برادرزن قالیباف، از ستاد انتخابات تا پول‌شویی در الجزایر

By | ۱۳۹۸-۱۱-۰۱

در آستانه انتخابات مجلس و درحالی‌که «محمدباقر قالیباف» برای دستیابی به سمت ریاست مجلس تلاش می‌کند، نام «رضا مشیر»، برادرزن و یکی از اعضای ستادش در انتخابات ریاست جمهوری ادوار گذشته مطرح شده است.

«امیر مقدم»، مسوول سابق روابط عمومی و رابط پارلمانی معاونت اجرایی رییس‌جمهور، در توییتی خبر داد که برادرزن قالیباف «سال‌هاست ساکن الجزایر شده و بنا بر اخبار در تردد بین استرالیا و الجزایر است.»

او در توییت خود نوشت که «الجزایر جز چند کشور هشدار دنیا در جریان پول‌شویی است و بسیار غارتگران ایران پول‌ها را آنجا نگهداری می‌کنند، آیا مشیر بخشی از پول‌های قالیباف را اداره می‌کند.»

رضا مشیر را اکثر نزدیکان محمدباقر قالیباف و اعضای ستاد او در انتخابات ریاست جمهوری می‌شناسند. او در انتخابات مختلف و به‌خصوص در سال ۱۳۹۲ یکی از گردانندگان ستاد او بود. او به‌خصوص با نیروهای جوان ستاد رابطه خوبی داشت، ارتباطی که هنوز هم حفظ شده و در گپ‌وگفت‌های فیسبوکی مشهود است. هنوز هم عده‌ای از آن‌ها در فضای مجازی سراغش را می‌گیرند و وقتی به دنبال پست و کار هستند به دنبالش می‌روند. رضا مشیر البته مانند برخی از دیگر نزدیکان مقامات سمت رسمی بالا نداشته تا شهردار تهران کمتر مورد اتهام قرار گیرد.

بااین‌حال، گفته می‌شود او در زمان حضور محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران و نیروی انتظامی ازجمله کارچاق‌کن‌های او بوده است. در کنار هر یک از مقامات دولتی معمولا کارچاق‌کن‌هایی وجود دارند که رابط آنان با سرمایه‌داران یا افراد فاسد دولتی هستند و با دریافت رشوه، رانت‌های دولتی را توزیع می‌کنند.

تاکنون اما نام رضا مشیر مطرح نشده و تنها «زهرا مشیر»، همسر قالیباف، در گزارش یک پرونده فساد مربوط به «موسسه خیریه امام رضا» که آبان ۱۳۹۵ توسط روزنامه شرق منتشر شد، متهم ردیف اول بود.

حضور رضا مشیر در الجزایر نیز معنادار است. در سالیان گذشته تنها نام برخی از کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین به‌عنوان محلی برای دور زدن تحریم‌ها و پول‌شویی شناخته می‌شوند اما در این میان نقش الجزایر کمتر شناخته شده است. از سوی دیگر، مقامات جمهوری اسلامی نیز در سالیان گذشته درباره اقدامات اقتصادی در الجزایر تنها به‌صورت کلی سخن گفته و جزییات آن را پنهان کرده‌اند. ازجمله آنان تنها بر افزایش روابط اقتصادی دو کشور و همکاری‌های بانکی تاکید کرده‌اند اما جزییات این همکاری‌های مالی اعلام نشده است.

بااین‌حال، بانک‌های خصوصی و حتی برخی از چهره‌های اقتصادی نزدیک به حاکمیت در این کشورها فعالیت دارند.

در خرداد ۱۳۹۸ مدیرعامل بانک ملی ایران و سفیر الجزایر در تهران بر توسعه و تحکیم روابط اقتصادی، تجاری و بانکی میان دو کشور تاکید و برای همکاری‌های مشترک اعلام آمادگی کردند. مقامات بانک‌های مرکزی دو کشور نیز در سال ۱۳۹۴ دیدار کرده بودند.

ایران در سال ۱۳۸۵ نخستین نمایشگاه تجاری و صنعتی خود را در الجزایر بر پا کرد.

روابط اقتصادی دو کشور ادامه یافته و در سال ۱۳۹۵ دو کشور ۱۹ یادداشت تفاهم امضا کردند که ۱۵ مورد از آن‌ها در زمینه خودروسازی و قطعات خودرویی بود.

پس از آن نیز شرکت‌های صنعتی ایرانی پیوسته حضور پررنگی در نمایشگاه‌های این کشور داشته‌اند که آخرین مورد آن حضور شرکت «مپنا» در نمایشگاه صنعتی الجزیره در هفته گذشته بود.

به‌جز این روابط اقتصادی، گفته می‌شود سفارت ایران در الجزایر مرکزی برای سازمان‌دهی گروه‌های تروریستی نیز بوده است.

مراکش در سال ۱۳۹۷ و پس از قطع رابطه با ایران اعلام کرد، اسناد موثق و بسیاری به دست آورده که سفارت ایران در الجزایر موجبات دیدار مقامات حزب‌الله لبنان و جبهه پولیساریو را فراهم آورده و حزب‌الله از نوامبر ۲۰۱۶ با حمایت مالی و آموزش نیروهای پولیساریو در صدد حمایت از این جریان جدایی‌طلب برآمده است. پولیساریو یک گروه مقاومت است که با هدف تسلط بر صحرای غربی به وجود آمده است.

در این میان الجزایر همچنین واسطه‌ای برای فعالیت‌های پول‌شویی ایران در مالت بوده است. ازجمله این فعالیت‌ها مربوط به «علی‌صدر هاشمی‌نژاد»، مدیر بانک پیلاتوس، بود که به اتهام دور زدن تحریم‌های ایالات‌متحده و انتقال میلیون‌ها دلار به ایران، در آمریکا بازداشت شد.

الجزایر که در دوره‌ای مرکزی برای میانجی‌گری بین ایران و آمریکا و ایران و عراق و امضای قراردادهای مهم بوده، اینک به محلی برای فعالیت مخفی نزدیکان جمهوری اسلامی بدل شده و تنها نمونه کوچکی از آن مشخص شده است.

از سوی دیگر محمدباقر قالیباف که به فسادهای گسترده در ایران متهم بوده، اینک شائبه فعالیت اقتصادی و فسادش در خارج از کشور نیز مطرح شده است. افشای این موضوعات اما بعید است که ضربه چندانی به جایگاه سیاسی او وارد کند.

حسام قناطیر/ ایران وایر

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *