سقوط هواپیمای اوکراین؛ نشست لندن: ایران باید مسئولیت کامل بپذیرد و غرامت بپردازد

By | ۱۳۹۸-۱۰-۲۷

وزاری خارجه پنج کشوری که شهروندان آن‌ها در سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراین با موشک سپاه پاسداران کشته شدند، گفته‌اند که تهران باید “مسئولیت کامل” این سانحه را پذیرفته و به خانواده‌های قربانیان غرامت پرداخت کند.

آنها همچنین خواستار محاکمه عاملان سانحه شدند.

وزرای خارجه کشورهای کانادا، بریتانیا، اوکراین، سوئد و افغانستان امروز در نشستی که در لندن در رابطه با سقوط این هواپیما برگزار شد، شرکت کردند. هدف از این نشست اعمال فشار بیشتر بر حکومت ایران برای پاسخگویی درباره هدف قراردادن این هواپیمای مسافربری بود.

وزرای خارجه این پنج کشور در بیانیه‌ای که در پایان این نشست منتشر کردند، به نکاتی اشاره کردند که می‌تواند مشخص کننده “تعامل آن‌ها” با مقامات ایران در این زمینه باشد.

از جمله اطمینان یافتن در این مورد که “ایران مسئولیت کامل سرنگون کردن هواپیمای بوئینگ ۷۵۲ را پذیرفته و وظایفش را نسبت به خانواده‌های قربانیان و سایر بخش‌ها از جمله پرداخت غرامت” انجام می‌دهد.

کشورهای شرکت کننده در این نشست همچنین خواستار “تحقیقات مستقل و شفاف بین المللی” تحت نظارت کنوانسیون سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی” با شرکت کشورهایی شدند که شهروندانشان در این سانحه کشته شدند.

در این بیانیه پنج کشور همچنین خواستار “دسترسی کامل و بدون مانع” به مقامات ایران برای فراهم کردن خدمات کنسولی و شناسایی و بازگرداندن قربانیان “با شایستگی” و براساس خواسته‌های خانواده های آنها شدند.

پس از این نشست وزرای خارجه کانادا، بریتانیا، سوئد، اوکراین و افغانستان در کنفرانسی خبری شرکت کردند.

در این نشست فیلیپ شامپین، وزیر خارجه کانادا گفت: “تنها راهی که جامعه بین المللی به ایران اعتماد کند شفاف بودن این تحقیقات است. ما از دولت ایران خواستیم که در همه مراحل شفاف عمل کند و کارشناسان بین المللی را دخالت دهد.”

او همچنین گفت که ممکن است تحقیقات در این مورد “چندین ماه و یا چندین سال طول بکشد”.

وزیر خارجه کانادا در این نشست خبری تاکید کرد: “می‌دانیم این حادثه اتفاق افتاده اما نمی‌دانیم که چگونه اتفاق افتاده اما تحقیقات است که نشان می‌دهد دلیل این مسئله چه بوده است.

آقای شامپین در بخش دیگری از این نشست خبری گفت که “سوالات خیلی زیادی” در مورد این سانحه وجود دارد، خانواده‌ها به همراه کشورهایی که در این نشست شرکت کردند و جامعه جهانی “همه خواستار پاسخ هستند”.

او همچنین بر ضرورت جلوگیری از وقوع حوادثی مشابه تاکید کرد.

۱۸ دی ماه، ساعاتی پس از حمله موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکا در عراق که به تلافی کشته شدن قاسم سلیمانی به دست آمریکا بود، یک هواپیمای مسافربری از نوع بوئینگ ۷۳۷ متعلق به خطوط هواپیمایی اوکراین دقایقی بعد از بلند شدن از فرودگاه امام خمینی تهران سقوط کرد.

منابع ایرانی علت سانحه را نقص فنی اعلام کردند اما سه روز بعد و پس از انتشار اطلاعاتی مبنی بر اصابت یک موشک به هواپیما بوسیله منابع غیر ایرانی، ایران رسما اعلام کرد که این هواپیما به اشتباه هدف پدافند سپاه پاسداران قرار گرفته است.

رهبران اوکراین و کانادا خواهان همکاری کامل ایران و مجازات مقصران شده‌اند.

بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *