خشونت جنسی ماموران امنیتی علیه معترضین ایرانی

By | ۱۳۹۸-۱۰-۲۶

عفو بین‌الملل: ماموران لباس شخصی در صدد تجاوز جنسی به یکی از زنان معترض بودند

سازمان عفوبین‌الملل در آخرین بیانیه خود در خصوص اعتراضات  گسترده مردم ایران در روزهای گذشته و در واکنش به سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی توسط موشک‌های سپاه، رفتارهای خشن و غیرانسانی ماموران امنیتی و لباس‌شخصی‌ها با مردم معترض در خیابان‌های ایران را تقبیح کرد و گزارش تکان‌دهنده‌ای از میزان خشونت اعمال شده بر معترضین منتشر کرده است.

عفوبین‌الملل در بیانیه خود نوشته است که«این سازمان گزارش‌های تکان دهنده‌ای از خشونت جنسی ماموران لباس شخصی در مورد دست کم یک زن دریافت کرده است».

به نوشته عفو‌بین‌الملل «این زن ساعاتی در بازداشت بوده و در این مدت، یک مامور امنیتی او را به انجام ارتباط جنسی دهانی مجبور کرده و در صدد تجاوز جنسی به او برآمده است».

عفو بین‌الملل همچنین از دستگیری‌های گسترده و فراقانونی ده‌ها تن از معترضان از جمله دانشجویان در شهرهای مختلف خبر داده است.

در این گزارش به برخورد خشونت‌آمیز ماموران امنیتی با معترضان در شهرهای اهواز، اصفهان، زنجان، آمل، بابل، بندر‌عباس، کرمانشاه، سنندج، مشهد، شیراز، تبریز و تهران اشاره شده است.

بنا به نوشته عفو بین‌الملل، در اعتراضات سه روز پیش ایران نیروهای امنیتی با تفنگ بادی و گلوله‌های ساچمه‌ای به سمت معترضان شلیک کردند که باعث مجروحیت جدی معترضان شده است.

بیانیه عفو بین‌الملل می‌گوید که «بررسی زخم‌های معترضان نشان می‌دهد که علاوه بر گلوله ساچمه‌ای، از گلوله پلاستیکی نیز علیه معترضان استفاده شده است. همچنین، ده‌ها فیلم ویدیوئی از شلیک مستقیم گلوله گاز اشک‌آور به داخل تجمع معترضان در دست است».

فیلیپ لوتر، از مدیران عفوبین‌الملل،  گفته «منزجر کننده است که نیروهای امنیتی تجمع مردم برای سوگواری و اعتراض مسالمت‌آمیز و درخواست اجرای عدالت در حق ۱۷۶ مسافر پرواز هواپیما سرنگون شده و ابراز خشم نسبت به پرده‌پوشی اولیه مقامات را با توسل به خشونت سرکوب می‌کنند».

این بیانیه موارد متعددی از زخمی شدن تظاهرکنندگان را برمی‌شمارد و می‌نویسد که ماموران امنیتی و اطلاعاتی حکومت جمهوری اسلامی در برخی بیمارستان‌ها مستقر بودند و براساس اطلاعات به دست آمده، در مواردی قصد داشتند که برخی از زخمی‌ها را به بیمارستان‌های نظامی منتقل کنند و کارکنان بعضی از مراکز درمانی تهران نیز از پذیرش زخمی‌ها خودداری کردند و مدعی شدند که در صورت کمک به زخمی‌ها، ماموران امنیتی آنان را بازداشت خواهند کرد.

عفوبین‌الملل هم‌چنین در بیانیه اخیر خود بار دیگر به حوادث آبان‌ماه هم اشاره کرده است و نوشته که در جریان این اعتراضات گسترده بیش از ۳۰۰ نفر کشته شده‌اند.

پس از شدت گرفتن اعتراضات مردمی در واکنش به سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی نیز سازمان عفوبین‌الملل با در اختیار گذاشتن راه‌های ارتباطی از شهروندان ایران خواست که مشاهدات خود را با این سازمان غیردولتی در میان بگذارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *