافق هسته‌ای برگردد و برجام را برای امنیت جهانی بسیار مهم توصیف کرد.
یورو نیوز:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *