صندوق بین‌المللی پول: بهبود نسبی اقتصاد جهانی زیر تیغ تنش‌های ایران و آمریکا

By | ۱۳۹۸-۱۰-۳۰

صندوق بین‌المللی پول طی گزارشی که دوشنبه ۳۰ دی‌ماه منتشر کرده، می‌گوید انتظار می‌رود رشد اقتصاد جهانی از ۲.۹ درصد در سال گذشته به ۳.۳ درصد در سال جاری و ۳.۴ درصد در سال آینده میلادی برسد، اما برخی تهدیدها مانند افزایش «چشمگیر» تنش‌ها میان ایران و آمریکا می‌تواند بر رشد اقتصاد جهانی سایه بیندازد.

این گزارش مشخصا به اخلال در حمل و نقل نفت از خلیج فارس در پی جنگ احتمالی میان ایران و آمریکا اشاره کرده و موضوعات دیگری مانند افزایش اعتراضات مردمی در برخی کشورها مانند عراق و لبنان را نیز تهدیدی برای رشد اقتصادی جهان دانسته است.

بر اساس برآورد صندوق بین‌المللی پول، قرار است بعد از افت ۴.۸ درصدی تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۱۸ و افت ۹.۵ درصدی آن در سال گذشته، رشد اقتصادی ایران در سال جاری میلادی صفر درصد باشد و در سال‌های پیش‌رو نیز مثبت یک درصد در هر سال.

این گزارش می‌گویئ که رشد اقتصادی کشورهای پیشرفته، بر خلاف کشورهای در حال توسعه، چندان چشمگیر نخواهد بود. برای سال جاری انتظار می‌رود اقتصاد کشورهای پیشرفته تنها ۱.۶ درصد افزایش یابد که یک دهم درصد کمتر از پارسال است، در حالی که این رقم برای کشورهای در حال توسعه ۴.۴ درصد و برای خاورمیانه ۲.۸ درصد خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *