رأی مجلس نمایندگان به محدود کردن اختیارات ترامپ برای اقدام نظامی علیه ایران

By | ۱۳۹۸-۱۰-۲۰

مجلس نمایندگان آمریکا که اکثریت آن در اختیار حزب دمکرات است، عصر پنج‌شنبه ۱۹ دی قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که تاکید می‌کند دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، پیش از اقدام نظامی دیگری علیه ایران باید تایید کنگره را بگیرد.

این قطعنامه الزام‌آور نیست و نیاز به امضای رئیس جمهور ندارد، اما با این حال نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، اظهار داشت که «این بیانیه کنگره ایالات متحده است» و از این رو «قدرت کافی» را دارد.

خانم پلوسی افزود که این اقدام بر محدود ساختن اقدامات نظامی دونالد ترامپ «از جان آمریکایی‌ها و ارزش‌های آمریکا» محافظت می‌کند. وی سپس تاکید کرد که «دولت [دونالد ترامپ] باید تنش‌ها را کاهش دهد و مانع خشونت بیشتر شود».

قطعنامه مجلس نمایندگان آمریکا با ۲۲۴ رای مثبت در برابر ۱۹۴ رای مخالف به تصویب رسید که از این میان سه نماینده جمهوری‌خواه هستند، مت گائتز و فرانسیس رونی از فلوریدا و توماس میسی از کنتاکی.

قطعنامه مشابهی را نیز سناتور تیم کین از ویرجینیا مهیا کرده اما از آنجا که اکثریت مجلس سنا در اختیار جمهوری‌خواهان است، تایید آن بسیار دشوار می‌نماید.

با این حال اقدامات او در روز پنج‌شنبه با حمایت احتمالی سناتور جمهوری‌خواه تد یانگ از ایالات ایندیانا تا حدی تقویت شد. آقای یانگ اعلام کرد که احتمال دارد از اقدامات او در رابطه با اختیارات جنگ حمایت کند.

یک روز قبل از آن نیز دو سناتور جمهوری‌خواه دیگر اعلام کرده بودند که از طرح سناتور کین حمایت خواهند کرد.

سناتور یانگ اظهار داشت: «ما اعضای نهادی متفاوت در حکومت هستیم. این وظیفه ماست وقتی که با موضوعی مانند زندگی و مرگ مواجه می‌شویم، از هیچ کسی هر حرفی را نپذیریم.»

وی سپس آرزو کرد که ای کاش مقامات دولت آقای ترامپ در جلسه روز چهارشنبه با اعضای کنگره، اطلاعات بیشتری درباره حمله پهپادی نیروهای آمریکایی به ژنرال قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، می‌دادند.

نانسی پلوسی نیز هنگام اعلام رای مجلس نمایندگان آمریکا اقدام نیروهای آمریکایی در کشتن آقای سلیمانی را «تحریک‌آمیز و نامتناسب» خواند.

آقای ترامپ و مقامات دولت می‌گویند قاسم سلیمانی قصد حمله به نظامیان و شهروندان آمریکایی را داشت و از این رو تصمیم به حذف فیزیکی او گرفتند.

رهبران ایران تاکید داشته‌اند که «انتقامی سخت» خواهند گرفت. ایران بامداد چهارشنبه حملاتی موشکی را به دو پایگاه نظامی آمریکا در عراق انجام داد که به گفته مقامات آمریکایی و عراقی، تلفاتی در پی نداشت.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ س.ن
رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *