کاوه مدنی: مغزهای ایرانی که هدر رفت و دردهای کانادایی که به جای ماند

By | ۱۳۹۸-۱۰-۲۱

کاوه مدنی، معاون سابق محیط زیست ایران، در ستونی با اشاره به شلیک موشک سپاه به هواپیمای مسافربری اوکراینی که حامل تعداد زیادی از نخبگان ایرانی هجرت‌کرده به کانادا بود می‌نویسد این تنها گوشه‌ای از «از دست رفتن مغزها» به دست ایران بود.

مدنی نوشت: «مسافران ایرانی پرواز ۷۵۲  تهران-کی‌یف، تنها بخش کوچکی از مغزهایی بودند که ایران تقدیم بقیه دنیا کرده است.»

او اضافه کرد: «وضعیت روبه‌ وخامت اقتصادی و زیست‌محیطی ایران، موارد نقض حقوق بشر، و ماجراجویی‌های هسته‌ای، نظامی و سیاسی همواره در رسانه‌های بین‌المللی بزرگنمایی می‌شود. اما کمتر  درباره جوانان مستعد ایرانی که بزرگ‌شده و تحصیل‌کرده ایران که به جوامع جدیدشان خدمت می‌کنند می‌شنوید.»

مدنی اضافه کرد این جوانان صرف‌نظر از «پروازهای سیاسی» آزاردهنده بین منزل جدید و قدیمی‌شان، «در تلاش برای آن هستند که دنیا را برای همه جای بهتری کنند».

ستاد کل نیروهای مسلح ایران امروز شنبه در بیانیه‌ای اذعان کرد هواپیمایی مسافری که حامل ۱۷۶ مسافر و خدمه بود بر اثر «خطای انسانی» مورد اصابت موشک از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفته است. مسافران این پرواز اکثرا دانشجویان نخبه‌ای بودند که در سال‌های اخیر برای ادامه تحصیل و زندگی به کانادا مهاجرت کرده بودند.

مدنی نوشت: «مشکل فرار مغزها در ایران بر کسی پوشیده نیست. این کشور همچنان در حال از دست دادن استعدادهایش به نفع اروپا و آمریکای شمالی است. بیشتر کسانی که برای کار یا ادامه تحصیل از ایران می‌روند دیگر باز نمی‌گردند.»

او توضیح داد که حتی تصمیم دولت دونالد ترامپ برای اعمال قوانین سختگیرانه در ورود ایرانیان به خاک آمریکا، دانشجویان ایرانی را از تلاش برای مهاجرت به آمریکا باز نداشته است.

مدنی با اشاره به اینکه هواپیمای ساقط‌شده علاوه بر دانشجویان نخبه حامل «متخصصین، کارآفرینان و معلمانی بود که همه سرمایه‌های ارزشمندی برای سرزمین جدیدشان بودند».

او اضافه کرد: «این افراد تنها مسافران یک پرواز بین‌المللی از مبدا ایران بودند که بعد از کشته‌شدن‌شان ما خبردار شدیم.»

مدنی که خود پس از زندانی شدن از مقام رسمی خود کناره‌گیری کرده و از ایران خارج شد نوشت: «ما در ترس، تنش، عدم قطعیت و تئورهای توطئه بزرگ شده‌ایم.»

مدنی نوشت: «آنچه مرا نگران می‌کند بی‌اطلاعی ما از منابع انسانی ازدست‌رفته ایران با پروازهای بین‌المللی دیگری است که سقوط نمی‌کنند!»

او اضافه کرد: «اگر مسافرین پرواز ۷۵۲ را یک نمونه از مردمی درنظر بگیریم که ایران روزانه یا حتی در آغاز هر ترم تحصیلی از دست می‌دهد، کشور به رغم ادعاهای اخیر برای مقام‌های  دولتی کشور، اتلاف سرمایه انسانی فاجعه‌باری را تجربه می‌کند.»

مدنی با اشاره به ترکیب سنی جوان مسافران این پرواز، نوشت مسافران ایرانی جان‌باخته سهم فعالی در بخش‌های «علوم، مهندسی، بهداشت، اقتصاد و جامعه» کانادا داشتند.

او در پایان نوشت: «این خسران مشترکی برای ایران و کاناداست – دو کشوری که علیرغم اینکه سیاسیون تصمیم به قطع رابطه گرفته‌اند، مردمان‌شان نشان داده‌اند به هم پیوسته و جدانشدنی‌اند.»
ایران اینترنشنال;:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *