گزارشی از زندان رجایی شهر کرج؛ استفاده ابزاری از سلول انفرادی برای فشار بر زندانیان

By | ۱۳۹۸-۱۰-۲۹

مسئولان زندان رجایی شهر کرج از گذشته از سلول‌های انفرادی به منظور اعمال فشار و تلاش برای شکستن اعتصاب غذا و سایر موارد مشابه بر زندانیان استفاده می‌کردند. اما به تازگی بخصوص پس از انتصاب ریاست جدید زندان از این سلول‌ها به عنوان اهرم فشاری بر زندانیان به منظور پذیرش پیشنهاد خبرچینی و گزارش‌دهی استفاده می‌شود. این فشارها در دوره مدیریت الله کرم عزیزی، رئیس جدید زندان رجایی شهر کرج افزایش چشمگیری داشته است. ضرب و شتم و آزار زندانیان، انتقال به سلول انفرادی، استفاده مداوم از دستبند و پابند در سلول‌های انفرادی و شرایط نامناسب بهداشتی از جمله این فشارها هستند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، زندان رجایی شهر کرج را باید از مخوف‌ترین زندان‌های ایران دانست، این زندان که در طبقه‌بندی سازمان زندان‌ها به عنوان محل نگهداری محکومان جرایم خشن شناخته می‌شود سال‌هاست به عنوان محل تبعید زندانیان سیاسی و غیر سیاسی توسط نهادهای امنیتی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هرانا به تازگی گزارشاتی دریافت کرده است که مستند می کند زندانیان محبوس در این زندان به طرق مختلف تحت فشار مسئولان زندان به منظور پذیرش پیشنهاد جاسوسی و گزارش‌دهی از سایر زندانیان قرار دارند.

سلول‌های انفرادی در زندان رجایی شهر کرج پیش از این برای زندانیان در انتظار اجرای حکم اعدام، یک یا دو هفته پیش از اجرای حکم استفاده می‌شد. همچنین در مواردی به صورت تنبیهی زندانیانی که اقدام به اعتصاب غذا کرده بودند به جهت ایجاد فشار و شکستن اعتصاب به انفرادی منتقل می‌شدند و یا در صورت بروز درگیری فیزیکی، افراد مرتبط به انفرادی انتقال داده می‌شدند.

اما با تغییر مدیریت زندان، از این سلول‌ها به عنوان اهرم فشار به منظور ترغیب زندانیان برای خبرچینی و گزارش دهی از روند زندگی سایر محبوسین استفاده می‌شود. الله کرم عزیزی، رئیس زندان رجایی شهر کرج، حسن قبادی و ولی محمدی معاونان زندان و محمدی، رئیس حفاظت اطلاعات زندان رجایی شهر به برخی از زندانیان با جرائم خشن پیشنهاد خبرچینی و گزارش دهی داده اند و در پی رد این پیشنهاد، این افراد با دستبند و پابند به سلول انفرادی منتقل شده اند.

این فشارها خصوصا در سالن‌های ۱۴، ۷، ۶، ۲ و ۳۱ گزارش شده است. این در حالی است که علاوه بر غیرقانونی بودن رویه و مطالبه مسئولین از زندانیان، در صورت اطلاع سایر زندانیان از تن دادن یک زندانی به خبرچینی، امنیت و جان این فرد نیز به خطر خواهد افتاد.

۱۸ سلول‌ انفرادی این زندان مجهز به دوربین مداربسته و واقع در سالنی مجزا هستند. این سلول‌ها به سوئیت نیز شهرت دارند و به دلیل محیط کویری محل احداث ساختمان زندان و نبود امکانات مناسب تهیه هوا در این سالن، زندانیان در زمستان با نام یخچال و در تابستان با نام تنور نیز از آنها یاد می‌کنند.

افراد پس از ورود به این سالن توسط پاسیار بند، مورد ضرب و شتم قرار گرفته و با چشم‌بند، پابند و در حالتی که دست‌ها با دست‌بند از پشت بسته شده، به سلول انفرادی منتقل می‌شوند. به صورت معمول در ۲۴ ساعت ابتدایی چشمبند‌ها برداشته شده و طی یک یا دو هفته آتی نیز دست ها با دستبند از جلو بسته می‌شوند و زندانی به مدت حداقل ۲۰ روز تا زمان قبول درخواست مسئولین که ممکن است تا چندین ماه به طول بیانجامد با همین وضعیت در سلول انفرادی نگهداری خواهد شد.

در خصوص وضعیت این سلول‌ها نیز باید خاطرنشان کرد که این سلول‌ها بسیار کوچک و در حدود ۴ متر مربع مساحت دارند. شرایط بهداشتی بسیار نامناسب است و یک دستشویی فرنگی داخل سلول تعبیه شده است که عموما برای فشار روانی بیشتر آب آن نیز عمدتا قطع است. همین امر موجب بوی بد همیشگی در فضای این سالن شده است.

کف سلول‌ها سیمانی و بدون موکت و سلول‌ها نیز عاری از وسایل گرمایشی یا سرمایشی در فصول مختلف سال هستند و تنها امکانات موجود در سلول سه عدد پتوی معمولا کثیف است که آنها نیز به دلیل عدم رعایت مسائل بهداشتی و شسته نشدن به مدت طولانی حامل انواع بیماری های پوستی  و مسری هستند.

خانواده یکی از زندانیان به نقل از فرزند زندانی خود به گزارشگر هرانا گفت “اکنون اکثر سلول‌ها و سوئیت‌ها از زندانیان پر شده‌اند. رئیس زندان ضمن تهدید زندانیان به آنها گفته اگر لازم باشد باز هم سلول انفرادی درست می‌کنیم تا از شما در آنجا پذیرایی شود. اکنون زندانیان زیادی با یک دست لباس و بدون لوازم گرمایشی و پتو در سلول‌ها هستند. به دستور عزیزی رئیس زندان، زندانیان را پیش از ورود به سوئیت‌ها در جایی که دوربین نباشد به طور کامل لخت می‌کنند و مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند. بعضی از ساکنان این سلول‌ها از شدت سرما و گاها گرسنگی طولانی بیمار شده و دارو نیز به آنها نمی‌دهند”.

لازم به ذکر است که وجود این فشارهای روانی در زندان پیشتر نیز موجب اقدام به خودکشی برخی از زندانیان زندان رجایی شهر کرج شده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *